לאחרונה קבע בית-הדין האזורי לעבודה כי ערוץ הספורט יפצה עובד לשעבר שטען כי הועסק במתכונת של "פרילנסר פיקטיבי". ליבנת גלבוע, אחראית על תחום הפרט בארגון העיתונאים בישראל, שוחחה עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל בתוכנית "קול העין" על היחסים המוכחשים בין מעסיקים לעובדים, המוגדרים חופשיים אך בפועל כבולים למקום עבודתם.

"תמיד כששואלים אותי מה זה 'פרינלס פיקטיבי' אני מספרת סיפור על עצמי מלפני כמה שנים", פתחה גלבוע, "עבדתי בתוכנית עונתית כ'פרילנסרית'. עבדתי כמו שכיר לכל דבר אבל כפרילנסרית. אחרי כמה חודשים, כשעמדתי לעזוב, פניתי לבוס שלי והסברתי לו שאני רוצה לעזוב והוא ביקש שאני אתן חודש התראה מראש. אמרתי לו 'רגע, אני פרילנסרית' והוא אמר לי 'כן, אבל את פרילנסרית כמו שכירה'. ופה בעצם כל הסיפור. עובד עובד כשכיר אבל ללא תנאים סוציאליים, ללא הפרשה לפנסיה, ללא דמי הבראה, ללא ימי חופשה או מחלה ואפשר בעצם לסיים את עבודתו בשיחת טלפון.

"העובד הרבה פעמים ירגיש שהוא עובד כמו שכיר - אבל הוא פרילנס. ופה אנחנו נכנסים לתמונה, לארגון פונים לא מעט עובדים ועובדות ומבקשים שנבדוק האם הם פרילנסרים פיקטיביים. ברגע שהפנייה מגיעה אלינו אנחנו יושבים עם עורך-דין ובוחנים לגבי כל סיפור מבחני יחסי עובד-מעביד, ובמידה שאנחנו מוצאים שיש סיכוי שזה יפעל לטובת העובד אנחנו פונים לבית-המשפט".

הרבה מאוד מהפרילנסרים חותמים עם העסקתם על מסמך שמצהיר שהם יודעים שאין יחסי עובד-מעביד עם מקום העבודה. עד כמה חתימה על מסמך כזה כובלת את העובד בהמשך הדרך?

"זה משתנה ממקרה למקרה, אבל גם בית-המשפט לוקח בחשבון שלעובד לא היתה לו ברירה אחרת, זה לא שהוא יכול היה לעבוד כשכיר. בחלק מהמקרים זה בעייתי, אבל בהרבה מהם בית-משפט מתייחס למסמכים האלה מתוך הבנה שלעובד לא היתה ברירה. לכן כדאי בכל מקרה לפנות אלינו דרך המייל של הארגון והטלפון שמופיע באתר ארגון העיתונאים, ולהתייעץ איתנו. אנחנו בודקים את המקרים עם עורך-דין ובצורה מסודרת. אין לנו אינטרס להגיש תביעות חסרות סיכוי, אנחנו רוצים בטובת העובד".

את יכולה לכמת את מספר הפרילנסרים הפיקטיביים בעולם התקשורת?

"זה מאוד משתנה. אנחנו עוזרים להרבה מקרים ובחלק מהפניות זה נגמר לפני בית-המשפט, כשאנחנו שולחים מכתב לאותו כלי תקשורת ומגיעים לפשרה. במקביל להליכים אנחנו גם מנסים לשנות את המצב בהסכמים הקיבוציים. תביעות יחסי עובד-מעביד מאוד עוזרות ואנחנו רואים בהן כלי להילחם בתופעה".

לא מזמן היתה תביעה שהגיעה לבית-הדין הארצי לעבודה, שם פרילנסר תבע את חברת החדשות של ערוץ 2 ובסופו של דבר הפסיד. מה ההבדל בין המקרה הזה למקרה של הפרילנסר מערוץ הספורט?

"במקרה של 'חדשות 2' הוכח שאותו פרילנס הרוויח יותר משכיר כתף אל כתף בתפקיד שלו. ואז הם אמרו שבעצם כל הזכויות נכללות בהסדר הזה. בחלק גדול מהמקרים שמגיעים אלינו אנחנו מדברים על עובדים בתפקיד הראשון או השני שלהם בעיתונות, כך שהשכר הוא לא גבוה. לא חל עליהם חוק שעות עבודה ומנוחה, הם יכולים לעבוד שעות נוספות ולא תמיד בתשלום, ואם מכמתים את כל הדברים האלה השכר יכול לצאת גם מתחת למינימום. במקרים שבהם השכר יותר נמוך ואפשר גם לבדוק את זה כתף אל כתף עם עובד שכיר באותה חברה - התביעות שונות".

"יש אנשים שבוחרים להיות פרילנסרים וזה בסדר גמור. הבעיה היא עם אנשים שהשכר שלהם נמוך, בעיקר אצל חבר'ה צעירים שזו העבודה הראשונה שלהם והם לא מבינים. הם גם לא מפרישים לפנסיה בעצמם וזה יפגע בהם בעתיד"

פתרון למצב של פרילנסרים, ולא רק בעיתונות, נמצא במשרדי הממשלה. מול אילו גורמים אתם עובדים?

"אנחנו מנסים לעשות הרבה דברים. אנחנו גם מנסים למצוא מודל אחר, כך שגם אם החברה רוצה לשלם סכום מסוים, אנחנו רוצים לנסות להכניס גם את הזכויות הסוציאליות בסכום הזה כדי שהעובד יהיה שכיר. אבל זה דורש המון עבודה. פנינו ללא מעט גורמים בשביל לנסות לפתור את הבעיה, גם ממשלתיים, גם לאיגוד המפיקים, לחברות שמעסיקות בצורה הזו. אנחנו כל הזמן מנסים לטפל בתופעה הזו".

אילו טענות אתם שומעים ממו"לים, מעבר לטענה שזו שיטת העסקה זולה יותר?

"אני חושבת שענית על השאלה. יש גם כאלה שטוענים שהעובדים חופשיים לעבוד בעוד עבודות. וזה מאוד משתנה. כל סיפור הוא שונה ולכן זה לא גורף. כל עובד ששואל אותי אם הוא פרילנס פיקטיבי אני אומרת לו לבוא לארגון כדי שנבחן את המקרה שלו. יש אנשים שבוחרים להיות פרילנסרים וזה בסדר גמור, שעובדים בכמה עבודות והם בעצם עסק. הבעיה היא עם אנשים שהשכר שלהם נמוך, בעיקר אצל חבר'ה צעירים שזו העבודה הראשונה שלהם והם לא מבינים. הם גם לא מפרישים לפנסיה בעצמם וזה יפגע בהם בעתיד".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".