שנה קטלנית נוספת עברה על ציבור העיתונאים ברחבי העולם, כך לפי פרסומים של ארגונים המנטרים את האלימות כלפי עובדי תקשורת. לפי הוועד להגנת עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, 69 עיתונאים נהרגו בשנה החולפת (עד 23 בדצמבר) ‒ עלייה קלה לעומת השנה שקדמה לה.

כ-40% מההרוגים, מדגישים ב-CPJ, מתו מידי חמושים בקבוצות אסלאמיות כגון אל-קעידה ודאע"ש, כולל שמונה הרוגים בצרפת במהלך מתקפת הטרור על מערכת השבועון הסאטירי "שרלי הבדו". למעלה משני שלישים מהעיתונאים נרצחו כנקמה על דיווחיהם ‒ נתון גבוה ביחס לזה שנרשם בתחום זה בחמש השנים האחרונות.

המספרים שמפרסם ארגון CPJ כוללים אך ורק מקרים שבהם הצליח הארגון לקבוע כי העיתונאים נהרגו בשל עבודתם, בין אם כנקמה על פרסומים ובין אם בשל סכנה שבה נתקלו במהלך משימתם. נוסף לכך נהרגו בשנה החולפת עוד 26 עיתונאים שנסיבות מותם טרם הובררו על-ידי הארגון.

צרפתים בעצרת ההמונים שנערכה בפריז לאחר הטבח במערכת "שרלי הבדו", 11.1.15 (צילום: לורנס גיי)

צרפתים בעצרת ההמונים שנערכה בפריז לאחר הטבח במערכת "שרלי הבדו", 11.1.15 (צילום: לורנס גיי)

בשנים הקודמות, מציינים בארגון, בלטה סוריה כמוקד הרג לעיתונאים, ואילו השנה מספר ההרוגים פה פחת ועמד על 13 (לעומת 17 בשנת 2014). עם זאת, ב-CPJ מסבירים כי אין להסיק מכך שסוריה הפכה למדינה בטוחה יותר עבור עיתונאים. הירידה במספר העיתונאים שנהרגו בה נובעת מהחלטה של כלי תקשורת רבים להימנע מלדווח מהמדינה ומהקושי של נציגי CPJ לחקור את מקרי המוות. כמו כן, רבים מהעיתונאים המדווחים מאזורי הלחימה בסוריה משתייכים בעצמם לארגונים הנלחמים שם, דבר המקשה עוד יותר על בדיקת המניעים לפגיעה בהם.

בעיתונאים-ללא-גבולות (RSF), ארגון שמרכזו בצרפת, הפועל אף הוא למען זכויות עיתונאים ברחבי העולם, מנו 67 עיתונאים שנהרגו בשנה החולפת בשל עבודתם, לעומת 71 בשנת 2014. 49 מתוך ההרוגים בשנה האחרונה נרצחו בכוונה תחילה, ועוד 18 מתו במהלך עבודתם. 43 עיתונאים אחרים, מציינים בארגון, נהרגו מסיבות שטרם הובררו.

מהדו"ח המלא של RSF עולה כי עיראק היתה המדינה הקטלנית ביותר לעיתונאים, עם 11 הרוגים בשנה החולפת (מתוכם שני הרוגים מסיבות שטרם הובררו). בין ההרוגים ברחבי העולם מנו בארגון רק שתי עיתונאיות, אחת שנהרגה בסומליה ואחת בצרפת; שני שלישים מההרוגים, לפי מניין RSF, מצאו את מותם דווקא מחוץ לאזורי קרבות.

* * *

לעיון בדו"ח של עיתונאים-ללא-גבולות

להורדת הקובץ (PDF, 2.84MB)