עיתון "הארץ" ידוע בזכות רצינותו, רוחב אופקיו והקפדתו על דיוק בעובדות. ברוב המקרים, המוניטין שיצאו לו מוצדקים, אלא שדומה שלפחות על חלק אחד בעיתון פסחה הפדנטיות המפורסמת: מדור הספורט. בימי המונדיאל התקנאו כנראה עורכי המדור וכותביו בהישגי ההגנה הסעודית, והצליחו לשבור יום אחר יום את שיאי הרישול של עצמם, כשבעמדת הפנטזיסט (בשיטת 2:5:3) מככב לא אחר מאשר הפרשן אבי רצון. להלן מקבץ מקרי בהחלט של שגיאות עובדתיות בסיסיות, כולן מתוך טוריו של רצון:

א. "מירוסלאב קלוסה היה חד יותר מאטו כאשר העלה את גרמניה ליתרון ראשון וכך גם המחליף מרקו בודה שקבע 0:2" (12.6.02). מה חבל שבמשחק המדובר, בין גרמניה לקמרון, דווקא בודה היה זה שכבש את השער הראשון, ואילו קלוסה הסתפק בשני.

ב. "בשנים האחרונות מתנהלת לה מהפכה גם בתחום היצירה. הבזקים ממנה נראו במשחק הגדול ביותר בתולדות נבחרת אנגליה, הניצחון 0:4 על הולנד ברבע גמר היורו 96’" (21.6.02). ניצחון גדול אולי, אבל התוצאה היתה דווקא 1:4, וברבע הגמר אנגליה שיחקה בכלל נגד ספרד, והולנד נגד צרפת. המשחק שאותו מזכיר רצון התקיים במסגרת סיבוב הבתים הראשון.

ג. "גם ללא ארצות-הברית התדהמה ברחבי העולם גדולה. ברזיל נגד תורכיה בחצי הגמר הראשון וגרמניה נגד תורכיה בחצי הגמר השני" (23.6.02). התדהמה ברחבי העולם אכן גדולה, במיוחד נוכח הישגה המדהים של הנבחרת התורכית, שהצליחה להעפיל לחצי הגמר פעמיים. מצד שני, כנראה אין להתפלא על כך שאת מה ששחקני נבחרת איטליה לא הצליחו לעשות - להדיח את דרום-קוריאה מהמשחקים - מתנדב רצון לעשות במקומם.

ד. "באטיגול בלחץ תמידי שהנה הוא עומד להיות מוחלף, והשינויים בתנאי לחץ הספיקו (לארגנטינה א"ל) בינתיים רק נגד קמרון" (9.6.02). הפעם האחרונה שבה ארגנטינה התמודדה במונדיאל נגד קמרון היתה ב-1990, ואז היא בכלל הפסידה. במונדיאל האחרון ארגנטינה ניצחה דווקא את ניגריה, אבל מה זה משנה, כל השחורים האלה הרי ממילא נראים אותו דבר.

במאי השנה, זמן קצר לפני פתיחת המונדיאל, הופסקה עבודתה של עורכת בדסק החדשות של "הארץ", שבלבלה בידיעה בין המדינות האפריקאיות ניגריה וניז’ר. עובדי מדור הספורט של העיתון אינם צריכים לחשוש מגורל דומה. חדשות הן חדשות, וספורט - לפחות ב"הארץ" - זה הדבר המשונה הזה שמעניין כמה מיליארדי גברים שעירים עם דפיציט רציני בתאים אפורים. רק במדור הספורט יכולה קבוצת הוקי-קרח מקצוענית, קולורדו אוולאנש (avalanche, מפולת שלגים), להיות מכונה במשך שנים "האוולאנז’" (מסתמא על שמו של נשיא פיפ"א לשעבר, ז’ואו האוולאנז’), בלי שאיש יתהה מה לעסקן כדורגל ברזילאי קשיש ולאלופת ליגת ההוקי-קרח האמריקאית (עם חיזוק קנדי) לשנת 2001. דיוק בעובדות? היגיון בסיסי? עזבו את זה למדורים החשובים באמת.

גיליון 40, ספטמבר 2002