לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

שלוש תוכניות האקטואליה שממוקמות בשבועות האחרונים בתחתית מדד הייצוג לא כללו גם בשבוע שעבר ולו מרואיין ערבי אחד, ובכך העמיקו עוד יותר את תת-הייצוג לאוכלוסיה הערבית.

שלוש התוכניות הן ה"מוסף", בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק, תוכנית אקטואליה המשודרת בערוץ 1 מדי ערב בשעה 19:00; מהדורת "החדשות הלילה", בהגשת דוריה למפל וליאור פרידמן ובעריכת אסף וייס, המשודרת מדי לילה בערוץ 2 בסביבות השעה חצות ו"המטה המרכזי", תוכנית האירוח הפוליטית של ערוץ 10 בהגשת גדי סוקניק ובעריכת אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק, המשודרת מדי שבת ב-19:00.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל. המדד החל לאסוף נתונים בתחילת השנה על מספר ושיעור המרואיינים הערביים ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בישראל.

אי הכללתם של מרואיינים ערביים בשבוע שעבר בשלוש התוכניות הללו אינו מקרה, אלא שגרה מתמשכת, שהביאה את "המוסף", "החדשות הלילה" ו"המטה המרכזי" אל תחתית הטבלה המשוקללת של מדד הייצוג.

על פי נתוני המדד, ב-13 השבועות שחלפו מאז תחילת השנה רק שלושה ערבים לקחו חלק ב"המטה המרכזי". באותם 13 שבועות רואיינו ב"החדשות הלילה" ו"המוסף" רק חמישה ערבים. מבחינה אבסולוטית, אלה המספרים הנמוכים ביותר של מרואיינים ערביים בכל 19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בערוצים 1, 2, ו-10, גלי-צה"ל ורשת ב', אשר נסקרות עבור מדד הייצוג.

גאולה אבן מגישת "המוסף" בערוץ 1 (צילום מסך)

גאולה אבן מגישת "המוסף" בערוץ 1 (צילום מסך)

לא זו אף זו, שלוש התוכניות הללו מציגות גם את שיעור המרואיינים הערביים הנמוך ביותר במדד הייצוג. כיוון ש"המטה המרכזי" משודרת רק פעם אחת בשבוע, וכוללת מספר מרואיינים נמוך יחסית לתוכניות היומיות, שלושת המרואיינים הערביים שלקחו בה חלק מאז תחילת השנה ממקמים את התוכנית במקום השלישי לפני הסוף עם תת-ייצוג של 1.1%. כלומר, רק 1.1% מסך המרואיינים בתוכנית בשלושת החודשים הראשונים של 2016 היו ערביים.

"החדשות הלילה" ו"המוסף" הן תוכניות יומיות, ושודרו מאז תחילת השנה חמש פעמים בשבוע, במשך 13 שבועות, כלומר בסך הכל 65 פעמים. באופן טבעי נכללו באותן 65 תוכניות מספר רב יותר של מרואיינים. משום כך, על אף שהתוכניות הללו כללו שני מרואיינים ערביים יותר מאשר "המטה המרכזי", מיקומם בטבלת מדד הייצוג נמוך יותר. חמשת המרואיינים הערביים שהופיעו מאז תחילת השנה ב"החדשות הלילה" שווי ערך לתת-ייצוג של 1.0%. במקום האחרון בטבלה, מבחינת שיעור המרואיינים הערביים, נמצאת "המוסף" של ערוץ 1, עם שיעור תת-ייצוג של 0.9% בלבד.

נזכיר כי שיעור האוכלוסיה הערבית בישראל עומד על כ-20%. במילים אחרות, "המוסף", "החדשות הלילה" ו"המטה המרכזי" צריכות להכפיל את מספר המרואיינים הערביים המופיעים בהן פי עשרים כדי להגיע לשיעור הולם של האוכלוסיה הערבית.

דוריה למפל וליאור פרידמן ב"החדשות הלילה" (צילום מסך)

דוריה למפל וליאור פרידמן ב"החדשות הלילה" (צילום מסך)

על פניו, לא ברור מדוע אין כמעט ייצוג לאוכלוסיה הערבית בשלוש התוכניות הללו. "המוסף" היא תוכנית אקטואליה כללית, המגדירה את עצמה ככזו שמארחת את "האנשים המרכזיים ש'עשו את היום', הפרשנים הבכירים והעמדות שטרם שמעתם". "החדשות הלילה" מסכמת מדי לילה את אירועי היום שחלף באמצעות מבזק חדשות קצר שלאחריו ראיונות אולפן ושיחות טלפוניות עם מומחים ופרשנים שונים.

המבנה הבסיסי של התוכניות "המוסף" ו"החדשות הלילה" אינו שונה מהותית מתוכנית כמו "לונדון את קירשנבאום", המשודרת אף היא חמש פעמים בשבוע בשעות הערב וכוללת שיחות אולפן על הסיפורים מרכזיים שעל סדר היום. ובכל זאת, במערכת "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מעניקים פי שמונה ייצוג לאוכלוסיה הערבית בישראל. זה לא מקרה, זו מדיניות.

שיעור המרואיינים הערביים בשלוש תוכניות אקטואליה יומיות, ינואר-מרץ 2016

שיעור המרואיינים הערביים בשלוש תוכניות אקטואליה יומיות, ינואר-מרץ 2016

בחינת שיעור המרואיינים הערביים בשלוש התוכניות הללו לאורך 13 השבועות האחרונים מראה כי על אף שבתחילת השנה העניקו שלושתן תת-ייצוג דומה לאוכלוסיה הערבית, מאז סוף חודש ינואר ניכר פער ברור לטובת "לונדון את קירשנבאום", שהתקרבה בשיאה ל-20% ייצוג, שיעור הדומה לזה של האוכלוסיה הערבית במדינת ישראל.

מחוץ לאולפני שלוש התוכניות הללו התרחשה אותה מציאות ישראלית. ההבדל טמון במה שעורכי התוכניות, ומגישיה, בחרו להביא אל תוך האולפן, ולשדר משם אל הצופים. התעלמות כמעט גמורה מחמישית מאוכלוסיית ישראל מובילה בהכרח להתעלמות מהבעיות שלהם, העמדות שלהם והרצונות שלהם. התעלמות שכזו מחזקת את הבידוד וההפרדה בין הציבור היהודי לציבור הלא-יהודי במדינה, ושוללת מזה האחרון את האפשרות לקבל ביטוי בתקשורת הזרם המרכזי ולראות בה את עצמו.

שיעור המרואיינים הערביים בשלוש תוכניות אקטואליה יומיות, לפי שבועות, ינואר-מרץ 2016

שיעור המרואיינים הערביים בשלוש תוכניות אקטואליה יומיות, לפי שבועות, ינואר-מרץ 2016

"המוסף", יש לציין, משודרת בערוץ 1 של רשות השידור. ערוץ ציבורי, שאמור הן מתוקף חוק והן מתוקף שליחותו המקצועית להעניק פתחון פה לכלל קבוצות האוכלוסיה בישראל באופן הוגן. בעוד תוכניות אחרות בערוץ 1 וברשת ב' פועלות כך, ומביאות את הערוץ אל המקום הראשון בטבלת כלי התקשורת של מדד הייצוג, תוכנית האקטואליה "המוסף" מועלת בתפקיד זה.

"החדשות הלילה" משודרת בערוץ מסחרי, שבאופן טבעי נוטה להתחשב בדרישות הרייטינג של מרבית ציבור הצופים. ובכל זאת, מדובר בערוץ שפועל מתוקף זיכיון אשר הוענק לו על-ידי המדינה ומפוקח ציבורית במטרה, בין היתר, שחברת החדשות שלו ותוכניות האקטואליה שמפיקות הזכייניות יתנו ייצוג הולם לכלל האוכלוסיה בישראל. בעוד תוכניות אחרות בערוץ 1 מאזנות את התמונה המפלה שיוצרת "המוסף", מרבית תוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ 2 ממוקמות בתחתית הטבלה. הצופים בערוץ הפופולרי ביותר בישראל נחשפים פחות לדוברים ומרואיינים ערביים, ולמרבה הצער דומה שישנה קורלציה בין הפופולריות להדרה.

המקרה של "המטה המרכזי" מדאיג לא פחות שכן התוכנית מתמקדת בדיונים ועימותים פוליטיים. מתוכנית שכזו ניתן היה לצפות שתיתן ביטוי רב יותר לעמדות פוליטיות שבהן מחזיקים כחמישית מאוכלוסית מדינת ישראל וכעשירית מסך חברי-הכנסת, במיוחד על רקע האופי הפולמוסי שמאפיין אותה. עם זאת, לפי נתוני מדד הייצוג, גם הוויכוחים הפוליטיים המרים ב"המטה המרכזי" מתרחשים באופן כמעט בלבדי בתוך הציבורי היהודי ובין הדעות השונות של הפרשנים והפוליטיקאים היהודיים. גם כאשר מובעת ב"המטה המרכזי" עמדה המזוהה עם הציבור הערבי, כמעט תמיד יהיה זה יהודי שישמיע אותה.

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 27.3-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 27.3-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מעיון בטבלת מדד הייצוג המלאה עולה כי בשבוע החולף סבלה האוכלוסיה הערבית בישראל מתת-ייצוג חריף אף יותר מהממוצע. שמונה תוכניות לא כללו ולו מרואיין ערבי אחד, וזאת מתוך למעלה ממאתיים מרואיינים שהשתתפו בהן. גם התוכניות שכללו מרואיינים ערביים עשו זאת, במרבית המקרים, בשיעורים נמוכים יחסית לשבוע שעבר.

מלבד "לונדון את קירשנבאום", שמגיעה לראש הטבלה עם שיעור מרואיינים ערביים של 11.4%, בולטת גם התוכנית "נכון להבוקר". לאחר תקופה ארוכה של מרואיינים יהודיים בלבד החלה לפני שבועיים תוכנית האקטואליה המרכזית של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר, לשלב מחדש מרואיינים ערביים בליין-אפ ונראה כי המשיכה במגמה זו גם בשבוע החולף. יחד עם "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שמשלבת באופן קבוע מרואיינים ערביים, תפסה גלי-צה"ל שניים משלושת המקומות הראשונים בטבלה השבועית.

שקלול נתוני השבוע החולף עם אלה שנאספו על תוכניות החדשות והאקטואליה מתחילת השנה מוביל למהפך בראשות הטבלה. מגזין החדשות "יומן", שמשודר בערוץ 1, לא כלל בשבוע שעבר אף מרואיין ערבי ויורד עקב כך אל המקום השני. את מקומו תופסת "לונדון את קירשנבאום", עם שיעור זהה של 8.0% מרואיינים ערביים אך מספר אבסולוטי גבוה יותר.

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1, "מבט", עוקפת את מקבילתה מערוץ 10, על אף שבשתיהן תת-ייצוג משווע של האוכלוסיה ערבית – 3.4% בלבד. "הכל דיבורים" עוקפת את "פגוש את העיתונות", הגרסה של ערוץ 2 לתוכנית הפוליטית של סוף השבוע, ואילו "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל מצמצת את הפער מ"הבוקר הזה" של רשת ב'. "שש עם", של חדשות ערוץ 2 מתרחקת מעט משלוש המקומות האחרונים בטבלה, על אף שהיא מציגה תת-ייצוג חריף של האוכלוסיה הערבית, המסתכם ב-2.0% מהמרואיינים בלבד.

מבט אל טבלת כלי-התקשורת של מדד הייצוג מגלה כי בשבוע החולף העפילה גלי-צה"ל אל המקום הראשון, הן מבחינת שיעור המרואיינים הערביים מתוך כלל המרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה, והן מבחינת המספר האבסולוטי של המרואיינים הערביים.

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים, 27.3-2.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים, 27.3-2.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מדובר בשינוי מגמה עבור תחנת הרדיו הצה"לית. מלבד שבוע אחד, בתחילת ינואר השנה, מעולם לא דורגה גלי-צה"ל בראש הטבלה השבועית של כלי-התקשורת. עדיין, לא מדובר בנתונים שראוי להתהדר בהם. גם בראש הטבלה השבועית עומדים כלי-תקשורת שהעניקו בסך הכל תת-ייצוג בולט לאוכלוסיה הערבית בישראל.

שני כלי התקשורת של השידור הציבורי, ערוץ 1 ורשת ב' של קול-ישראל, שומרים על מקום גבוה יחסית בטבלה השבועית. ערוץ 2, זה השבוע השני ברציפות, מגיע למקום האחרון בטבלה השבועית, עם תת-ייצוג משווע של 1.1% בלבד.

העלייה במספר ובשיעור המרואיינים בגלי-צה"ל מביאה את התחנה לשוויון עם ערוץ 2 במקום האחרון של הטבלה המשקללת את מצב כלי-התקשורת המרכזיים מאז תחילת מדד הייצוג בחודש ינואר האחרון. בשבועות האחרונים מסתמנת מגמה של עלייה בשיעור המרואיינים הערביים בגלי-צה"ל וירידה בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2, ונראה ששני כלי-התקשורת על סף החלפת מקומותיהם שבתחתית הטבלה. בראש הטבלה עוקף ערוץ 10 את רשת ב', שיורדת בעשירית האחוז ומתמקמת במקום השלישי.

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1-2.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בסך הכל, האוכלוסיה הערבית סובלת מתת-ייצוג בכל כלי-התקשורת המרכזיים בישראל, הן אלה שבראש הטבלה והן אלה שבתחתיתה. ההבדלים ביניהם - של כמה עשיריות האחוז לכאן או לכאן. בפני כל כלי-התקשורת המרכזיים בישראל עדיין עומד אתגר של ממש – להעלות את שיעור המרואיינים הערביים ולהעניק לחמישית מאוכלוסיית ישראל ייצוג הולם.

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה