הרשת מציעה פטנטים רבים לחסימת מבול הפרסומות והבאנרים הקופצניים באתרי האינטרנט. אבל איך יכולים צופי הטלוויזיה להתגונן מפניהם? איך אפשר לעצור את עשרות החסויות שצצות, למשל, בשידורי ערוץ הספורט?

בשביל זה המציאו למעננו הצופים גוף שאמור להגן עלינו. קוראים לו המועצה לשידורי כבלים ולוויין. המועצה קבעה סטנדרטים ברורים: לערוצי נישה דוגמת ערוץ הספורט אסור לשדר פרסומות, רק חסויות. חסות מוגדרת כשקופית סטטית של שש שניות. עוד נקבע כי בשעת שידור אחת מותר לשדר מקבץ של עד חצי דקה של חסויות. כלומר, רק חמישה מפרסמים יכולים לשווק את מרכולתם, ולצופה ינעם, גם אם זה לא כל-כך נעים לו.

אלא שמועצת הכבלים התירה בנקודה זו את המושכות והרחיבה את האפשרויות. לפירצה הזו נקרא "פרס מתנת". כלומר, אם משדרים מקבץ חסויות שבמסגרתו מחולקים פרסים לצופים, מותר לשדר בשעה עד שלושה מקבצים כאלה. את האופציה הזו ערוץ הספורט, וגם האחרים, מנצלים בשמחה עד תום.

אותו מקבץ חסויות תמים של פעם בשעה, שאפשר לחיות איתו בשלום, הפך להפרעה של ממש. הכל תחת כסות של הענקת פרסים. בשבוע שעבר פורסמה ב"גלובס" ידיעה ולפיה נקעה נפשם של הערוצים המסחריים מריבוי החסויות, שבאה גם על חשבונם. בערוץ הספורט לא רק שניצלו את עניין הפרסים להגדלת מקבצי החסויות, הם אף משדרים חלק מהן עם סרטונים ולא כשקופיות סטטיות, עניין החורג לכאורה מההגדרה של "חסות" ועובר לקטגוריה של "פרסומת". במועצת הכבלים והלוויין נערמו הדרישות להעמיד את ערוץ הספורט על מקומו. בעקבות כך, פורסם, החלו במועצה לבדוק את העניין לעומק.

יפעת בן חי שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (צילום: מועצת הכבלים והלוויין)

יפעת בן חי שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (צילום: מועצת הכבלים והלוויין)

זה לא לעניין שהמועצה החלה בבדיקה רק לאחר תלונות של ערוצים אחרים או של צופים. מועצה אחראית אמורה להיות עם אצבע על הדופק כל הזמן ולבדוק מטעמה אם ערוצי השידור שתחת אחריותה פועלים על-פי הכללים וההוראות. אם לא – היא צריכה להזהיר או לנקוט בסנקציות.

בדקנו בשבת האחרונה (16.4.16) את מספר מקבצי החסויות ששודרו בערוץ הספורט החל מהשעה 16:00 בתוכנית "שבת במגרש" ועד לאחר חצות עם סיום "שבת ביציע".

מהשעה 16:00 ועד 17:00 שודרו שלושה מקבצי חסויות שהבטיחו פרסים (בשעות 16:00, 16:09 ו-16:50). מהשעה 17:00 ועד 18:00 שודרו ארבעה מקבצים כאלה (בשעות 17:04, 17:19, 17:46 ו-17:53). מהשעה 18:00 ועד 19:00 שודרו שני מקבצים (18:49 ו-18:59). מהשעה 19:00 ועד 20:00 – הפתעה! שעה נקייה מחסויות. זה התחדש בשעה הבאה בשידור משחק הכדורסל ("בחרו את השחקן המצטיין") עם שני מקבצים (בשעות 20:05 ו-20:18) ועבר לאחר מכן להפגזה צפופה של ארבעה (21:23, 21:28, 21:37, 21:51). בתוכנית סיכום שערי המחזור שודרו שני מקבצי חסויות (22:12 ו-23:15) ו"בשבת ביציע" שניים (בתחילת התוכנית ב-23:24 ובסיומה ב-00:15).

סיכום: במשך כשמונה שעות שודרו 19 מקבצי חסויות, שרובם הבטיחו לצופים פרסים אם יענו על שאלה כזו או אחרת, יבחרו את השחקן המצטיין ועוד.

הבטחות לפרסים, צילום מסך מתוך "שבת במגרש" בערוץ הספורט, 16.4

הבטחות לפרסים, צילום מסך מתוך "שבת במגרש" בערוץ הספורט, 16.4

כעת מתעוררת השאלה - על איזה פרס מדובר? מה מעניקים המפרסמים המכובדים לצופים שטורחים להגיב לאתגר שמציבים בפניהם מגישי ערוץ הספורט? את הפרט הזה לא טורחים לציין. אפשר להניח ש-BBB תעניק ארוחת המבורגרים, כנ"ל מסעדת "הדסון", או שסודה של טמפו תשלח שישייה צנועה. אבל מה נותנת חברת התעופה "סוויס"? כרטיס טיסה ליעד באירופה? האם נותנת החסות "וולבו" תעניק לזוכה המאושר רכב מנהלים משודרג, והאם חסות לתיק השקעות של בנק הפועלים שווה למישהו התחלה של פרויקט עסקי?

ואולי המילים "ואחד מכם יזכה בפרס מתנת" משמעותן שזוכה מאושר אחד יקבל חמישה מוצרים שונים מאותן חמש מפרסמות? ועוד שאלה קטנה: מי לעזאזל הם אותם זוכים מאושרים? מישהו שמע פעם שבערוץ הספורט ציינו מי זכה ובמה? בסיום תוכנית "שער השבת" במוצ"ש האחרון הודיע המגיש יונתן כהן מהי התשובה הנכונה לשאלה שנשאלה בפתח התוכנית ושימשה עילה למקבץ החסויות, וסיים במלים "אחד מכם זכה בפרס מתנת..." – כאן באו חמש חסויות, אבל מי הוא אותו ה"אחד מכם" שצוין שכבר זכה? למי בדיוק יישלח הפרס או הפרסים? מדוע זהותו נשמרת בסוד?

גם בתוכנית הבאה, "שבת ביציע", הובטח פרס למי שיסמס ויכתוב עם מי מפרשני מהפאנל הוא הכי מסכים. כמו שאמר המגיש עמיחי שפיגלר: "מהרו וסמסו כי יש לנו פרסים". בסיום התוכנית הודיע שפיגלר כי רוב המסמסים הסכימו עם דעותיו של אבי נמני, אבל לא מסר מי הוא הזוכה "בפרס מתנת". ממטרד החסויות הללו עולה, לכאורה, ארומה קלה של הונאה.

בוני גינצבורג בפינת "המהלך המדויק" באולפן ליגת האלופות (צילום מסך)

בוני גינצבורג בפינת "המהלך המדויק" באולפן ליגת האלופות (צילום מסך)

מבול החסויות מצטרפות לחסות הדגל של ערוץ הספורט - פינת "המהלך המדויק" בכיכובו של הפרשן המדגמן בוני גינצבורג, שבו הוא מדקלם בכוונה גמורה את הסלוגן של חברת סכיני גילוח – אייטם שיווקי תחת עלה התאנה של פינת פרשנות. גם במקרה זה מובטח פרס לצופים – וגם כאן לא מגלים מהו הפרס ומיהו הזוכה.

מערוץ הספורט נמסר בתגובה: "אנחנו עומדים בתנאי הרגולציה, לרבות בכל הקשור להצגת פרסים. הדברים מדווחים ומפוקחים באופן שוטף בידי מועצת הכבלים והלוויין". תגובת מועצת הכבלים לא הגיעה עד לפרסום הטור.

יותר ויותר מתחזקת ההרגשה שאזלת היד של מועצת הכבלים היא לא רק רשלנות מקצועית. מדובר במחדל מתמשך שמניב סכומים יפים לאלה שמצפצפים על הנוהלים, או שמתחכמים להם, ומרשים לעצמם להשתין מהמקפצה כי המציל יקפוץ לקפיטריה כל אימת שהמים מצהיבים. מועצת הכבלים צריכה להתאפס על עצמה ולהצדיק את המנדט שבשמו היא פועלת. אל ערוץ הספורט דומה שאין טעם לבוא בטענות. הוא כבר מזמן הרגיל את צופיו ליחס מזלזל, חסר כבוד. אבל למועצה יש להזכיר שוב ושוב בשביל מי היא עובדת ועל הזכויות של מי עליה להגן.

עדכון, 19.4: לאחר פרסום המאמר הגיעה תגובת מועצת הכבלים והלוויין וזו לשונה:

"המועצה הודיעה לאחרונה על חידוד והבהרה של כללי החסות. בדעת המועצה לאכוף בזמן הקרוב את הנושא ולהבטיח כי הכללים הקיימים יקוימו במלואם.
לגופו של עניין, ההסדר לגבי פרסים הוא שונה מן ההסדר לגבי חסויות והמועצה בוחנת כל העת את עמידת הערוצים בהוראות השונות בעניין. למיטב בדיקותינו, ערוץ הספורט ככלל מקיים את כללי הפרסים החלים עליו, כאשר הכללים אינם דורשים דיווח באשר לזוכה או באשר לפרס. למען הסר ספק נציין גם כי למיטב בדיקותינו ערוץ הספורט מעניק את הפרסים השונים המוזכרים בשידוריו, ככל שצופים השתתפו בהצעה נשוא הפרס וקיים בערוץ מנגנון המבטיח את חלוקת הפרס, מנגנון שמפוקח על ידי מנהלי הערוץ והיועץ המשפטי שלו".

חכמי ווינר

מתוך דף הפייסבוק של "המינהלת"

מתוך דף הפייסבוק של "המינהלת"

חיזוק נוסף למכבסת המילים - "ואחד מכם יזכה בפרס מתנת", אפשר למצוא בערוץ one. "המינהלת" - "יציע העיתונות" של one, היא תוכנית טובה ומעניינת בזכות הפאנליסטים עמיר פלג וארי שמאי. על אף זאת, התוכנית לא מצליחה להתרומם והרייטינג שלה נמוך מאוד.

ואיך יודעים זאת? בכל תוכנית מדרבנת המגישה לי נוף את הצופים להיכנס לעמוד הפייסבוק של "המינהלת" - ו"אחד מכם יזכה בפרס מתנת". מיד אחר-כך מופיעה שקופית חסות של ווינר. נכנסנו לעמוד הפייסבוק של התוכנית כדי לגלות איזה פרס מעניק גוף ההימורים הנפוח, ומה נאמר - דיונה במדבר שוקקת יותר. 453 איש בלבד (נכון לשעת כתיבת שורות אלה) סימנו "לייק" מאז נוסדה התוכנית בספטמבר 2014. זאת ועוד: הפעם האחרונה שבה עודכן הדף היתה לפני כשמונה חודשים - ב-17 באוגוסט 2015. בתמונת הכותרת עדיין מופיע יעקב בוזגלו, למרות שהוא כבר מזמן אינו מאייש את ספסלי הפאנל.

הנתונים הללו מסגירים את העובדה שאפילו עורך התוכנית והמגישה אינם טורחים להיכנס לעמוד הפייסבוק האומלל הזה ולעדכן אותו. לזכותם ייאמר שהם אינם שוכחים לדקלם את הטקסט החלול, רק כדי למלא את המחויבות למפרסם. פרס לזוכה? למי בדיוק? מעניין כמה כסף שופכים חכמי "ווינר" על פרסום בתוכנית מעוטת צופים, עם דף פייסבוק של אפס תנועה ואפס רייטינג.

עדכון, 19.4: זמן קצר לאחר פרסום המאמר עדכנו one את דף הפייסבוק של "המינהלת".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il