אתר mako אינו מצטרף לעת עתה למיזם "אינסטנט ארטיקלס" של פייסבוק, אך בחשבון הפייסבוק של האתר נערכו לאחרונה התנסויות בפלטפורמה החדשה. מנכ"ל האתר יצא באחרונה במתקפה נגד הדומיננטיות וההתנהלות של ענקית האינטרנט הבינלאומית.

"אינסטנט ארטיקלס" (מאמרים מידיים) היא יוזמה חדשה יחסית של פייסבוק, שמטרתה להגיע למציאות בה הגולשים לא יצטרכו כלל לצאת מגבולות האפליקציה. פייסבוק מציעה למו"לים להציג באפליקציית הרשת החברתית את מלוא התוכן של ידיעה או כתבה מסוימת, במקום קישור לאתר החדשות עצמו.

כאשר אתר מצטרף למיזם, הוא יכול לפרסם את תכניו המלאים ישירות בפלטפורמת "אינסטנט ארטיקלס" בפייסבוק וליהנות מחשיפה רבה. התוכן אמור להופיע במראה המזכיר את זה של האתר ממנו נשאבה הידיעה, ולהופיע בהזן (פיד) של משתמשים רבים. מנגד, פייסבוק נוטלת חלק מהתגמולים עבור המודעות וכמובן מקבלת לעצמה את הזכות להציג את התוכן המלא של הידיעה. עד כה, ככל הידוע, מבין כלי התקשורת בישראל רק "הארץ" הצטרף למיזם.

"אינסטנט ארטיקלס" של mako (צילום מסך)

"אינסטנט ארטיקלס" של mako (צילום מסך)

לפני כשבועיים הגדיר מנכ"ל mako והעורך הראשי של האתר אורי רוזן את "אינסטנט ארקטיקלס" כ"סחיטה באיומים" מצד פייסבוק, המאלצת את כלי התקשורת להעביר לידיה את התכנים שהם מייצרים. "זה נכון שפייסבוק וגוגל הם שני ענקים, אבל צריך לזכור שהם לא מייצרים תוכן, וגם הציבור לא באמת מייצר תוכן", אמר רוזן. "בסופו של דבר כל האקו-סיסטם הזה חי על יצרני התוכן. על מה מדברים בפייסבוק? מה מחפשים בגוגל? את מה שאנחנו יצרני התוכן מייצרים [...] כרגע יש חוסר שיווי משקל מחפיר, שבו מי שמייצר את התוכן מקבל חלק הרבה יותר מדי קטן מהכסף".

על אף זאת, בימים האחרונים החלו בעלי אפליקציית פייסבוק למובייל לראות אייטמים שמקורם בחשבון הפייסבוק של mako עם סימן של ברק בפינתם, המעיד כי ניתן לקרוא אותם כ"אינסטנט ארטיקלס", כלומר באופן מיידי בתוך האפליקציה עצמה.

בתשובה לפניית "העין השביעית" מבהיר רוזן כי אתר mako לא הצטרף למיזם אלא מנצל את ההצעה שמעמידה פייסבוק לבחון בלא כל התחייבות את האפשרות להפיץ תכנים בפורמט זה. מדבריו עולה כי בשלב מוקדם זה נראה שרמת החשיפה שמציע היישום אינה גבוהה.