לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

שבוע נוסף למדד הייצוג, שבוע נוסף של הדרת ערבים מכלי התקשורת המרכזיים בישראל. בשבוע החולף רק 2.5% מסך המרואיינים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים היו ערבים, זאת למרות ששיעור הערבים באוכלוסיית ישראל עומד על כ-20%.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך של אתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל.

על-פי נתוני מדד הייצוג לשבוע שעבר, בכל מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בערוצים 1, 2 ו-10, ברשת ב' ובגלי-צה"ל, רואיינו רק 82 ערבים מתוך למעלה מ-3,000 מרואיינים. ודוק: לא מדובר ב-82 מומחים בתחומם שעלו לשידור לראיון ממושך בעל ערך. די בכך שערבי או ערבייה קיבלו את זכות הביטוי למשפט אחד שנכלל בכתבת שטח כדי שייכנסו לטבלת המרואיינים.

מבדיקת רוחב של נתוני כלי התקשורת לאורך כל השבועות מאז תחילת השנה עולה כי בדרך כלל ישנה אחידות בעליות ובירידות בשיעור המרואיינים הערבים. למעט כמה שבועות בחודש מרץ, שבהם ערוץ 1 נותר עם שיעור ייצוג גבוה באופן ניכר ביחס לשאר כלי התקשורת, בכל יתר השבועות התקבצו להם יחדיו חמשת כלי התקשורת המרכזיים אל שיעור ייצוג דומה למדי (ונמוך ביותר).

מכך ניתן להסיק כי לאירועים חיצוניים, כגון תקיפות טרור או פרשיות פוליטיות המערבות את חברי-הכנסת הערבים יש השפעה מכרעת על שיעור המרואיינים הערבים בתקשורת. מסקנה זו מתאימה לממצאים שלפיהם מספר המרואיינים הערבים בתקשורת שאינם מופיעים במשבצת "הערבי" נמוך במיוחד.

שיעור המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016 (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016 (לחצו להגדלה)

כמו במרבית השבועות מאז תחילת השנה, גם את השבוע החולף מוביל ערוץ 1 עם 21 מרואיינים ערבים מתוך 424 (מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר), או 4.9%. במלים אחרות, די בחמישית משיעור האוכלוסייה הערבית בישראל כדי להגיע לראש טבלת ייצוג הערבים בכלי התקשורת בישראל. במקום השני בטבלה נמצאת, גם כן באופן צפוי, רשת ב', עם 25 מרואיינים ערבים מתוך 747, או 3.3%.

שני כלי התקשורת של השידור הציבורי, שנמצאים בחודשים האחרונים במשבר כלכלי הולך ומחריף, מתעקשים על גיוון רב יחסית בקולות שזוכים אצלם לביטוי. כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, לא מדובר במקרה אלא במדיניות. שבוע אחר שבוע כלי התקשורת של השידור הציבורי משתפים יותר מרואיינים ערבים במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה שלהם.

הנה עדות נוספת לחשיבות של שידור ציבורי במדינה דמוקרטית. פטורים מהצורך להתחשב בשיקולי רייטינג, ערוץ 1 ורשת ב' פועלים כפי שניתן היה לצפות משידור ציבורי, אם כי עדיין לא במידה הראויה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 10.4‒16.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 10.4‒16.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל טבלת הערוצים המשוקללת מזכיר לנו כי גם לשני המובילים בה יש עדיין דרך ארוכה לעשות עד לייצוג שוויוני של ערבים. חרף הגיוון היחסי, ערוץ 1 ורשת ב' מדירים בפועל, ובאופן חריף, את האוכלוסייה הערבית, ומעניקים לה בהתאמה תת-ייצוג של 3.3% ו-2.4% בלבד. גם כלי התקשורת המובילים את הטבלה צריכים להכפיל את מספר הערבים שמרואיינים בהם פי שישה ויותר כדי להגיע למספר ההולם את שיעורם באוכלוסייה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בטבלת התוכניות השבועית והמשוקללת ממשיכות לבלוט לרעה שלוש תוכניות משלושת ערוצי הטלוויזיה – תוכנית האקטואליה "המוסף", בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק, המשודרת בערוץ 1 מדי ערב בשעה 19:00; מהדורת "החדשות הלילה", בהגשת דוריה למפל וליאור פרידמן ובעריכת אסף וייס, המשודרת מדי לילה בערוץ 2 סביב השעה חצות ו"המטה המרכזי", תוכנית האירוח הפוליטית של ערוץ 10 בהגשת גדי סוקניק ובעריכת אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק, המשודרת מדי שבת ב-19:00.

לוגו המטה המרכזיגם בשבוע החולף, כמו בשבועות רבים מדי מאז תחילת השנה, לא התראיין בתוכניות אלו ולו ערבי אחד. למעשה, בשבוע האחרון סגר "המוסף" ארבעה שבועות ללא מרואיין ערבי אחד; "החדשות הלילה" השלימו חמישה שבועות שבהם התראיין רק מרואיין ערבי אחד; ואילו "המטה המרכזי" השלים חמישה שבועות ללא מרואיין ערבי אחד. מאז תחילת השנה התראיינו ב"המטה המרכזי" רק שלושה ערבים, מתוך למעלה מ-300 מרואיינים.

מבט רחב יותר מלמד כי בעשרת השבועות האחרונים התראיין בתוכנית "המטה המרכזי" של ערוץ 10 רק מרואיין ערבי אחד. זהו נתון נמוך במיוחד ומפלה במיוחד, כשלוקחים בחשבון כי "המטה המרכזי" היא תוכנית שבבסיסה עימותים פוליטיים. לכחמישית מאוכלוסיית ישראל, וללמעלה מעשירית מסך חברי-הכנסת, אין כמעט ייצוג ישיר בתוכנית זו. הוויכוחים הפוליטיים בה אולי עזים, אך הם בסופו של דבר ויכוחים פנים-יהודיים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 10.4‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 10.4‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בקצה השני של טבלת התוכניות השבועית נמצאת "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, שחזרה למקום הראשון אחרי שבוע אחד בלבד במקום השני, עם ארבעה מרואיינים ערבים מתוך 26, או 15.2%. "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, תופסת הפעם את המקום השני, עם שישה מרואיינים ערבים, או 9%.

בשני המקרים מדובר במערכות שהצהירו מפורשות על מאמץ יזום להגדיל את מספר המרואיינים הערבים שלהן, והן עומדות בכך בכבוד, בוודאי בהשוואה לרוב תוכניות האקטואליה המרכזיות בישראל.

שוב מוכח כי המשתנה החשוב ביותר בייצוג הוגן של האוכלוסייה הערבית בישראל הוא הגישה של עורכי ומגישי התוכנית הבודדת. "לונדון את קירשנבאום" מובילה בשיעור המרואיינים הערבים, אף שערוץ 10 נמצא בשבוע שעבר במקום האחרון מבין כלי התקשורת. מנגד, "המוסף" בהגשת גאולה אבן משתרכת הרחק מאחור, אף שערוץ 1 נמצא דרך קבע בראש טבלת כלי התקשורת.

טבלת התוכניות המשוקללת זהה כמעט לחלוטין לזו של השבוע שעבר, למעט החלפת מקומות במרכזה, בין "ערב חדש" ל"חמש בערב".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒16.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

 * * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה