באתר mako פורסמה ידיעה שהתבססה על מתיחה של 1 באפריל, כך פורסם אתמול בעמוד הפייסבוק "מדע גדול, בקטנה". תחת הכותרת "מספיק מבט אחד: יש לה דרך לדעת אם יש לך גדול", דיווחה "מערכת ערוץ הגברים" על מחקר חדש שלפיו "נשים יכולות להבין מה בדיוק גודל האיבר שלכם באמצעות טריק אחד פשוט, וזה לא אנחנו אומרים – זה אשכרה המדע".

לפי הידיעה, אתר בשם "Askmen" דיווח על מחקר שפורסם במגזין "Craniometry And Physiognomy", המצביע על קשר בין תווי פנים לגודל הפין אצל גברים. במחקר, כך נכתב ב-mako, השתתפו 4,166 גברים, ובסופו נמצא כי "המרחק בין אמצע העין השמאלית לקצה האף היה פרופורציונלי לחלוטין להיקף הפין של גברים במצב זקפה". ב-mako ייחסו את המסקנה הזו ל"ראש צוות החוקרים, ד"ר פרנקלין גאל מאוניברסיטת פארק ברוקלין".

ואולם, כפי שמוסבר בעמוד "מדע גדול, בקטנה", לא קיים מגזין רפואי בשם "Craniometry And Physiognomy", ולא במקרה. Craniometry היא מדידת גולגולת, שבעבר שימשה בסיס לתיאוריות המצדיקות גזענות, ו-Physiognomy היא שיטה פסבדו-מדעית להערכת אופיו של אדם על-פי מראהו החיצוני.

הידיעה המפוברקת ב-mako. לחצו להגדלה (צילום מסך)

הידיעה המפוברקת ב-mako. לחצו להגדלה (צילום מסך)

ב"מדע גדול, בקטנה" הוסיפו כי שמו של החוקר הבכיר כביכול, ד"ר פרנקלין גאל, מזכיר את שמו של פרנץ יוזף גאל, רופא גרמני שייסד את הפרנולוגיה, תיאוריה הקושרת בין מבנה הגולגולת לאופיו של אדם. גם האוניברסיטה שבה נערך המחקר, ברוקלין פארק, אינה אלא אתר פקיסטני למכירת תארים מדעיים פיקטיביים.

בידיעה המקורית נכתב כי במחקר השתתפו 4,116 גברים, ולא 4,166 גברים כפי שנטען ב-mako. זהו הבדל ראוי לציון, שכן המספר הראשון רומז ל-1 באפריל, מועד פרסום הידיעה באתר "Askmen". רמז נוסף לעובדה שהידיעה המקורית אינה אלא מתיחה טמון במשפט האחרון, שבו מוזכר משום מה כי הפעם הראשונה שבה תועד קשר בין התאריך 1 באפריל להשתטויות היתה בשנת 1392.

לאחר הפרסום בעמוד הפייסבוק של "מדע גדול, בקטנה", אתר mako בחר שלא להסיר את הידיעה. במקום זאת, בראשה הוכנסה הערה בזו הלשון: "עדכון: אם הגעתם עד הנה, כדאי שתדעו שנפלנו פה עם מתיחת 1 באפריל מושקעת. ואחת די מוצלחת, חייבים להודות".