הצנזורה הצבאית פועלת להידוק אחיזתה בתקשורת הישראלית: נציגים מטעם הצנזורית הצבאית הראשית, אל"מ אריאלה בן-אברהם, פנו לשורה של גופים הנמצאים בקשר רציף עם התקשורת ודרשו מהם להוסיף נציג של הצנזורה לקבוצות הווטסאפ שבאמצעותן נמסר מידע לעיתונאים.

הדרישה, שנחשפה הבוקר (16.2.16) על-ידי הדס שטייף בתוכנית "מה בוער" בגלי-צה"ל, נמסרה למשטרת ישראל, לארגונים מגן-דוד אדום, איחוד-הצלה וזק"א וככל הנראה גם לגופים נוספים. מדובר בעליית מדרגה מבחינת מעורבותו של הגוף הצבאי בעבודתם של כלי התקשורת, שכן היענות לדרישה תעניק לאנשי הצנזורה דריסת רגל בזירה שבה מופץ לכתבים ולעורכים מידע גולמי עוד לפני שעבר בדיקה עיתונאית כלשהי.

על-פי ההסדר הקיים, המבוסס על תקנות מתקופת המנדט הבריטי, כלי התקשורת מעבירים לאישור הצנזורה פרסומים העלולים לפגוע בבטחון המדינה. כעת מבקשת הצנזורה לעיין במידע עוד לפני עיבודו, באופן הצפוי לסייע לה לאתר את מוסרי המידע לעיתונאים וללמוד מה יחסם של העיתונאים למידע הנמסר להם.

אל"מ אריאלה בן-אברהם, הצנזורית הצבאית הראשית (צילום: דובר צה"ל)

אל"מ אריאלה בן-אברהם, הצנזורית הצבאית הראשית (צילום: דובר צה"ל)

דרישה זו מצטרפת לפנייה שהעבירה הצנזורה לפני שבועות אחדים לבלוגרים ולמפעילי עמודי פייסבוק, ובה הורתה להם להעביר לעיונה מראש כל פרסום על נושאי צבא וביטחון, ובכך להחיל על עצמם פיקוח שאינו נדרש אפילו מכלי תקשורת חדשותיים המסקרים את התחום באופן יומיומי.

נוסף לנושאים הקשורים למערכת הביטחון הישראלית מחייבת הצנזורה את גופי התקשורת והבלוגרים למסור לעיונה גם פרסומים בנושאים משיקים, ובכלל זה דיווחים על ארגוני טרור וכוחות צבאיים של מדינות ערב, הסכמים מיוחדים לרכישה ומכירה של דלקים (וכן כל פרסום העוסק בחברת קצא"א), תקציב הביטחון ואף "כל ידיעה הנוגעת להלוואות של גורמי חוץ לממשלת ישראל או למוסדות כספיים ישראליים". לעתים, הצנזורה אף אוסרת על פרסום של מידע שנמסר באופן רשמי מדובר צה"ל.

על-פי דיווחה של שטייף בתוכניתו של רזי ברקאי, במחלקות הדוברות של הארגונים שהושמו על הכוונת התקבלה לאחרונה פנייה שלפיה "יחידת הצנזורה אמונה על שמירת האיזון בין חופש הביטוי לזכות הציבור לדעת במדינת ישראל. לטובת הנ"ל, אנחנו צריכים להיות מעודכנים במה שקורה בארץ. [...] לאור ריבוי אירועים בטחוניים בחודשים האחרונים הוחלט ביחידה לבקש מגופי הדוברות של הארגונים שאנחנו עובדים איתם להכניס אותנו לקבוצות ווטסאפ של ההפצות".

במשטרת ישראל הביעו התנגדות תקיפה לדרישת הצנזורה, וכך גם בארגון איחוד-הצלה

לדברי שטייף, במשטרת ישראל הביעו התנגדות תקיפה לדרישת הצנזורה, וכך גם בארגון איחוד-הצלה. דובר מד"א זכי הלר, מנגד, לא הכחיש כי ייתכן שבקבוצות הווטסאפ שמנהל ארגונו כבר משתתף משקיף מטעם הצנזורה הצבאית.

מנהל אגף הדוברות של איחוד-הצלה, מוטי אלמליח, התראיין ב"מה בוער" והסביר מה עומד מאחורי סירובו לשתף פעולה עם הדרישה. "מצד אחד אתה דובר של ארגון חירום וגם אזרח שמעוניין לסייע במאמצים של הסברה ובמאמצים לאומיים", אמר, "אבל מצד שני התפקיד שלי הוא גם לקיים יחסי עבודה תקינים עם עיתונאים, וחלק מזה זה לאפשר להם את היכולת להיות חברים בקבוצה פרטית, של עיתונאים בלבד, לנהל שיחות ולשאול שאלות".

בצנזורה הצבאית בחרו שלא להשיב לבקשת תגובה מטעם "העין השביעית". בתגובה מטעם הגוף הצבאי שהוקראה בתוכנית "מה בוער" נמסר, בין היתר, כי "סמכויות הצנזורה חלות על כל סוג של פרסום הנוגע לבטחון המדינה, בין אם מדובר בפרסום בכלי התקשורת המסורתיים ובין אם מדובר בפרסום בדרך אחרת".

* * *

להאזנה לסיקור המהלך בתוכנית "מה בוער" בגלי-צה"ל