"חוק השקיות", יוזמה ירוקה שקודמה בשנים האחרונות על-ידי המשרד להגנת הסביבה, עלה לצרכן הישראלי 7 מיליון שקל אף שמעולם לא נכנס לתוקף – כך עולה ממסמכים שמסר המשרד לעמותת הצלחה בעקבות בקשת חופש מידע. תוכנם של המסמכים נחשף מוקדם יותר החודש על-ידי כתבת הפרסום של "גלובס", ענת ביין-לובוביץ'. כעת ניתן לעיין בהם כפי שנמסרו ב"גנזך", מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה.

המסמך הראשון הוא הצעה שהגישה לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) למשרד להגנת הסביבה בחודש דצמבר 2013, ובו מפורט האופן שבו מוצע לחלק את התקציב, שעמד באותה העת על סכום משוער של כ-5 מיליון שקל. חלק הארי של התקציב – 3 מיליון שקל – הוקצה לרכישת דקות פרסום בטלוויזיה.

מסמך אחר, שבו תועד פרוטוקול של ישיבה שהתקיימה במשרד להגנת הסביבה בהמשך אותו חודש, הושחר כמעט לחלוטין ‒ למעט ההחלטה לאשר פה אחד את הקצאת התקציב המבוקש. מסמך שלישי, הכולל פחות השחרות, הוא פרוטוקול של ישיבה שנערכה במשרד כשמונה חודשים לאחר מכן, בחודש יולי 2014. בשלב זה, לאחר שכבר הוקצו למסע הפרסום 4.9 מיליון שקל, התבקשו משתתפי הישיבה לאשר הקצאה של עוד 8.2 מיליון שקל.

מהפרוטוקול עולה כי המשתתפים היו חלוקים בדעותיהם, בין היתר על רקע העיכובים שחלו באישור הצעת החוק שאותה אמור הקמפיין ללוות. בסיום ישיבה זו הוחלט להקצות להמשך הקמפיין סכום קטן מהנדרש: 2 מיליון שקל.

היום, כשנה וחצי לאחר מכן, מצטייר מסע הפרסום הממשלתי כדוגמה לבזבוז של כספי ציבור. "הצעת החוק הוחזרה לאחרונה לוועדת השרים לחקיקה, במטרה להכינו לקריאה שנייה ושלישית ‒ זאת לאחר שבכנסת הקודמת החוק שיזם השר לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, אושר בקריאה ראשונה", ציינה בהקשר זה ביין-לובוביץ' בכתבתה. "הזמן הרב שחלף, והשינויים במעמדו של מי שהוביל את הקמפיין, השחקן משה איבגי, הופכים אותו ללא רלבנטי להתנהלות תקשורתית עכשווית ‒ גם אם החוק יאושר".

* * *

לעיון במסמכים

להורדת הקובץ (PDF, 190KB)

להורדת הקובץ (PDF, 84KB)

להורדת הקובץ (PDF, 111KB)