אונס הוא אונס הוא אונס

בשנת 2010 התקבלו במרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית 2,129 פניות בדבר אונס וניסיון לאונס. כך מסרה אפרת אורן, דוברת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, למרכז המחקר והמידע של הכנסת, שבדק לפני כשנה את האלימות בישראל כלפי נשים. במלים אחרות, מדי שבוע מתבצעים במדינת ישראל כ-40 מעשי אונס וניסיון לאונס, ואלה, כאמור, רק המקרים של נשים (ומעט גברים) שפנו לקבלת סיוע.

במאי השנה, בעקבות חשד כי מהגר מאפריקה אנס אשה, צירף הבלוגר שוקי גלילי כמה נתונים והגיע למסקנה כי בישראל מתבצעים לפחות 150 מעשי אונס מדי שבוע. גם אם המספר נמוך בהרבה, גם אם מדובר בעשרות מקרים בשבוע, עדיין רק מיעוט שבמיעוט מביניהם מגיע לעמודי החדשות בעיתונים. כדי שתקיפה מינית אלימה תהפוך לידיעה חדשותית, שלא לדבר על ידיעה חדשותית מובילה, על מקרה האונס להצטייד בנתונים ייחודיים. לדוגמה, נסיבות יוצאות דופן. לדוגמה, חשוד ממוצא זר.

"קשישה הותקפה בידי אריתריאי", קובעת כותרת בכפולה הפותחת של "מקור ראשון". בלי חשד, בלי הימנעות מציון בולט של מוצא החשוד. יתר העיתונים שומרים על חזקת החפות.

"מסתנן מאריתריאה חשוד באונס בת 83 בדרום תל-אביב", נכתב בשער "ידיעות אחרונות", מתחת לכותרת "אין גבול". עמ' 4 כולו מוקדש לסיקור האירוע. באופן יחסי לעבר, ניכר כי עורכי "ידיעות אחרונות" משתדלים להימנע מלהלהיט את הרוחות.

אמנם אדווה כהן ומאיר תורג'מן מדווחים על "אחת מפרשות האונס המזעזעות שהתרחשו בשנים האחרונות", אמנם "עדותה של הקשישה בחקירה זיעזעה גם את ותיקי החוקרים", אולם מוצאו של החשוד אינו מובלט בעמוד (בכותרת המשנה נכתב: "כאשר התברר אתמול שהחשוד אריתריאי, יצאו תושבי דרום תל-אביב ופעילי ימין קיצוני להפגין נגד המסתננים"), וידיעה נלווית מאת תלם יהב ואיתמר אייכנר מזכירה כי "זרים מעורבים פחות בפשע". אתי אברמוב, שנכחה אתמול בהפגנה, מספקת ציטוטים: "כאן ישראל – לא אפריקה", "ביבי הוא המלך של סודאן" ו"יש בארץ שתי מפלגות – יהודים וערבים. שמאלנים זה ערבים".

"ישראל היום" הוא העיתון היחיד המקדיש לאירוע, בעקיפין, את כותרתו הראשית. "הושלמה הגדר בגבול מצרים", נכתב בצבעי לבן על גבי כחול בשער העיתון. המסר שעולה מכותרת זו הפוך למסר של "ידיעות אחרונות": יש גבול. אם לא לאכזריות האנושית, אזי לפחות בין ישראל למצרים. יהודה שלזינגר מדווח בכפולה הפותחת מההפגנה בשכונת התקווה. בדיווחו אין זכר לביקורת המפגינים על ראש הממשלה בנימין נתניהו. האש מכוונת לשר הפנים אלי ישי.

"אונס הוא אונס הוא אונס", כותב אבי כהן בידיעה המרכזית של "ישראל היום", "ואף שאת עוצמת הטראומה מי ימדוד, נראה שיש מקרים שמצליחים להציב רף חדש". בטור פרשנות נלווה מוסיף כהן: "המשטרה לא תודה בכך, אבל אנחנו מודעים כנראה רק למעט מאוד מהמקרים הקשים, מאחר שרוב הנשים שמותקפות באזור התחנה המרכזית הישנה, כולל נשים שהגיעו מאפריקה ומארצות אחרות, לא נוהגות בדרך כלל לשתף את הרשויות בדברים כאלה".

"אונס קשישה בדרום תל-אביב מצית מחדש את שנאת המהגרים", נכתב בשער "הארץ". יניב קובוביץ מדווח בעמ' 6 כי "המשטרה החליטה אתמול לפרסם את דבר האונס ומוצאו של החשוד, ושופטת בית-משפט השלום ביקרה את פרסום מוצאו של החשוד בשלב כה מוקדם בחקירה. [...] 'ראוי היה שהיחידה החוקרת תיתן דעתה לסיכון שלום הציבור עם פרסום פרטי הפרשה החושפים את מוצאו של החשוד עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום'". בהמשך הידיעה מוזכר כי לדברי "גורם במשטרה", שיעור המהגרים המעורבים בתקיפות מיניות נמוך ביחס לחלקם באוכלוסייה.

"באופן יחסי המסתננים מעורבים בפחות מעשי אונס מכלל האוכלוסייה", כותב בן-דרור ימיני במדור הדעות של "מעריב". "אונס ברוטלי אחד שבוצע על-ידי מסתנן מאפריקה משבש את כל התמונה. משום שבסיפור הזה יש רק קורבנות".

בכפולה הפותחת של "מעריב" מזכיר אבי אשכנזי את דברי הביקורת של השופטת על המשטרה, אך מצרף להם ציטוט מפי "קצין בכיר במשטרת תל-אביב", שאמר: "הוצאנו את הצו [איסור הפרסום] רק משיקולי חקירה. אני לא יודע מאיפה השופטת לקחה את הדברים".

הידיעה המרכזית בכפולה, מאת יובל גורן, מביאה את נקודת המבט של המהגרים מחד ותושבי השכונות מאידך. "הערב בשש תתקיים צעדה בשכונת התקווה נגד פליטים, בעקבות האונס הנורא של האשה המבוגרת ברחוב נווה-שאנן בשבוע שעבר. בבקשה תהיו זהירים ותגידו גם לכל חבריכם באזור", מצטט גורן הודעה ששלח לחבריו אוסקר אוליבייר, פליט מקונגו.

חיוך השור

"בכל זאת שנה טובה למשקיעים", נכתב אמש בכותרת מוסף "שוק ההון" של "גלובס", לצד עוד קריקטורה ילדותית של שור ודוב, סמלי הגאות והשפל של הפיננסיירים. הפעם השור מחייך והדוב נראה מודאג. "המעו"ף יזנק ב-13%", נכתב בכפולה הפותחת של המוסף. "20 בתי-ההשקעות שהשתתפו בסקר אופטימיים לקראת השנה הקרובה, ומנבאים שהעליות בבורסה יימשכו", מדווחת ליטל איסטמטי.

"דומה שכבר לפחות שנתיים לא נשמעו מנהלי ההשקעות והאנליסטים כל-כך תמימי דעים", כותב עומרי כהן בשער מוסף "השוק" של "כלכליסט". "הדעה הרווחת כיום בארץ ובעולם היא ששוקי המניות מהווים את האלטרנטיבה היחידה כמעט להשגת תשואה, ומשכך הם צפויים להמשיך ולטפס בשנה הקרובה. השאלה – כמעט אפשר לומר בקול – היא רק, כמה?".

ב"דה-מרקר" מוצגת תמונת מצב פסימית יותר. "המשק הישראלי נבלם", נכתב בכותרת הראשית, "הצמיחה לנפש האטה ב-2012". מוטי בסוק מדווח כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה אתמול נתונים שלפיהם השנה החולפת התאפיינה בקצב צמיחה נמוך, עלייה קטנה בשיעור יצוא הסחורות והשירותים, שיעור קטן בעליית רמת החיים ועלייה מדאיגה בגירעון הממשלתי.

לפי בסוק, על רקע נתונים אלה "היה קצת מוזר לשמוע את ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ נאחזים בנתון אחר, חשוב אמנם, של הלמ"ס, שגם הוא פורסם אתמול, ומנסים להתפאר בו ולגזור ממנו על מצב המשק כולו – האבטלה, שירדה מ-6.9% באוקטובר ל-6.7% בנובמבר. הם משום מה שכחו כי ממוצע האבטלה ברבעון השלישי של 2012 (יולי-ספטמבר) היה 6.7%. האבטלה לא ירדה – רק חזרנו לנתונים הקודמים".

"השאלה החשובה היא כיצד תיראה 2013, שנפתחת היום", כותב סמי פרץ בטור פרשנות נלווה. "סביר להניח כי זו תהיה שנה קשה יותר מ-2012, משום שהיא תיפתח עם צורך בקיצוץ תקציבי של כ-15 מיליארד שקל, כדי לחזור לשיעור גירעון של 3% מהתוצר. היתרון הוא שזה יהיה לאחר הקמת הממשלה החדשה, ובשלב הזה ניתן יהיה לקבל החלטות גדולות, ואולי גם קשות".

"הארנונה והמים מתייקרים, שכר השרים והח"כים עולה", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". לרוחב הכפולה המרכזית של העיתון מתנוססת הכותרת "שנת הגזירות". "שנת 2013 נפתחת עם בשורות רעות לחשבון הבנק של הישראלי הממוצע", מוסבר בכותרת המשנה. "כבר מהיום יתייקרו תעריפי הארנונה והמים ומחירי הרכב. המכה הקשה יותר תגיע אחרי הבחירות, עם הזינוק במחירי החשמל, התחבורה הציבורית, החלב, הלחם. מעל לכל מרחף החשש הכבד ביותר: כניסה של המשק להאטה וגידול חד באבטלה".

יוסי גרינשטיין, דליה מזורי ויובל גורן מדווחים כי "בגלל 'חור' בסך 5.5 מיליארד שקל בהכנסות ממסים תיאלץ המדינה לבצע העלאות מסים נוספות, ומסתמן כי לאחר הבחירות יועלה מס ההכנסה באחוז אחד וגם שיעור המע"מ יעלה לפחות בחצי אחוז. בצד העליות יבוצע קיצוץ עמוק בתקציבי החינוך, הרווחה והבריאות, מה שיפגע בעיקר בשכבות החלשות".

נעם ברקן מדווחת ב"ידיעות אחרונות" כי לפי נתוני סקר שנערך בשבוע שעבר, 22.5% מהקשישים מעידים שאין להם די כסף לחימום הבית בחורף, והם נאלצים לבחור בין חימום לבין קניית מזון או תרופות.

מהנכתב לעיל נראה כי בעוד ששוק ההון צפוי לעלות בשנה הקרובה, חייהם של רוב בני-האדם החיים בישראל צפויים להיות קשים. אלטרנטיבה מעודדת ניתן למצוא בין דפי העיתון האופטימי "ישראל היום". "היום: מס הכנסה מתייקר, דמי הניהול בפנסיה יורדים", נכתב בכותרת ידיעה מאת חזי שטרנליכט וזאב קליין. "מחיר המים יטפס בכ-3.5% והארנונה תתייקר בכ-2%. אך יש גם חדשות טובות: דמי הניהול בקופות הגמל יופחתו". כותרת ידיעה צמודה מבשרת: "הלמ"ס: המשק צמח בכ-3.3% ב-2012; האבטלה ירדה".

אלטרנטיבה נוספת, מהותית יותר, מבצבצת מבין עמודי הדעות של "הארץ". "לכאורה, החלטת הקיצוץ היא כלכלית אובייקטיבית: יש גירעון, לכן יש קיצוץ", כותבת תמר גוז'נסקי בעיתון זה. "אך אם המצב הכלכלי כה קשה, איך תוסבר פריחת הבורסה לניירות ערך דווקא ב-2012? ואיך ממשיכים הבנקים להרוויח היטב גם כשהמשק כבר בצלילה משברית? ואיך ויתרה הממשלה על רוב המס שהיו אמורים לשלם המונופולים מרווחיהם הכלואים? ואיך מימנה הממשלה את המלחמה נגד עזה ואת ההפסדים הכלכליים שגרמה, אף על פי שכל זה לא היה בתקציב מלכתחילה?

"נתניהו ושותפיו היום ומחר אינם מכריזים שבגלל בעיה בתקציב הם מתחייבים לא לממן מלחמה ב-2013; גם אינם אומרים שיטילו מס של 50% על רווחים מניצול אוצרות טבע, או ימסו הכנסות מאופציות או מתשלומים דומים לבכירים, כמו היו הכנסות רגילות. מתקפת הקיצוץ בתקציב מכוונת רק נגד עובדי המגזר הציבורי, שכרם ותנאי עבודתם, ונגד השירותים החברתיים והקצבאות של הביטוח הלאומי".

צרות מוחין זכרית אלימה

"עכשיו זה מדעי: נשים על עקבים מושכות יותר", לשון כותרת ידיעה קצרה מאת אלי לאון וסוכנויות הידיעות, המתפרסמת הבוקר בראש עמ' 21 של "ישראל היום". לידיעה נלווה תצלום של רגלי נשים הנועלות נעלי עקב. "על הגובה, ובצדק", מבהיר כיתוב התצלום.

הנה דיווחו של לאון במלואו: "מחקר בריטי חדש מוכיח כי הכאב הפיזי שנשים מוכנות לסבול בעת נעילת נעלי עקב שווה את המחיר, לאחר שהתברר כי כך הן מבליטות את נשיותן. חוקרים באוניברסיטת פורטסמות תיעדו בווידיאו 12 נשים כשהן צועדות על הליכון בנעליים שטוחות ובהזדמנות אחרת בנעלי עקב. קבוצות נפרדות של גברים ונשים צפו לאחר מכן בסרטונים, וכולם דירגו את הנשים הצועדות בנעלי עקב כמושכות יותר. במהלך הבדיקה פניהן ופלג גופן העליון של הנשים היו מוסתרים. החוקרים ציינו במסקנותיהם כי 'נעלי עקב מבליטות את ההיבטים הנשיים של נשים, שעשויים לגרום להתעוררות מינית אצל גברים ושגורמים לנשים להיות מודעות לתחרות אפשרית'".

זו ידיעה שוביניסטית גברית מזוקקת, דגם-אב לצרות מוחין זכרית אלימה, עוד תוצאה מצערת לרוב המוחלט ששמור לגברים בעמדות מפתח בכלי התקשורת. ואולי אין זה מקרה כי הידיעה התפרסמה ב"ישראל היום", העיתון עם שיעור הנשים הנמוך ביותר בקרב עיתונות הדפוס בישראל.

הכתב אלי לאון, העורך הראשי עמוס רגב, המשנה לעורך ברוך רון וסגן העורך אהרון לפידות מעודדים הבוקר נשים הקוראות את "ישראל היום" לסבול כאב פיזי קבוע כדי להיחשב מושכות יותר. לא זו אף זו, העיתון מבהיר כי הכאב משתלם. יש צורך במידה עצומה של תעוזה כדי לקבוע, כפי שקובע לאון, כי הכאב "שווה את המחיר", לאור העובדה כי לאון ויתר הגברים שאחראים על פרסום הידיעה אינם מתהלכים באופן קבוע על עקבים.

מעבר לשוביניזם הגברי הבוטה, הידיעה הקצרה הזו לוקה בתחלואים המאפיינים פעמים רבות כתיבה עיתונאית על ניסויים ומחקרים. מה זאת אומרת "עכשיו זה מדעי"? האם תוצאות של מחקר אחד הופכות בהרף עין ל"מדע"? האם מעולם לא פורסם מחקר שהשיג תוצאות דומות או מחקר שהשיג תוצאות הפוכות?

חשוב מכך: עם כל הכבוד להתרשמות של כמה משתתפים בניסוי, את הכותרת "עכשיו זה מדעי", בכל הנוגע לנעילת נעלי עקב, רצוי לשמור ליום שבו יפרסם "ישראל היום" תוצאות מחקר שבדק את הנזק הפיזיולוגי ארוך הטווח שנגרם לנשים המתהלכות באופן קבוע על עקבים. כשזה יקרה, גם גברים שלא נועלים נעלי עקב יוכלו לקבוע באופן מושכל יותר אם הבחירה לחוות כאב תמידי "שווה את המחיר".

עוד כותרות ראשיות

"מחאת השגרירים", נכתב בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". איתמר אייכנר מדווח כי דיפלומטים ישראלים מחו נגד מדיניות הממשלה בכנס שנערך אתמול בירושלים.

"אובמה: קרובים להסכם לפתרון המצוק הפיסקלי", נכתב בכותרת הראשית של "הארץ" (בפינת הכפולה הפותחת של "כלכליסט" מוזכר כי "המונח צוק פיסקלי [...] כיכב בראש הרשימה השנתית של מונחים שיש להכחיד בשל 'שימוש שגוי, שימוש יתר או חוסר יעילות' שפירסמה אוניברסיטת לייק סופריור סטייט במישיגן. אחריו דורגה האזהרה 'זהירות ספוילר'").

בשולי החדשות

בכפולה המרכזית של "ידיעות אחרונות" מדווחת איריס ליפשיץ-קליגר על טקס בחירת הזוכים בתחרות "עסקים קטנים 6", שערכו "ידיעות אחרונות", בנק הפועלים ואתר ynet. הידיעה נפתחת בציטוט מעורר השראה מפי ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים. בסיום הידיעה מובטח כי "ביום שישי הקרוב יתפרסם מוסף 'ממון' מיוחד, שיוקדש לתחרות".

ב"מעריב" מדווח עמיחי אתאלי כי לפחות ארבעה בתי-עסק במאחזים בלתי חוקיים נכללים ברשימת המומלצים של בנק הפועלים (קבוצת "ידיעות אחרונות" אינה מוזכרת בידיעה).

לפי דיווח מאת ניר חסון ב"הארץ", במזרח ירושלים מתנהלת מלחמה קטנה בחודש האחרון. לפני כחודש הסתיימה הפגנה למען בן הכפר עיסאווייה (שנעצר על-ידי המשטרה כיוון ששהה, בניגוד לתנאי שחרורו, בשטחי הרשות הפלסטינית) בעימות אלים עם המשטרה. "מאז כמעט בכל יום נרשמו תקריות של יידויי אבנים, והמשטרה פתחה בגל מעצרים", כותב חסון. "עד עתה נעצרו 50 מתושבי הכפר, 17 מהם קטינים, כולם נעצרו בחשד למעורבות ביידויי אבנים לעבר המשטרה או כלי רכב של יהודים".

חסון מדווח עוד כי "לטענת תושבי הכפר, המשטרה והרשויות נוקטות נגדם פעולות ענישה קולקטיביות. כך, למשל, לאורך רוב שעות היום מוצב בפתח הכפר כוח משטרה שבודק כמעט כל כלי רכב שיוצא מן הכפר. במקום נמצאים גם שוטרי משטרת התנועה ובוחני כלי רכב שמחפשים תקלות בטיחותיות, מורידים כלי רכב מהכביש או מטילים קנסות על נהגים. שלשום הגיעו לכפר גם אנשי תאגיד המים הגיחון והסירו מדי מים מכמה בתים שצברו חוב וריתכו את הצינורות. לפני כמה ימים הגיעו לכפר גם פקחי רשות הטבע והגנים וקנסו תושבים שהחזיקו ברשותם ציפורי בר. בנוסף כמעט בכל ערב נכנס כוח משטרה לכפר לבצע מעצרים, ולרוב נתקל ביידויי אבנים ומגיב בירי רימוני גז והלם".

ענייני תקשורת

"חשיבותו של פסק הדין בכך שהוא מאמץ 'בדלת האחורית' קביעות עקרוניות שנקבעו בפסק דינו של השופט עידו דרויאן בבית-משפט השלום, בעניינו של אורי בלאו, בדבר הצורך באיזון בין בטחון המדינה לבין חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת", כתב אתמול יובל יועז ב"גלובס" ביחס לפסק הדין של בית-המשפט העליון, שקיצר את תקופת המאסר שהוטלה על ענת קם. "[...] שופטי הרוב עורכים הקבלה בין המניע הציבורי שעמד בבסיס פעולתו של בלאו לבין המניע האלטרואיסטי שמכוחו פעלה קם, ואף שהם מדגישים כי קם אינה זכאית להגנות שעיתונאי זכאי להן – הם מעגנים במשתמע בפסק דינו של העליון את הקביעות העקרוניות שנתן בית-משפט השלום".

חגי חיטרון מדווח ב"גלריה" כי בית-הדין לעבודה בירושלים דן אתמול בתביעה שהגישו שתי עורכות בקול-המוזיקה בדרישה להדיח את מנהל התחנה אריה יאס.

איתמר אייכנר מדווח ב"ידיעות אחרונות" כי רשת CNN הכלילה את פעילות דובר צה"ל ברשתות החברתיות במהלך מבצע "עמוד ענן" כאחת מ-12 האירועים הטכנולוגיים החשובים ביותר של שנת 2012.

נתי טוקר מדווח במדור הרכילות המצומצם של "דה-מרקר" כי בנו של פעיל ליכוד שמשמש יועץ בשכר לראש הממשלה בנימין נתניהו מונה לאחרונה לכתב במחלקת החדשות של קול-ישראל, וזאת על אף שאין לו ניסיון קודם בעיתונות ולא עבר קורס כתבים.

בניוזלטר של "ישראל היום" היו כל-כך מרוצים מהקריקטורה שפירסמו אתמול, שהיום פירסמו אותה שוב.