תוכנית מספר 45 של "קול העין", הפעם בהנחיית אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה עם דניאל דולב, עיתונאי "הארץ". יחד עם אורי בלאו ושוקי שדה היה דולב חלק מצוות "הארץ" שסרק בחודשים האחרונים את המסמכים שדלפו ממשרדי מוסאק-פונסקה בפנמה.

דולב מספר על תהליך העבודה, במסגרת האיגוד הבינלאומי של עיתונאים חוקרים, ושיתוף הפעולה עם עיתונאים נוספים ברחבי העולם. "הסודיות כמובן חשובה", אומר דולב, "אבל בעיקר חשוב להבין את הרציונל השיתופי של הפרויקט, שבו מאה כלי תקשורת מצפים ממך כשאתה מגלה משהו לחלוק, לדבר עם אנשים אחרים. וכשאתה נכנס לזה בסופו של דבר אתה מבין שזה קורה, שזה חי".

כנסת ישראל. 19.4.10 (צילום: ליאור מזרחי)

כנסת ישראל. 19.4.10 (צילום: ליאור מזרחי)

בהמשך התוכנית עולה לשיחה העיתונאי העצמאי תומר אביטל, שיחד עם התנועה לחופש המידע עתר נגד הכנסת בדרישה כי תעביר לו רשימה של כל בעלי האישור הקבוע להיכנס למשכן. השבוע פסק בית-המשפט המחוזי כי השקיפות במקרה זה עולה בחשיבותה על שיקולי הביטחון של קצין הכנסת. "זה היה מדהים", הוא אומר. "השופטת היתה מאוד שקופה בחלקים שבהם היא התנדנדה, והיא ממש הקשיבה לנו ולצד השני, וזו היתה החלטה מאוד שקולה, ובסוף השתכנעה. היה ממש יפהפה לראות את מערכת הצדק בפעולה".

ד"ר גיורא גודמן מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל חקר את ראשית ימי הצנזורה בארץ ישראל, תחת המנדט הבריטי. בשיחה ב"קול העין" מספר ד"ר גודמן על המרד הערבי של 1936, אשר גרם לשלטון הבריטי להטיל צנזורה על כלי התקשורת, ומוצא נקודות דמיון בין אותם ימים להווה. "אותה צנזורה כפי שהיא רשומה בחוק כיום הופיעה כבר בספר החוקים הבריטי באפריל 1936", אומר ד"ר גודמן. לדבריו, העיתונאים באותה תקופה, ערבים ויהודים כאחד, סלדו מהצנזורה וניסו לעקוף אותה. עוד מוסיף ד"ר גודמן כי בתקופת מלחמת העולם השנייה, כשהצנזורה היתה נוקשה במיוחד, היו אפילו שיתופי פעולה בין עיתונאים יהודים וערבים נגד המגבלות של המשטר הבריטי.

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".