לפני כשבועיים שיגרה הצנזורה הצבאית לשורה של דפי פייסבוק צווים מטעמה המחייבים את מפעילי הדפים להעביר לעיונה את הפוסטים שהם כותבים ונוגעים לענייני ביטחון ‒ טרם פרסומם. בכלי התקשורת שונים דווח כי הצווים הועברו לכ-30 דפי פייסבוק, אולם הצנזורה מסרבת לפרט את שמותיהם של מקבלי הצווים. חשבון הפייסבוק שממנו נשלח הצו נמחק.

עד כה ניטרה הצנזורה הצבאית חשבונות פייסבוק באמצעות מעקב לאחר הפרסומים בלבד. זו לפחות היתה המדיניות הרשמית. "הצנזורה לא יכולה לשלוט באינטרנט באמצעות מניעה", אמרה הצנזורית הצבאית הקודמת סימה וואקנין-גיל בראיון שהעניקה לאתר זה בקיץ האחרון. "אם הצנזורה תבקש שכל עיתונאי שפתח טוויטר יגיש לה הכל מראש, אנחנו נעצור להם את התהליכים. אחד השינויים שהכנסנו היה ההחלטה שפשוט נעקוב אחריהם".

על-פי אילו קריטריונים הוחלט מי יקבל את הצו ומי לא? האם מדובר בדפי פייסבוק המזוהים עם השמאל בלבד? האם יש בין דפי הפייסבוק שקיבלו את הצו גם כאלה הכתובים בשפה הערבית? האם מדובר בצו זהה, או בהנחיות שהותאמו באופן אישי לכל נמען? האם הצנזורית החדשה החליטה לשנות את המדיניות שהנהיגה קודמתה, או שהפנייה ההמונית רק חשפה מהלכים צנזוריאליים שהיו קיימים ממילא? עד כמה עמוקה השליטה של הצנזורה הצבאית בפרסומים אזרחיים ברשתות החברתיות?

כדי לנסות להשיב על השאלות הללו קורא אתר "העין השביעית" לכל מי שקיבל צו צנזורה, או יודע על מפעיל עמוד פייסבוק, חשבון טוויטר או בלוג שקיבלו צו צנזורה, ליצור קשר עם המערכת ולמסור את פרטיו.

ליצירת קשר, כתבו מייל לכתובת שלנו: contact@the7eye.org.il.