מיכה פרידמן ודלית עופר, שניים מבכירי העיתונאים לשעבר בגלי-צה"ל, יצאו בביקורת חריפה נגד מפקד התחנה הנוכחי, ירון דקל, והדרך שבה הוא מתמודד עם לחצים פוליטיים. בערב עיון שנערך לאחרונה באוניברסיטה הפתוחה, לרגל צאת ספרו של של פרופ' אורן סופר על התחנה הצבאית, טענו השניים כי דקל מבקש לרצות את שרי הממשלה וגורם נזק שלא היה כמותו לעצמאות גלי-צה"ל.

עופר, שעבדה בתחנה בשלל תחומים ובין 2006 ל-2014 ניהלה את גלגל"צ, שמה את הדגש בדבריה על הנכונות של דקל לשתף פעולה עם הרצונות וההנחיות של שרת התרבות מירי רגב. "סיפור מירי רגב הוא סיפור מאוד-מאוד דרמטי בעיני בתולדות התחנה", אמרה. "הוא מהווה איזשהו קו פרשת מים בהתערבות בוטה של פוליטיקאי בתכנים באישור, לא סתם אישור, אלא בפתיחת דלת לרווחה של העורך הראשי, המפקד, ששנים עמד כחומה בצורה, וזה היה מתפקידו".

לדברי עופר, בכל שנותיה בגלי-צה"ל לא היתה מודעת כלל ללחצים של פוליטיקאים שניסו להשפיע על תכני השידור, כיוון שאלו נעצרו אצל מפקדי התחנה לדורותיה. כעת, טענה, נוצר מצב חדש ומסוכן. לדבריה, את עיקר האש סופגת רגב בגין הניסיון שלה להשפיע על תכני התחנה הצבאית, אולם יש לשים לב גם למי שמאפשר לה לעשות זאת, המפקד הנוכחי דקל.

"ועדת פלייליסט היא ישיבת מערכת", הסבירה עופר את עמדתה. "אם מירי רגב או כל פוליטיקאי אחר היה בא למפקד התחנה ואומר: 'מיכה פרידמן, בוקר טוב ישראל, הוא לא מראיין מספיק מזרחים, או ימנים או נכים, לא חשוב, אני חושב שלמערכת אצלו צריך להכניס מישהו מבחוץ, שקצת יותר מתמצא בדבר הזה', לא היה קופץ מפקד גלי-צה"ל? זה מה שקרה בפועל בגלגל"צ ובפלייליסט. כדבר הזה לא היה".

בהמשך הוסיפה עופר כי המהלך הנוכחי משדר מסר מסוכן לשני כיוונים, החוצה ופנימה. החוצה, כלפי הפוליטיקאים: "נפתחה דלת. הדלת הזו שנפתחה, היא לא תיסגר יותר". פנימה מועבר מסר לעובדי התחנה. לדבריה, במעשה שעשה דקל הוא בעצם הצהיר: "אני לא סומך על העיתונאים שלי".

"אני", הוסיפה עופר, "מסתכלת מבחוץ, והלב בוכה".

מיכה פרידמן, שהגיש במשך כשלושים שנה את "בוקר טוב ישראל", היה חריף אף יותר. במענה לדברי עופר על ההתערבות בגלגל"צ טען פרידמן כי חלו דברים חמורים עוד יותר בשידורי האקטואליה. "אותו עורך ראשי נוכחי", אמר פרידמן על דקל, "הכניס גם לחדשות, לאולפן, לשידור של יומן חדשות, אדם שהוא איש עסקים פעיל, שהוא יועץ פוליטי גם היום, היה יועץ פוליטי של שר הביטחון הקודם, שמינה את ירון דקל. [...] וקוראים לו יעקב ברדוגו והוא מגיש לצד ירון דקל [הכוונה לירון וילנסקי, א"פ] את יומן החדשות. יומן חדשות! לא משדר אקטואליה, 'המלה אחרונה', כשכל אחד מביא את הדעה שלו והולך הביתה. הוא 'העיתונאי' היום בגלי-צה"ל".

ח"כ נחמן שי, לשעבר מפקד גלי-צה"ל, השתתף גם הוא בדיון והביע דאגה בשל המתרחש בתחנה, ובעיקר בנוגע לפוליטיזציה של השידורים. "נעשו בעת האחרונה צעדים שהם קצת בלתי הפיכים", אמר ח"כ שי, "והם מכניסים לצערי את גלי-צה"ל לתוך המעגל הפוליטי השלילי שבתוכו נמצאת כבר רוב אם לא כל התקשורת הישראלית. שם לא היו גלי-צה"ל בעבר, ועכשיו כתוצאה מכל מיני גורמים, החומה הסינית נפלה. והרוחות הרעות שמנשבות עכשיו בכלל בתקשורת הישראלית, עכשיו גם בגלי-צה"ל. זה לא היה, ואפשר היה לעצור את זה וצריך היה לעצור את זה".

פרידמן תהה בקול: "למה זה קורה? למה עד עידן ירון דקל זה לא היה, ומעידן ירון דקל זה כן היה?". בתשובה אמר ח"כ שי כי הוא מאמין בתהליכים ארוכי טווח, ולא באירועים דרמטיים. "יכול להיות שההתפוררות בעניין הזה התחילה כבר קודם", אמר ח"כ שי, "אבל עכשיו זה בולט, זה בוטה, זה ברור וגם כואב".

"זה מתחיל במינוי", התעקש פרידמן. לדבריו, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק רצה למנות לתחנה אדם שייצג את עמדותיו כראוי במאבקו מול גבי אשכנזי בפרשת הרפז, ובסופו של דבר הגיע לירון דקל. בנוסף, טען פרידמן, יש כאן מצב של תן-וקח. "אם כשאתה נמצא בתחנה אתה כבר חושב על התפקיד הבא, אם התפקיד הבא הוא בשירות הציבורי, אם אתה רוצה להתקדם בשירות הציבורי אז מי האיש שעושה את המינויים האלה? אותו בן אדם שכרגע אתה צריך, כמנהל התחנה והעורך הראשי, לבקר את פעולות השלטון שלו", אמר פרידמן. "זה לא סיפור שמח".

מגלי-צה"ל נמסר בתגובה: "צר לנו שאנשי גל"צ לשעבר מנסים להישאר רלבנטיים באמצעות השמצות, זאת במקום לנסות ולסייע לתחנה בכל דרך חיובית שהם ימצאו לנכון. מפקד גל"צ נחוש להמשיך בתהליכי חידוש והתרעננות בלוח שידורי גל"צ וגלגל"צ גם יחד".