לקראת סוף השנה האזרחית נשאלנו שוב ושוב: האם "העין השביעית" תחזיר את נשמתה לאלוהי העיתונות או שתזכה לראות אור גם ב-2016? בסוף אוקטובר האחרון עידכנתי כאן כי הכסף בקופתה של עמותת "העין השביעית" אזל, כי חברי המערכת ימשיכו לעבוד בהתנדבות עד לסוף השנה, וכי אם לא יימצא פתרון של קבע עד אז, האתר לא יוכל להמשיך לפעול במתכונתו הנוכחית. אז ראשית: אפשר להירגע (או להילחץ) – "העין השביעית" תמשיך לפעול, גם ב-2016.

האתר יישאר באוויר בכל מקרה, גם אם המצב הנוכחי, שבו מערכת "העין השביעית" עובדת בהתנדבות בלי לקבל משכורת, יימשך, וגם אם נצטרך לצמצם את הפעילות באתר למינימום הכרחי עד למציאת מימון. זהו כמובן התסריט הפסימי, אבל החודשיים האחרונים נתנו לנו כמה וכמה סיבות להיות אופטימיים ולקוות שבקרוב נוכל לחזור שוב לפעילות רגילה, מלאה ואף למעלה מכך. הנה אני מסביר.

האיום הקיומי מעל "העין השביעית" הוסר. לא משום שנמצאו תומכים נדיבים שיכסו את הוצאותינו (אנחנו עדיין מחפשים), אלא כי החלטנו ש"העין השביעית" חשובה מכדי להיעצם. זה לא אומר שאנשי "העין השביעית" ימשיכו לעבוד בהתנדבות במשרה מלאה לעד, אבל גם אם לא יימצא בקרוב פתרון מלא למימון הפרויקט (ואנחנו מתכוונים למצוא אחד כזה), הוא יישאר באוויר. זה לא יהיה מצב אידיאלי, וכאמור, אנחנו מצפים שהוא לא יהיה בכלל. בעיקר בזכותכם:

מאז העדכון האחרון באוקטובר 2015 התקבלו מהגולשים, דרך כפתור התשלום באתר, למעלה מ-40 אלף שקל. התמיכה הזו מכם מעודדת אותנו עידוד כפול: גם משום שהיא מוכיחה של"העין השביעית" יש היתכנות כלכלית, וגם משום שהיא מזכירה לנו שיש לו מוכרחות ציבורית. התרומות הללו אינן מובנות מאליהן, והן מדרבנות אותנו להמשיך להיאבק על קיומו של האתר, גם בימים אלו, כשהוא מופעל בהתנדבות.

ואולם, הבעיה עם תמיכות חד-פעמיות היא שהן לא רב-פעמיות, ואנחנו משלימים כעת את הצעדים הביורוקרטיים כדי שנוכל להציע באתר אפשרות לרכישת מנוי על "העין השביעית". לא, אנחנו לא מתכוונים לסגור את האתר מאחורי חומת תשלום. תוכני "העין השביעית" ימשיכו להיות זמינים לכל אחד ואחת, אבל יש לנו כמה רעיונות אחרים. פרטים בקרוב. עד אז, ניתן לתרום כאן באתר.

כך או כך, אנחנו לא מתכוונים להעמיס את כל עול אחזקת האתר על הקוראות והקוראים, ומקדישים את מיטב זמננו גם לגיוס תרומות כלליות, כאפיק ארוך טווח, וגם לייזום של פרויקטים משותפים עם ארגונים אחרים. לאחרונה התקבל כתרומה סכום של 50 אלף שקל מחברת נירית-זרעים בע"מ במסגרת פרויקט משותף ל"העין השביעית" ולעמותת חותמים-מחדש, וכבר בשבועות הקרובים נדווח כאן על פרויקטים משותפים נוספים שעומדים על הפרק.

בשלהי 2015 נאלצנו להיפרד משלמה מן, בעל הטור החשוב "עומד בשער" – ללא ספק הטור הפופולרי ביותר באתר. אנחנו מקווים שהפרידה היא זמנית בלבד. נעדכן. נפרדנו גם מסקירות העיתונות, שהיו נדבך מרכזי של "העין השביעית". גם כאן לא נאמרה עדיין המלה האחרונה. הכתבות, המאמרים והתחקירים המשיכו להתפרסם כסדרם, ונוספו עליהם תוכניות הרדיו של "קול העין" בקול-הקמפוס וכאן באתר.

כתמיד, נשמח לקבל הצעות ורעיונות הקשורים למצבו של "העין השביעית", ואפשר לשלוח אותם לכתובת contact@the7eye.org.il.

כבכל שנה, אני מזמין אתכם לעיין בסיכום השנה הצנוע שלנו: הטקסטים של "העין השביעית" שהכי אהבתם.

נשתמע.