האם משהו משתנה ביחסן הסלחני של רשויות החוק לתחנות הרדיו הפיראטיות? לאחר שנים שבהן עשרות תחנות פעלו כמעט ללא הפרעה (ראו "אירועי תקשורת", "העין השביעית", גיליון מס' 1), הודיעה בחודש יולי שרת התקשורת, לימור לבנת, כי יינקטו צעדים להתמודדות עם הבעיה.

לבנת קיימה כמה דיונים בעניין זה עם פקידים בכירים, ואף יזמה התייעצות משותפת עם שרי המשפטים ובטחון הפנים בנושא אכיפת החוק כלפי מפעילי תחנות הרדיו הבלתי חוקיות. העילה לטפל בנושא היא שיבושים חמורים שגרמו שידורים פיראטיים לתפקודו של מגדל הפיקוח בנמל התעופה בן-גוריון.

בסיור שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בנמל התעופה נמסר כי עשרות תחנות פיראטיות, המשדרות בעיקר מיהוד, מאור-יהודה, מחולון ומבת-ים, משבשות בצורה חמורה את הקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים הנוחתים וממריאים בנמל. התחנות משדרות בעיקר מוזיקה בתדרים המיועדים לקשר בין טייסים למערכת הבקרה בנמל התעופה.

בכמה מקרים קלטו טייסים שביקשו לנחות מוזיקה מזרחית רועשת במקום את הוראות הנחיתה של מגדל הפיקוח. "מעריב" דיווח כי במקרה אחד שיבשו השידורים גם את המערכת האלקטרונית המכוונת את המטוסים לנחיתה, והיה צורך להפעיל מערכת ידנית מיושנת כדי להנחית מטוס בואינג 747 עמוס בכ-400 נוסעים.

לפני זמן מה הושבת נמל התעופה למשך שעות אחדות על-ידי פקחי הטיסה, כדי למחות על כך שלא נעשה דבר נגד השידורים הפיראטיים המסוכנים. בעקבות השביתה פשטו המשטרה ומפקחי משרד התקשורת על כמה תחנות פיראטיות והחרימו את ציודן, אבל זמן קצר אחר-כך הן שבו לשדר. על רקע השיבושים אף הזהירו חברות תעופה זרות את רשות שדות התעופה כי מינהל התעופה האמריקני עומד להכריז על נמל התעופה בן-גוריון כמסוכן.

גיליון 4, יולי 1996