הצנזורה הצבאית, תחת הנהגתה של הצנזורית הצבאית הראשית החדשה אל"מ אריאלה בן-אברהם, החלה במהלך לניטור מוקדם של פרסומים בעמודי פייסבוק נבחרים. לפחות שני חשבונות פייסבוק קיבלו ביום חמישי האחרון הודעה שאליה צורף צו המורה להם להעביר מעתה ואילך את הטקסטים שהם מפרסמים על מערכת הביטחון לניטור מוקדם של הצנזורה.

ההודעה, שנשלחה באמצעות מערכת ההודעות הפנימית של הרשת החברתית, הגיעה אל חשבון הפייסבוק של "החברים של ג'ורג'", בלוג המופעל על-ידי יוסי גורביץ, וכן אל חשבון פייסבוק של אתר חדשות אלטרנטיבי. חשבון פייסבוק שלישי, של כתב-עת סוציאל-דמוקרטי שחדל לצאת לאור לפני כשנה, קיבל הודעה דומה לפני שבועות אחדים.

עד כה ניטרה הצנזורה הצבאית חשבונות פייסבוק באמצעות מעקב לאחר הפרסומים בלבד. "הצנזורה לא יכולה לשלוט באינטרנט באמצעות מניעה", אמרה הצנזורית הצבאית הקודמת סימה וואקנין-גיל בראיון שנתנה בקיץ האחרון לאתר זה. "אם הצנזורה תבקש שכל עיתונאי שפתח טוויטר יגיש לה הכל מראש, אנחנו נעצור להם את התהליכים. אחד השינויים שהכנסנו היה ההחלטה שפשוט נעקוב אחריהם".

הצנזורית הקודמת הגדירה את המעקב ברשתות החברתיות כ"מעקב אוחֵר", מלשון "אחרי", והסבירה: "עם פייסבוק וטוויטר, כגופים, אין לנו שיח. אנחנו פונים ישירות למשתמשים – ברגע שאתה עובר רף מסוים, אנחנו מזהים אותך, יוצרים איתך קשר, מסבירים לך על הצנזורה ולומדים לעבוד איתך". כעת, כך נראה, שינתה הצנזורה את הגישה והחליטה לעבור ממעקב אוחֵר לניטור מוקדם, טרם הפרסום, של טקסטים על מערכת הביטחון המתפרסמים בחשבונות פייסבוק.

יוסי גורביץ, דיוקן עצמי (רישיון CC BY-NC-ND 2.0)

יוסי גורביץ, דיוקן עצמי (רישיון CC BY-NC-ND 2.0)

גורביץ, בלוגר ותיק, מספר כי ביום חמישי האחרון ראה כי אל עמוד הפייסבוק של הבלוג שלו הגיעה פנייה מעמוד הפייסבוק של הצנזורית הראשית, הדורשת ממנו שיקרא את הצו המצורף להודעה ויאשר שקיבל אותו. "נכנסתי לחשבון הפייסבוק של הצנזורית הראשית ומצאתי אותו ריק", מספר גורביץ. "רק תמונה שלה וכותרת שהיא הצנזורית הראשית. זה העלה אצלי קצת חשדות. בהתחלה חשבתי שזו הטרלה ימנית".

לדברי גורביץ, אחרי שלמד כי פנייה דומה הגיעה לחשבון פייסבוק של אתר אחר, שיגר מייל לצנזורה בבקשה לאמת את הדרישה. אתמול אחר הצהריים קיבל אישור כי הפנייה אליו אכן רשמית וכי הוא נדרש למלא אחר הוראות הצו. עוד טוען גורביץ כי במייל האישור שקיבל מהצנזורה צוין כי מעתה הם מתחילים לפעול גם בפייסבוק.

לדבריו, הצו שקיבל דורש באופן כללי ביותר להעביר מראש לידי הצנזורה הצבאית כל אייטם שקשור למערכת הביטחון באיזושהי צורה. הצו מתייחס לחשבון הפייסבוק שמפעיל גורביץ, ולא באופן ישיר לבלוג שבו הוא מפרסם את הטקסטים המרכזיים שלו.

גורביץ, האוחז בעמדות שמאליות מובהקות, חושש כי המהלך האחרון של הצנזורה נגוע במניעים פוליטיים. "אם יסתבר לי שכל האנשים שקיבלו את הצו הזה הם שמאלנים במידה זו או אחרת, אני חושב שיש פה סיפור", הוא אומר. "אני רוצה לדעת שכש'הצל' משבח את חיילי צה"ל, הוא שולח קודם כל את הפרסומים שלו לצנזורה".

למה אתה לא רואה את זה כמחמאה? הצנזורית הקודמת הסבירה לנו שהם מטפלים רק בכלי תקשורת משמעותיים, ולא בכל מיני אתרים קיקיוניים שממילא נעדרים מידע משמעותי.

"קודם כל, אני מוותר על המחמאות של הממסד הצבאי הישראלי. שנית, אחרי מה שהיה פה בחודש האחרון, אני מצטער אם אני מרגיש טיפה לחוץ ורדוף. קמפיין השתולים, מה שהלך בתחקיר של 'עובדה', העובדה שעצרו את עזרא נאווי בלי עורך-דין לעשרה ימים, העובדה שפתאום מוצאים לך אנשים בתוך הארגונים".

אתה פוחד מההשלכות.

"אני חושב שזה צעד של דה-לגיטימציה שהמטרה שלו היא להגיד, 'האנשים האלה חשודים, הם צריכים להודיע מראש על כל מה שהם כותבים'".

זמן קצר לאחר קבלת ההודעה מהצנזורה המאשרת את אמיתות הדרישה, פירסם גורביץ סטטוס בפייסבוק שבו הודיע כי לא ימלא אחר הוראות הצו. "המשמעות של הדרישה הזו היא חיסול המדיה החדשה בישראל, שנשמתה היא מהירות התגובה", כתב. "אני בוחן את הצעדים המשפטיים שזמינים לי".

גורביץ: "עם כל הכבוד, אי-אפשר לשפוט את המדיה החברתית של 2016 על-פי צו מ-1948"

באחת התגובות לפוסט של גורביץ כתב אלעד הן, עורך "חברה, כתב-עת סוציאל-דמוקרטי", כי גם אליו הגיעה דרישה דומה. "מדובר בכתב-עת שהקשר שלו לנושאים בטחוניים לא קיים", אומר הן בשיחה עם "העין השביעית". "אני מעריך שהם שלחו משהו גנרי לכל אחד שקיבלו ממנו את הרושם שהוא קשור לשמאל באיזושהי צורה".

גורביץ, מכל מקום, לא מתכוון למלא אחר הצו שקיבל. "אני לא מתכוון להגיש להם שום דבר", הוא מודיע. "אני מבחינתי הולך על זה לבית-המשפט".

החוק הוא לטובתם.

"החוק הוא לטובתם, אני מודע לזה, ואני הולך להגיד שעם כל הכבוד, אי-אפשר לשפוט את המדיה החברתית של 2016 על-פי צו מ-1948. יכול להיות שבית-המשפט יחליט אחרת, ובמקרה כזה אני אכבד את ההחלטה ואפסיק לכתוב על צה"ל, נקודה. אין מצב שאגיש להם את הטקסטים. אין לי מקורות בצה"ל, אין לי מקורות במערכת הביטחון, כל מה שאני מפרסם מבוסס על מקורות גלויים. אם יש לי משהו שמגיע מצה"ל, הוא מגיע באמצעות בקשת תגובה רשמית שהגשתי".

אתה מדבר על מקורות גלויים, אבל מקורות גלויים הם לאו דווקא מקורות שעברו צנזורה.

"הייתי מצטט לך מה שהם כתבו על כך במכתב שנשלח לי, אבל נאסר עלי לצטט ממנו".

מהצנזורה הצבאית לא נמסרה תגובה.