החיוך למראה השער המלהיב של מסי, ניימאר וסוארס התחלף כעבור כמה שניות בחשרת עבים, יען כי עוד מעט יופיע בוני גינצבורג על המסך ובארשת של מדען טילים ומנתח מוח יסביר מאיזה צד של החמאה מרוח הגול הזה של ברצלונה מול ארסנל.

"המהלך המדויק", הפינה שהוא מגיש בערוץ הספורט, כבר הפכה למעין קאלט, אבל היא בעיקר צפויה וקלישאתית. בעזרת חצים שנמתחים מפה ומשם מסביר גינצבורג את מה שרואים כולם. פרשנות מארץ הבדיעבד. הגימיק שבו דמותו נשלפת מהאולפן ומוצבת במגרש לצד ההתרחשות והכוכבים – התיישן מזמן. נותר להקשיב לדברי ההסבר הפסבדו-מלומדים, בתקווה שנבין דבר או שניים מהתובנות שמהגג שוער העבר.

"זו קבוצה שמאוד-מאוד קשה לעצור אותה", גילה גינצבורג לצופים. "ניימאר בונה את השער הזה, הוא מבטל שלושה שחקנים במסירה שלו, ומסי בעצירה הקטנה שלו לפני השער מסדר לעצמו את המצב וכובש שער שגומר את המצב הזה. הוא הורג את המצב, הורג את צ'ך ועושה 0:1 ואחר-כך בפנדל 0:2... אני לא מאמין שאפשר לעצור את השלישייה הזו, שעושה את זה בצורה מושלמת".

אחרי שהוא עונה לשאלתו של המנחה מודי בר-און באולפן, הוא מקנח עם משפט המחץ ההכרחי: "הכי חשוב, ניצחון או הפסד זה לא עניין של מזל, אלא עניין של דיוק. היכנסו לאתר ערוץ הספורט ובחרו את המהלך המדויק שלכם ותוכלו לזכות בפרס מתנת – ". עכשיו מוצגת חסות לסכין של ג'ילט "לגילוח מדויק". כך, באחת, הופכות אותן מלים ששימשו את הפרשן רב-ההשראה להאיר את עיני הצופים בנבכי הטקטיקות של הקבוצה שקשה מאוד-מאוד לעצור אותה, לשפחות נרצעות בשירות הפרסום הגלוי עד מיאוס.

בוני גינצבורג "במגרש" מתוך פינת "המהלך המדויק" בערוץ הספורט (צילום מסך)

בוני גינצבורג "במגרש" מתוך פינת "המהלך המדויק" בערוץ הספורט (צילום מסך)

כך גם בערב השידורים השני של ליגת האלופות בשבוע שעבר (24.2.16). אחרי כמה כתבות ודיונים, הסביר בר-און שההתייחסות לכוכב אתלטיקו מדריד אנטואן גריזמן (לקראת המשחק מול איינדהובן) חיכתה עד עכשיו כדי לשמור את הכבוד לבוני גינצבורג – והרי אייטם נוסף בחסות סכין גילוח. לצופים הנבוכים נגלה, במסורת חוכמת הבדיעבד של גינצבורג, שגריזמן "נשמר" רק כדי שהקטע ישודר סמוך מאוד לתחילת המשחק, כלומר בפריים-טיים.

אנשי הפרסום בערוץ הספורט הפכו לעורכי משנה מן השורה. שמות לפינות ולתוכניות נקבעים על-ידי חברות פרסום של גופים ומפעלים. "המהלך המדויק" הוא הסימפטום הבולט בשנה האחרונה למסחור ההולך ובולט שעובר ערוץ הספורט, באין מכלים. יצוין שלתופעה הנלוזה שותפים כלי תקשורת רבים, שהבולט שבהם הוא ynet (ראו "שיטת המעגלים").

כזה הוא הסלוגן של יועצי הביטוח על "רגע של אמת בחיים", שהפך לפינת "רגע האמת" ב"יציע העיתונות". עם רכבת ישראל נחתמה לפני כשנה עסקה יפה שממנה נולדה "תחנות", תוכנית שבה רואיינו כוכבי ספורט תוך כדי נסיעה ברכבת. ב"גלובס" נחשף כי ערוץ הספורט קיבל 300 אלף שקל מהדיל הזה. בידיעה נכתב כי מועצת הכבלים והלוויין בוחנת אם מדובר בתוכן שיווקי. אין צורך במומחי המועצה כדי להבין את הקומבינה שדהרה על הפסים בערוץ הנישה הפופולרי.

המועצה עדיין לא סיימה לבדוק מקרה חמור אחר בערוץ הספורט, מאוגוסט 2015, שפורסם ב"העין השביעית" – שידור של כמעט דקה שלמה שבמהלכה רקדה להקת מעודדות לצלילי ג'ינגל של בנק יהב בליגת החופים. כבר אי-אפשר לדעת אם האיש שמדבר ב"מגרש פתוח" על גאדג'טים של ריצה אינו מקדם מוצרים תמורת דיל נוסף, וש"5 בדרכים", תוכנית רכב חדשה שתעלה בקרוב בערוץ, לא תהיה נגועה אף היא. ועד שבמועצת הכבלים יואילו לפשפש בנעשה, בערוץ הספורט ממשיכים לחגוג עם פינות יחצניות נוספות, כאילו לא די בעשרות החסויות שצצות ללא הרף.

גינצבורג לא מסתפק בקידום סכיני גילוח. במחצית המשחקים בשבוע שעבר באולפן ליגת האלופות הוא קידם את ענייני הווינר כשהכריז על התפלגות ההימורים למשחקים בזמן שסמלו של גוף ההימורים הופיע על המסך. אם את הפרשנות שלו אפשר לקטלג בין בינונית לצפויה, בתפקיד של איש שיווק הוא 10.

כשעזב לפני כשלוש שנים את הערוץ הראשון ועבר למשכנו הנוכחי, הכריז גינצבורג: "אני שמח להצטרף לערוץ הספורט ולהמשיך לעסוק בדברים שאני כל-כך אוהב". לא זכור שבערוץ הציבורי הוא עסק בקידום מוצרי צריכה. השאלה אם הוא ער לגיחוך ולחוסר האמון שהוא מעורר בצופים, שמבינים כי לפניהם מופיע פרזנטור של גוף מסחרי באיצטלה של מומחה כדורגל.

ייתכן שהוא אינו מבין את הנזק התדמיתי שנגרם לו. כשמקשיבים לו כפאנליסט ב"שער השבת" כבר קשה לסמוך על מה שהוא אומר. נדמה שמאחורי דבריו על הידרדרותה של מכבי פתח-תקווה או על התקדמותה של הפועל רעננה עומדים תחכום וערמומיות של איש יחסי ציבור ששותל בראשנו סיסמאות שיווקיות.

ואם לערוץ הספורט אין בעיה להפוך פרשן למקדם מוצרים, למה שלא יושיבו סוכן שיווק – אמיתי! – של ג'ילט כפאנליסט ב"שער השבת"?

ראשית רמי קוב

אם מדברים על מגמה של מסחור בערוץ הספורט, הנה ציוץ של העיתונאי יואב ריבק מיום שישי בערב, 26.2.16:

ציוץ של יואב ריבק

רק תיקון קטן: טור הדעה על הפוקר היה בכותרת הראשית של אתר ערוץ הספורט במשך שעה ארוכה, עד להחלפתו בידיעה על מינוי של נשיא פיפ"א. אין זו הפעם הראשונה וגם לא השנייה שערוץ הספורט מקדם פוקר בהתלהבות. כך גם ב-one, בוואלה וב-ynet.

דווקא לא בא

םוהורילס ב-nrg (צילום מסך)

םוהורילס ב-nrg (צילום מסך)

אביעד פוהורילס, מעיתונאי הספורט הטובים והשקולים, הפתיע השבוע ב-nrg כשהמליץ לעיריית באר-שבע לקרוא רחוב בעיר על-שם אליניב ברדה, כוכב הכדורגל המקומי, שמוביל את קבוצתו במירוץ האליפות. לא סתם רחוב צדדי – אלא רחוב ראשי ומרכזי. ברדה אכן רושם עונה מצוינת, ופוהורילס רואה בו כמי שמניע את גלגלי ההיסטוריה של העיר. אלא שהפועל באר-שבע טרם זכתה באליפות, עד לסיום העונה נותרו עדיין כשלושה חודשים, ובכל זאת פוהורילס רותם את העגלה לפני הסוס.

לקרוא לרחוב בשמו של אדם הוא כבוד שמוענק בדרך-כלל על מפעל חיים שלמים, לא בזכות כמה רגעים טובים של כדורגלן בעונה אחת. אגב, את מרבית הקריירה שלו עשה ברדה במועדונים אחרים בישראל ובבלגיה. לא בהפועל באר-שבע.

בסוף טורו מושך פוהורילס את השטיח המפוקפק ממילא מתחת להמלצתו ומזכיר ש"אם המאהבת של ראש עיריית אור-יהודה לשעבר קיבלה רחוב על שמה בחייה, בוודאי ובוודאי שלאליניב ברדה מגיע". כזכור, ראש העיר אור-יהודה הודח, בין השאר בגלל הכבוד העקמומי שעשה לגברת והביזיון שהנחיל במעשהו זה למשפחתו בפרט ולעירו בכלל. בהמשך בוטל שמו של רחוב "באלי". ספק אם ברדה הרוויח משהו מההשוואה המשפילה הזאת.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il