משטרת ישראל השתמשה בתוכנית "עובדה" כדי לגייס לגיטימציה למעצרם של פעילי השמאל שתועדו במצלמה נסתרת – כך טוען אחד מעורכי-דינו של פעיל תעאיוש עזרא נאווי. נאווי תועד בווידיאו כשהוא מתרברב כי יש לו יד במותו של סוחר קרקעות פלסטיני שניסה למכור שטחים ליהודים, ונעצר בנמל התעופה בן-גוריון חמישה ימים לאחר שידור התוכנית.

בדיון שהתקיים שלשום (21.1.16) בבית-המשפט המחוזי בירושלים ביטל השופט משה יועד כהן באופן סופי את הצו שאסר על פרסום זהותו של נאווי. בחלק אחר של הדיון, שעסק במעצר ובחקירה, עלתה סוגיית מעורבותו של ארגון הימין עד-כאן בפרשה. אחד מפעילי עד-כאן התחבר לנאווי ותיעד אותו לאורך תקופה ארוכה באמצעות מצלמה נסתרת. התיעוד המצולם, שהועבר למערכת התוכנית "עובדה", שימש חומר גלם לכתבה השנויה במחלוקת שבעקבותיה נעצר נאווי.

עו"ד איתן פלג, המייצג את נאווי יחד עם עורכי-הדין לאה צמל ואסף גולן, מצא לנכון להצביע בפני השופט על כך שאנשי עד-כאן התלוננו במשטרה על נאווי ביום שידור הכתבה. "בשעות הערב באותו יום, לפני שידור התוכנית, כתב ארגון עד-כאן מכתב לניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, ופירט את הסיפור. אני מניח שזה היה לפני שידור התוכנית, כי התוכנית שודרה מאוחר בלילה", אמר עו"ד פלג על-פי פרוטוקול הדיון. "מה עשתה המשטרה? היא נתנה ל'עובדה' לשדר את התוכנית כדי ליצור את ההתרשמות הציבורית".

ממסמך שפירסמו אנשי עד-כאן בעמוד הפייסבוק של הארגון עולה כי התרשמותו של עו"ד פלג ככל הנראה מדויקת. לפי המסמך, מייסד הארגון אבירם זאבי התייצב בתחנת משטרה כשבע שעות לפני שידור התחקיר בערוץ 2 והגיש תלונה רשמית נגד נאווי. לפי מסמך אחר שפורסם בעמוד הפייסבוק של עד-כאן, בארגון העבירו למפקד להב 433 סרטונים המגבים את טענותיהם נגד נאווי ועמיתיו.

נציג המשטרה בדיון שנערך שלשום, רס"ב אבי טבעוני, טען כי החשדות המיוחסים לנאווי הם אלה שתועדו בתחקיר של "עובדה". לדבריו, נאווי חשוד ב"גרימת מוות במזיד, שזה רצח, נסיון רצח", בין היתר. מבחינת עורכי-דינו של נאווי, פרק הזמן שעבר מיום הגשת התלונה ושידור התחקיר ועד מעצרו של נאווי ‒ חמישה ימים ‒ מחזק את המסקנה כי מדובר בחקירה פוליטית.

"למשיב [נאווי] יש עבר וכתובתו ידועה לכל", אמר עו"ד פלג בדיון. "אם הייתי המשטרה, והייתי מקבל תלונה שיש מגע עם סוכן חוץ ויש חשד לרצח, הייתי אץ רץ, עוצר את הבן-אדם וחוקר אותו", הוסיף. "נוסף לכך, הייתי מרים טלפון לשב"כ ואומר שיש פה מרגלים וסוכנים זרים ושזה עניין שלהם. שאלתי את בא-כוח המשטרה בדיון ביום 18.1 אם שב"כ מעורב בחקירה, והוא ענה שלא, וגם אני ביררתי את זה ‒ ונאמר לי שלא. לכן, כל העניין הוא קיר חיצוני שמאחוריו אין כלום".

לטענת עורכי-דינו של נאווי, אם פעיל השמאל אכן ביצע עבירות כמיוחס לו – יש לחקור ולשפוט גם את אנשי עד-כאן, שלא מנעו את ביצוען. "יש שותפים לביצוע העבירות הנטענות כלפי המשיב", אמר בהקשר זה עו"ד פלג. "השותפים הם אותם אנשים שהודבקו לו, והם ביצעו את העבירות יחד איתו, אם בכלל יש עבירות. הם לא נחקרו באזהרה. אני מדבר על הסוכנים האלה שעשו את המעשים האלה יחד איתו, וככל שיש עבירה, הם עברו את העבירה איתו. איש לא הסמיך אותם, ואין להם שום הגנה. הם עשו את זה בעצמם".

מוקדם יותר השבוע, בדיון אחר, התייחסה לסוגיה גם עו"ד לאה צמל. "החשדות המופנים כלפי המשיב [נאווי] שכבו בחדרי המתלוננים למעלה משנה תמימה. אם האמינו ב'קשר' ולא המציאו והולידו אותו ואת מושאו בעצמם, היה עליהם להתלונן עוד לפני למעלה משנה ולא לעבור עבירה של אי-מניעת פשע. מכל מקום, ברור כי לא היו כל תוצאות לחשד הנטען; ורק הצורך לפרסם בתוכנית 'עובדה' הניע אותם".

41260-01-16
21586-01-16