נסיגה לאחור חזרה אל מדיניות סקרים מפלה נרשמה בסוף השבוע האחרון בתוכנית "פגוש את העיתונות" שמפיקה חברת החדשות של ערוץ 2. בתוכנית, שמגישה רינה מצליח ועורך יונתן למזה, שולב בשבת סקר דעת קהל שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית אך כלל שאלות שנוגעות לכלל האוכלוסייה.

בעבר נהגה "פגוש את העיתונות" להזמין ולפרסם דרך קבע סקרי אפרטהייד, הנערכים בקרב יהודים בלבד. הסקרים בוצעו עבור מערכת התוכנית על-ידי הסוקרים מנו גבע וד"ר מינה צמח מחברת מדגם ובשיתוף חברת ipanel. זאת ועוד, הדיווח על אותם סקרים מפלים ניתן דרך קבע באופן מטעה, כאילו ממצאיהם משקפים את עמדת הציבור הישראלי כולו.

בשיחה מתחילת השנה עם "העין השביעית" הצדיקה מצליח את האפליה בטענה שהציבור הערבי נוטה שלא לשתף פעולה עם הסוקרים, וטענה כי די בכיתוב המופיע בגופן קטן ליד תוצאות הסקרים כדי להבהיר כי מדובר למעשה בעמדת הציבור היהודי בלבד.

עם זאת, בעקבות הביקורת על הסקרים המפלים הודיעה זמן קצר לאחר מכן הסוקרת ד"ר מינה צמח, בראיון שהעניקה לתוכנית "קול העין", כי מכון הסקרים מדגם לא יערוך עוד עבור כלי תקשורת בישראל סקרי דעת קהל המתבססים על מדגם מייצג של יהודים בלבד כשהנושא הנבדק נוגע לכלל האוכלוסייה. ואמנם, כעבור כשבועיים שינתה "פגוש את העיתונות" את מדיניותה והחלה לפרסם ממצאי סקרים שנערכו בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסיה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים כאחד.

ואולם, המדיניות החדשה הופרה בסוף השבוע האחרון, כחודשיים וחצי בלבד לאחר השינוי. מהדורת "פגוש את העיתונות" האחרונה כללה סקר שנערך על-ידי מכון מדגם בשיתוף ipanel בקרב יהודים בלבד. בעבר נהגה "פגוש את העיתונות" להבהיר בצמוד לתוצאות הסקרים כי אלו נעשו בקרב "מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל". בשבת, עם החזרה לסקרים המפלים, שונה הנוסח. במקום "האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל" נכתב כי הסקר נעשה בקרב 505 משיבים, "המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת הדוברת עברית". המשמעות, עם זאת, זהה.

"עשינו סקר בקרב הציבור היהו... הישראלי, היהודי בישראל", אמרה מצליח כשהציגה את תוצאות אחת השאלות בסקר. השאלה, "האם היה צריך לאשר לנשיא לשעבר קצב שחרור מוקדם?", רלבנטית לכלל הציבור, שהרי האסיר קצב היה נשיאם של כלל אזרחי המדינה, יהודים וערבים גם יחד. בהמשך הוסיפה מצליח הטעיה על אפליה כשהתייחסה אל הסקר, פעם אחר פעם, ככזה שתוצאותיו מייצגות את עמדת "הציבור" ולא "הציבור היהודי" בלבד.

יצוין כי בנוסף לאפליית האוכלוסיה הערבית בישראל מסקרי דעת הקהל, "פגוש את העיתונות" ניצבת במקום נמוך יחסית במדד הייצוג של ערבים בתקשורת העברית. על-פי הנתונים האחרונים של מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, מתחילת השנה התראיינו ב"פגוש את העיתונות" רק שישה מרואיינים ערביים, שהם כ-2.6% מסך המרואיינים בתוכנית. מדובר בשיעור נמוך ביותר בהתחשב בעובדה ששיעור האוכלוסייה הערבית בישראל מגיע לכ-20%, ובכך שתוכנית כמו "פגוש את העיתונות" אמורה לתת ביטוי למחלוקות פוליטיות בחברה בישראל, בין היתר בין יהודים לערבים.

במהלך דיון נוסף שנערך בתוכנית "פגוש את העיתונות" ששודרה בשבת, דיון שהוקדש לשסע בין אזרחי ישראל היהודים לערבים, הוצגו תוצאות של עוד כמה שאלות שנכללו בסקר. כמה מהן נוסחו כך שיהיו רלבנטיות ליהודים בלבד ("האם אתה מוכן לגור בבניין שבו גרה משפחה ערבית?", "האם אתה מוכן שרופא ערבי יטפל בך?"). במכון מדגם בחרו שלא להפנות שאלות הפוכות למדגם מייצג של האוכלוסייה הערבית בישראל כדי לעמוד על עמדות הציבור הישראלי כולו.

שאלה נוספת בסקר נוסחה באופן שהולם את כלל האוכלוסייה ("האם צריך להפריד בין יהודיות לערביות במחלקת יולדות בבתי-החולים?"), אך הופנתה גם היא למדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בלבד.

ממצאי סקר דעת קהל שנערך בקרב יהודים בלבד, "פגוש את העיתונות", 9.4.2016

ממצאי סקר דעת קהל שנערך בקרב יהודים בלבד, "פגוש את העיתונות", 9.4.2016

בדברי הפרידה של מצליח מהצופים התייחסה המגישה לסקר וציינה כי בניגוד לנתונים שהוצגו, לא 6% מהמשיבים אמרו שאין להם דעה בעניין הפרדת יהודיות לערביות במחלקת יולדות, אלא 5% בלבד. "אנחנו מתנצלים על התקלה הזו", אמרה מצליח, שהרי לו היה מדובר ב-6% היה סך האחוזים מגיע לכדי 101% וזו, כמובן, טעות מצערת שאינה מתאימה לתוכנית אקטואליה מובילה כמו "פגוש את העיתונות".

בשיחה עם "העין השביעית" הסבירה ד"ר צמח כי לא מדובר בשינוי מדיניות בחזרה אל סקרים מפלים. "לצורך הפריט שעסק באמירת ח"כ בצלאל סמוטריץ', שטען שרוב היהודים מסכימים עם עמדתו בעד הפרדת יולדות, נאמר לנו שמערכת 'פגוש את העיתונות' מתעניינת רק בעמדת היהודים ולכן עשינו את זה רק בקרב יהודים", אמרה ד"ר צמח, והוסיפה כי ביקשה שמצליח תציין כי מדובר בסקר שנערך בקרב יהודים בלבד.

אבל היו גם שאלות בסקר שהיו רלבנטיות לכלל האוכלוסייה.

"כל השאלות היו רלבנטיות לכלל האוכלוסייה, אבל לצורך הדיון שלהם עניין אותם רק מה שאומרים יהודים, בגלל סמוטריץ'. בעבר אמרתי שסקרים שרלבנטים לכלל האוכלוסייה אני לא אעשה [בקרב יהודים בלבד], אבל יש בהחלט גם סקרים שרלבנטיים רק לחרדים למשל, תלוי איך מגדירים את אוכלוסיית המחקר. אפשר היה לבקש גם סקר אך ורק בקרב תומכי ימין, ואז הייתי לוקחת רק תומכי ימין. מאחר שבפירוש ביקשו ממני לסקור רק את היהודים, מפני שזה עניין אותם, אז עשינו רק יהודים. הם רצו לדון בהקשר של סמוטריץ', והוא דיבר רק על היהודים. רצינו לבדוק אם הוא צדק או לא, ולשמחתי הוא לא צדק".

יום לפני שנערך הסקר המפלה עבור חדשות ערוץ 2 נערך סקר דומה עבור "בחצי היום השישי" בהגשת צ'יקו מנשה ובעריכת גיל ליטמן, המשודרת ברשת ב' של קול-ישראל. כמו הסקר שערכו במכון מדגם עבור "פגוש את העיתונות", גם בסקר שערך מכון רפי סמית עבור רשת ב' נבדקה עמדת המשיבים כלפי הפרדה בין יהודים וערבים בבתי-חולים.

ואולם, בניגוד לסקר בערוץ 2, ברשת ב' התעניינו בעמדות כלל הציבור כלפי ההפרדה הזו, ועל כן הסקר שבוצע עבור "בחצי היום השישי" נערך בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל, יהודים וערבים כאחד. לפי ממצאיו, בעוד באוכלוסייה היהודית הדעות חלוקות, באוכלוסייה הערבית רוב מוחץ של 97% התנגדו להפרדה.

מחדשות ערוץ 2 נמסר בתגובה: "המדיניות של 'פגוש את העיתונות' וכלל תוכניות חדשות 2 היא לכלול בסקרים את כלל האוכלוסייה, אולם הפעם הטענה היתה כי אמירת ח"כ סמוטריץ' מייצגת דעה רווחת בציבור היהודי וביקשנו לאמוד סוגיה זו באופן ספציפי באמצעות מספר שאלות ממוקדות לציבור היהודי: 'האם צריך להפריד בין יולדות יהודיות לערביות?'; 'האם אתה מוכן שרופא ערבי יטפל בך?'; 'האם אתה מוכן לגור בבניין שבו גרה משפחה ערבית?'. מכאן הרציונל בעריכת הסקר בקרב האוכלוסייה היהודית. אנו ממשיכים לשים דגש על ייצוגן של קבוצות מיעוט בכל תוכניותינו ובמגוון דרכים".