בשבוע שעבר עצרה המשטרה את ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, בחשד לביצוע עבירות מין ולקיחת שוחד. לפי הדיווחים, הכספים שלקח נועדו לממן הסכמי שתיקה שחתם ראש העיר עם קורבנותיו. כתב חדשות ערוץ 10 בדרום, אלמוג בוקר, סגר מעגל: כבר בנובמבר 2014 דיווח לראשונה על מעורבות אפשרית של שמעוני בפרשיית מין – ונענה בהכחשה גורפת. חצי שנה לאחר מכן, כשחשף יחד עם ברוך קרא את פרטיו של אחד מהסכמי השתיקה, נענה שוב בהכחשה גורפת.

ביום חמישי האחרון, לאחר שהודה שמעוני בעובדות שבעבר הכחיש, דיבר בוקר על חשיפותיו עם איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל ב"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס.

המידע הראשוני על פרשת המין, אמר בוקר, הגיע לידיו כחודשיים לפני הפרסום הראשון. "היה ברור לי ששמעוני לא הולך להודות. כבר בשיחה הראשונה הוא הכחיש", סיפר. "עבדנו מאוד-מאוד קשה כדי להצליב – לא רצינו להיכנס לסיפור שיתברר כנכון חלקית, או לא נכון בכלל. רק אחרי שהצלחנו להצליב ולקבל את כל המידע שהיה דרוש, החלטנו לפרסם".

למחרת שידור הדיווח הראשון על פרשת המין שלח שמעוני לבוקר ולחדשות ערוץ 10 מכתב ובו איים בהגשת תביעת דיבה. "אני חייב להודות שלא נלחצתי, אפילו לא מעט, כי היה ברור לנו שהסיפור נכון", אמר בוקר בהקשר זה. "למרות המכתב המשכנו לעבוד. ברוך קרא ואני עקבנו אחרי הסיפור, חיכינו עד שכל הכסף יעבור ‒ הוא הועבר בשלבים, ולא במכה אחת – ואז פרסמנו את זה".

חוץ מהמכתב של שמעוני נתקלתם בעוד לחצים מהכיוון שלו. באיזו צורה הגיעו הלחצים האלה?

"היו שני דברים עיקריים. היה את אותו מכתב תביעה, והיו שיחות. אני לא יודע להגיד אם הן היו מגורמים רשמיים או לא רשמיים, אבל אני חייב להגיד שזה לא היה ניסיון לאיים. פנו אלי אנשים מאשקלון – אני מעדיף לא להיכנס לתיאורים ושמות ‒ שדיברו איתי ואמרו לי 'תתקדם הלאה, מה שפורסם פורסם, אף אחד לא כועס עליך – אבל בוא נמשיך הלאה, לא צריך לעשות לו עוול, הוא ראש עיר טוב' וכו'".

אלמוג בוקר מדווח על מעצרו של שמעוני מחוץ לעיריית אשקלון (צילום מסך)

אלמוג בוקר מדווח על מעצרו של שמעוני מחוץ לעיריית אשקלון, בשבוע שעבר (צילום מסך)

בוקר לא נענה לבקשות. "מה שהניע אותי הוא לא איתמר שמעוני האיש, או אדם אחר, אלא הסיפור עצמו. ואם אני מקבל מידע ואם אני מפרסם אותו ‒ אני גם אמשיך לעקוב אחרי ולבדוק, וזה מה שעשינו ברוך קרא ואני במקרה הזה".

לפי פרסומים מהימים האחרונים, הכניסה של הכסף לכל הפרשה הזאת הופכת אותה מפרשה של בכיר פוליטי שמבצע עבירות מין לסיפור על בכיר שלוקח שוחד.

"זה די מדהים. נתקלנו כבר בעבר בסיפורים על ראשי רשויות שביצעו עבירות מין, נתקלנו גם בסיפורים של שוחד. אבל פה יש שילוב של השניים, והשילוב הזה, לפחות לפי חשד המשטרה, בא לידי ביטוי בכך ששמעוני מקבל את השוחד הזה, ובתמורה מקדם פרויקטים בעיר – ואת הכסף שקיבל הוא ניצל כדי להשתיק את אותן נשים שאיימו להתלונן עליו, אותן נשים שהוא ביצע בהן על-פי החשד את עבירות המין. במקרה אחד מדובר בעבירת אינוס, במקרה אחר מעשים מגונים.

"הוא אגב הודה בחקירה שהוא העביר את הכספים האלה – הוא לא מכחיש שהיו דמי שתיקה – אבל הוא טוען שהוא עשה זאת לא כדי שהן לא יתלוננו במשטרה ולא תיפתח חקירה, אלא כדי שאנשים בסביבתו לא יידעו על כך.

"אני יכול לספר לך שבשעות הבוקר של היום שבו פרסמנו את הסיפור על העברת הכסף דיברתי איתו על משהו אחר לגמרי, על רקטה שנפלה בעיר אשקלון – ובין לבין הוא לקח אותי הצדה ודיבר איתי על הסיפור הזה. כבר אז הוא אמר לי 'שמע, זה גורמים פוליטיים שמנסים להפיל אותי, לסחוט אותי'. בשלב הזה הרגשתי ממנו שהוא כבר לא מכחיש את העובדה שיש סיפור כזה – אבל הוא לוקח אותו לכיוון של מישהו שמנסה להפיל אותו בפח".

בשביל לסבר את האוזן, באיזה סכומים מדובר?

"לפחות לגבי הסיפור שאנחנו פרסמנו בזמנו מדובר בחצי מיליון שקל שהוא העביר לאותה אשה, וזאת רק אשה אחת. במשטרה חושדים שלפחות עוד אשה אחת קיבלה ממנו כספים. הקבלן שנעצר, יואל דוידי, העביר לו סכום כסף – לפי החקירה – בגובה של 150 אלף שקל. חלק נוסף מהסכום הוא גייס מראש אגף בעירייה שעובד תחתיו. שמעוני אמר שלא מדובר במענק או כספים שהוא קיבל כשוחד, אלא בהלוואה שהוא התכוון להחזיר בהמשך. במשטרה מצליחים לקשור אותו גם דרך אחיו, שמועסק על-ידי אותו קבלן, ולמעשה הכספים עברו דרכו".

איתמר שמעוני בכתבה ששודרה בתוכנית "אולפן שישי", יולי 2015 (צילום מסך)

איתמר שמעוני בכתבה ששודרה בתוכנית "אולפן שישי", יולי 2015 (צילום מסך)

אחת הדרכים שבהן שמעוני ניסה לנקות את שמו היתה כתבה של יוסי מזרחי ששודרה בקיץ האחרון ב"אולפן שישי" בערוץ 2. הכתבה הזאת תוארה כתחקיר שחושף "איך ניסו לתפור תיק לראש העיר", אבל בדיעבד, כשאתה צופה בה היום, היא נראית כמו כתבת יחסי-ציבור. לפי הכתבה הזאת, גורמים עברייניים ניסו להפליל את שמעוני בכל מיני דרכים כדי לקדם את ענייניהם – בין השאר באמצעות אתר אינטרנט מקומי. מה חשבת על הכתבה הזאת כשצפית בה אז?

"אני חושב שבסופו של דבר, כשכתב הולך לעשות כתבה, הוא מודע לכל מה שקורה סביבו, ואם הוא מחליט לפרסם ‒ אז כנראה שהוא יודע מה הוא עושה. אני לא מכיר את השיקולים שהנחו את חדשות ערוץ 2 באותה העת, אבל ייאמר לזכותם שאכן היה תיק שהתנהל בבית-משפט, נגד עבריינים שניסו לפגוע בשמעוני. אין ספק גם ששמעוני ניסה למשוך את הסיפור לכיוון שלו ולצייר תמונה אחרת ממה שפורסם אצלנו, בין היתר על-ידי הכתבה הזאת – אבל אני לא חושב שהתפקיד של ערוצים זה להסתכל מה היה בערוצים אחרים, ועל-פי זה לקבל החלטה איך לעשות כתבות. הם ראו לנכון בזמנו לעשות את הכתבה הזאת כך. אני, מבחינתי לפחות, הייתי נמנע מלעשות את זה – אבל כל גוף תקשורת עושה את השיקולים שלו".

בוא נעסוק רגע בפרשייה צדדית שקשורה לפרשה הזאת. אתר האינטרנט שהזכרתי קודם, אתר בשם "אשקלון 10", היה מזוהה בעבר כאתר אופוזיציוני ביקורתי מאוד כלפי שמעוני. לאחרונה הוא נרכש על-ידי אחד מהמקורבים של שמעוני שהזכרת קודם, יואל דוידי, שהוא גם אחד החשודים במתן השוחד. ניסינו הבוקר להיכנס לאתר ונתקלנו בהודעה מוזרה: "יצאנו להתרעננות, כי גם לנו מגיע". מה אתה יכול להגיד לנו על החלק של התקשורת המקומית בפרשה?

"זה באמת סיפור מדהים. בכלל, עיתונות מקומית זה דבר מעניין".

יכול להיות שהמקורב פשוט קנה את האתר בשביל לסגור אותו, שיפסיק להציק לשמעוני?

"אם אתה שואל אותי, ככה זה לפחות נראה. רק למי שלא מכיר את הסיפור, נסביר: 'אשקלון 10' זה אתר שבמשך חודשים ארוכים פרסם כתבות נגד איתמר שמעוני. בחלק מהמקרים היו להם גם לא מעט מסמכים שקשרו אותו לפרשיות כאלה ואחרות. באיזשהו שלב שמעוני גם הכריז עליהם סוג של מלחמה, הוא לא שיתף איתם פעולה, מאוד-מאוד כעס על דרך הפעולה שלהם – ואכן, לפני חודש התפרסמה כתבה בעיתון אחר באשקלון על כך שיואל דוידי רכש את האתר הזה, והוא למעשה גרם לכך שהאתר יפסיק לפעול. אתה נכנס היום לאתר, ואתה לא רואה שום דבר.

עמוד הבית של אתר "אשקלון 10", 2016 (צילום מסך)

עמוד הבית של אתר "אשקלון 10", 2016 (צילום מסך)

"כשאתה מבין את ההקשרים ‒ אני מניח שזה גם משהו שייחקר במהלך הימים הקרובים במשטרה ‒ אתה מבין שיכול מאוד להיות שיש פה איזשהו גלגל שמסתובב. בימים האחרונים ניהלתי שיחות עם אנשים שקשורים לאתר הזה, ואם אתה שואל אותם – ברור לך שזה מגיע בדיוק משם, מהרצון להשתיק אותם על-ידי קנייה של האתר".

הם איבדו את העבודה שלהם.

"כן, אבל הם קיבלו כסף בעבור זה, ויכול מאוד להיות שזה השתלם להם".

שאלה לסיום: לא כל יום עיתונאי זוכה שחשיפה שלו תהיה אבן דרך למעצר ואולי אפילו למאסר של פוליטיקאי. אתה מרגיש שמחה?

"אני ממש לא מרגיש שמחה. כמו שאמרתי, אין לי שום דבר אישי נגד שמעוני. אני מרגיש סיפוק מהבחינה הזאת שאתה עושה עבודה עיתונאית אמיתית יש לה תוצאות, אני חושב שזה התפקיד בסופו של דבר שלנו כעיתונאים, מעבר לדיווחים השוטפים – לעקוב אחרי ההתנהלות של מי שמנהלים את האזורים שאותם אתה מסקר, ולפרסם דברים חיוביים כשיש - אבל גם להעביר ביקורת ולחשוף סיפורי שחיתות.

"בסופו של דבר, כשזה מניב פרי וכתוצאה מכך יש גם חקירת משטרה שמובילה למעצר, כמו במקרה הזה, אתה מבין שהעבודה שעשית היתה עבודה טובה. ואגב, זה לא משנה איך הסיפור הזה יסתיים – עצם העובדה שהסיפור הזה נחשף, גם אם בסופו של דבר יתברר ששמעוני נקי והוא יוכל לחזור לתפקיד, גם מבחינתו הוא יוכל לחזור לעבוד בראש שקט. ואם לא – אז מישהו אחר יעמוד בראשות העירייה, בתקווה שבפעם הבאה זה יהיה מישהו שהדרך שלו תהיה ישרה. כמובן, רק אם יתברר בסופו של דבר שהדרך של שמעוני היתה לא ישרה, ושהוא פעל באופן לא-חוקי".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".