בימים האחרונים שוב יוצא "ידיעות אחרונות" מגדרו כדי לקדם את אישור ויישום מתווה הגז.

בשנים האחרונות רגיל ראש הממשלה בנימין נתניהו לספוג מ"ידיעות אחרונות" סיקור ביקורתי, מוטה לרעה. עד כדי כך חמור נחשב מצבו של נתניהו בעיתון הנפוץ, שחברו האישי ומיטיבו, איש העסקים והפילנתרופ שלדון אדלסון, הקים ומממן עבורו עיתון בישראל, כמשקל נגדי ל"ידיעות אחרונות". אולם בכל הקשור למתווה הגז, "ידיעות אחרונות" מתעלה אפילו על "ישראל היום" ומפנק את נתניהו ביחס מלטף, כאילו היה לא יותר מזרוע באגף יחסי-הציבור שלו ושל מונופול הגז.

אתמול, לקראת הופעתו המתוכננת של ראש הממשלה בפני בית-המשפט העליון, הוקדשה הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" לאירוע. "נתניהו היום בבג"ץ: אשרו מתווה הגז", נכתב לרוחב שער "ידיעות אחרונות". ב"ישראל היום", לשם השוואה, שם רגילים להפוך התבטאויות של ראש הממשלה לכותרות ראשיות, נמנעו אתמול מלהקדיש את הכותרת הראשית לתחזית על דברי נתניהו בבג"ץ. עורכי העיתון הנחשב לשופר לשכת ראש הממשלה הסתפקו בתיבה קטנה בתחתית השער המבשרת על העדות הצפויה בפני בית-המשפט.

שערי "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום", 14.2.2016

הבוקר בולטים עוד יותר ההבדלים בין העיתון הנחשב לביקורתי נגד נתניהו לעיתון הנחשב לשופרו האישי. הדיון אתמול בפני בג"ץ הסתיים באמירה מהדהדת של בית-המשפט, ולפיה מן הראוי להעביר את סעיף היציבות, המבטיח למונופול הגז אי-התערבות רגולטורית במשק הגז למשך עשור, בחקיקה ראשית ולא באמצעות הסכמות המתווה. בכל כלי התקשורת שמו דגש, כמתבקש, על אמירה זו של בית-המשפט, שעשויה להשפיע במידה דרמטית על גורלו של מתווה הגז. בכל כלי התקשורת, למעט "ידיעות אחרונות".

העיתון שבעריכת רון ירון, תחת פיקוחו של העורך האחראי ארנון (נוני) מוזס, מסקר הבוקר את הדיון שנערך בבג"ץ כמעט כאילו האמירה על סעיף היציבות לא נאמרה.

מימין: עמוס ירון, רון ירון, תלם יהב (צילומים: פלאש90, צילום מסך, חלק משער מוסף "מסלול")

מימין: עמוס ירון, רון ירון, תלם יהב (צילומים: פלאש90, צילום מסך, חלק משער מוסף "מסלול")

תלם יהב מדווח על הדיון בבג"ץ תחת הכותרת שהפכה כבר לקלישאה שחוקה, "נתן גז". גם מי שיקרא את כותרת המשנה יקבל רק רמז להתפתחות הדרמטית שאירעה אתמול. "נתניהו הגיע לבג"ץ כדי לשכנע את השופטים לאשר את מתווה הגז: 'אם נחזור לאחור, ניפול לתהום'", נכתב בפתח כותרת המשנה. בהמשכה נכתב כי "בעוד שראש הממשלה דיבר על 'נקודת זמן קריטית' ועל 'הזדמנות פז' – השופטים תהו מדוע הוא מתעקש שלא להעביר חלקים מהמתווה בחוק".

השוו זאת לכותרת הראשית של "הארץ" הבוקר – "בג"ץ: סעיף החסינות לחברות הגז עשוי לדרוש חקיקה בכנסת", או אפילו לכותרת הידיעה על הדיון ב"ישראל היום" – "בג"ץ: למה לא תשקלו חקיקה ל'סעיף היציבות?'".

סיקור הדיון בבג"ץ ב"ידיעות אחרונות" (מימין) וב"ישראל היום", 15.2.16

קריאה בגוף הידיעה מאת יהב ב"ידיעות אחרונות" מעוררת את הרושם שהמחבר, או עורכיו, השתדלו מאוד שלא להביא לידיעת ציבור קוראיהם את האמירה של בית-המשפט על סעיף היציבות, לא כל שכן את משמעותה. רק בסיום הידיעה, אחרי פירוט רב של דברי נתניהו בפני בית-המשפט, מוזכר במשפט אחד כי "אחרי שנתניהו יצא התכנסו השופטים לדיון עם נציגי המדינה, שבו הציעו למדינה לשקול לעגן את עניין היציבות הרגולטורית בחקיקה ראשית של הכנסת", ומובאת תגובה לאמירה זו מפי ח"כ יחימוביץ'.

קשה להאמין שרוב קוראי "ידיעות אחרונות" יגיעו לפסקאות המסיימות וילמדו על ההתפתחות ועל הטענה של ח"כ יחימוביץ' כי "הצעת בג"ץ היא דרמטית ומרעישה". גם אם במקרה יחליטו לקרוא את הידיעה עד תומה, בוודאי יתפלאו על הקביעה של יחימוביץ', שנראית תלושה לחלוטין מיתר הסיקור.

בקבוצת "ידיעות אחרונות" מסקרים באהדה את מונופול הגז זה זמן רב. הפגנות נגד מתווה הגז הוצנעו בעיתון ובאתר ynet; עורך אתר ynet, ערן טיפנברון, הורה לא להעלות את פרקי הסדרה "מגש הכסף"; הפרשן הבכיר של העיתון, נחום ברנע, הקדיש מטורו לדברור חד-צדדי של מונופול הגז; מנגד, איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, ערך ביקור במערכת "ידיעות אחרונות" וגייס את אביו של עורך העיתון, עמוס ירון, לעבודה בדירקטוריון אחת מחברות האנרגיה שלו.