מתי בפעם האחרונה ראיתי תינוקות בישיבת מערכת? בכנס הכתבים הראשון של אתר חדשות הגולשים "סקופ", שנערך בתחילת פברואר בבית אגודת העיתונאים בתל־אביב. התינוקות המייבבים היו רק סימפטום לאווירת הפיקניק ששררה במקום. נציגים רשמיים של העיתונות הממוסדת לא היו שם, לבד מרביב דרוקר ("בסופו של דבר עיתונאים הופכים שבעים ועצלים"), נציג ערוץ 10 הבועט והצעיר יחסית, הנלחם עדיין על מקומו מול ההגמוניה של ערוץ 2; ומלבדי, שבאתי כבעלת בלוג מחתרתי (לשעבר), על אף שישבני מחמם הרבה יותר מדי שנים את ספסלי העיתונות הממוסדת, יש יאמרו המאובנת.

האם כתבי "סקופ" מחפשים את אישור העיתונות הממוסדת, או שהם מעוניינים ליצור לה אלטרנטיבה? הבחירה בבית אגודת העיתונאים כמקום האירוע יכולה להצביע על כך שגם האלטרנטיבה רוצה ליהנות מהחיק משרה הביטחון של הממסד. גם השוליים, וזו דרך הטבע, רוצים להגיע למרכז, להשפיע, לזכות להכרה ולהערכה. כמו שאמרתי בכנס, אני יותר ממזדהה עם "סקופ", ולא רק מפני ששנינו חגגנו יומולדת־שנה פחות או יותר באותו זמן. הרצון לשנות, לזוז מהתלם, היה הגורם שהביא הן להקמת "סקופ" והן לפתיחת הבלוג שלי. הפגישה עם מי שעושים את העבודה, לא במחתרת אבל בשולי כביש המידע המשובש, היתה מבחינתי פגישה עם אנשים קרובים. נכון, הם לא נראים בדיוק כמו מעודכני הברנז'ה המסתובבים במתחם מוזס־קרליבך־שוקן, והם לא מבלים במאורות התל־אביביות הנכונות. כתבי "סקופ" הם אזרחים שבוער להם לומר משהו על הסביבה המיידית שבה הם חיים, גרים או עובדים, בלי לעבור את משוכת הכתיבה במקומון, ובמקביל לשאר עיסוקיהם היומיומיים.

אמנם, אפשר להניח שלפחות חלקם, אם יימצאו נחשקים על־ידי גוף ממוסד יותר, יעברו אליו. ולו רק בשל העובדה שכתבי "סקופ" אינם זוכים לשכר על עבודתם. נכון, הם מקבלים מתנות ממתנות שונות כתגמול, בהתאם לכמות הכתבות שלהם, אבל לא שכר קבוע לפי כתבה. מדוע? השיב על כך לפני שנה מנכ"ל האתר, מיכאל וייס, בראיון ל"העין השביעית": "אני בא לתת לאנשים חוויה, לא מקום פרנסה. הפידבק הוא התגמול הכי טוב, שאנשים מרגישים שדברים שלהם מתפרסמים ברמה גבוהה. אנחנו גם נותנים במה לאנשים שרוצים שיכירו אותם ויגיעו אחר־כך לעיתונות מקצועית" (אגב, לעומת הכתבים, חמשת עורכי האתר עובדים בשכר). ההסדר הזה, אף שהוא נעשה בהסכמה, מעורר בי אי־נוחות.

המייסד־שותף של האתר, ומי שמממן אותו, איש ההון־סיכון מייקל אייזנברג, טען בכנס שהסיבות להקמת האתר היו אידיאולוגיות - להשמיע את קולם של חלקים גדולים מהציבור הישראלי שמושתק בתקשורת. "בעוד שנתיים", ניבא אייזנברג, "'סקופ' יהיה בין שלושת אתרי החדשות הגדולים בישראל". האם אז יזכו הכתבים לתלושי משכורת חודשיים?

דבורית שרגל היא בעלת בלוג התקשורת "ולווט אנדרגראונד", כותבת ב"דה מרקר" ומבקרת הקולנוע של "רייטינג"

גיליון 67, מרץ 2007