הבדרנים הראל סלוצקי ועופר דומינגז, שהגישו תוכנית בוקר ברדיו תל-אביב, טוענים כי תוכן התוכנית הוכתב להם על-ידי הנהלת התחנה, וכי נאסר עליהם להתייחס לפרשות אקטואליות שונות ואישים שונים בהוראת ההנהלה. השניים מזכירים איסור להתייחס לג'ודי שלום-ניר-מוזס ולמפעל הפיס.

בתצהירים שהגישו סלוצקי ודומינגז בשבוע שעבר לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, במסגרת תביעה שהגישו נגד חברת רדיו 89 בע"מ, מפעילת תחנת רדיו תל-אביב, מעלים השניים טענות זהות, ולפיהן הנהלת הרדיו שלטה הלכה למעשה בתוכני תוכנית הבוקר שהגישו.

"לרדיו היתה שליטה מוחלטת על עבודתנו", הם מצהירים. "גם ביחס למסגרת הזמן והמקום שבו בוצעה העבודה, וגם ביחס לתכנים שהורשינו לעסוק בהם. הרדיו קבע את זהות האורחים בתוכנית שלנו וגם את האייטמים ששודרו. הרדיו היה זה שהתקשר עם המפרסמים והוא שקבע את תנאי ההתקשרות עימם. בנוסף, נדרשנו לא פעם לכלול בתוכן התוכנית שלנו תמיכה במותגים של מפרסמים". לטענתם, למעט פינה בת חמש דקות שבה הורשו להביע את דעתם, "לאורך כל יתר זמן התוכנית, בת השעתיים, הוכתב התוכן על-ידי הרדיו".

לתצהיריהם צורף נספח ובו דוגמאות למיילים שקיבלו בעניין קביעת תכנים בתוכנית. מייל אחד, מאשת יחסי-הציבור של קשת, הילה פכטר, עוסק בקידום מיזם של ערוץ 24 בתוכנית הרדיו של סלוצקי ודומינגז. במייל מובהר כי במועד השקת שיתוף הפעולה בין גופי השידור, ישדרו השניים אייטם על המיזם, יעלו לשידור את המנחים שלו וישוחחו עימם על אודותיו. נוסף לכך, מדי יום חמישי תעלה לשידור בתוכנית הבוקר שלהם המנחה של המיזם, תציג קטעים ממנו ותספר עליו.

מייל אחר, אף הוא מטעם דוברות קשת, מתייחס לשיתוף פעולה שנרקם עם תוכנית הבוקר של קשת, ובמסגרתו הובהר כי אחת לשבוע יעלו סלוצקי ודומינגז לשידור את מנחי התוכנית גלית גוטמן ויואב לימור לשיחה הקשורה לתוכנית הבוקר. במייל מצוין כי יוזמי שיתוף הפעולה קיבלו "אור ירוק מבחינה רגולטורית".

דוכן הימורים של מפעל הפיס (צילום: מרים אלסטר)

דוכן הימורים של מפעל הפיס (צילום: מרים אלסטר)

על-פי התצהירים של סלוצקי ודומינגז, הרדיו לא שלט רק בתוכן ששודר, אלא גם בזה שלא שודר. "הרדיו אסר עלינו להעלות או אף להזכיר אנשים או עניינים שחפץ ביקרם", הם מצהירים, "למשל גב' ג'ודי ניר-מוזס ובעלה, מר סילבן שלום, וזאת למרות שדברים שהשמיעו ייצרו כותרות רבות, שנדונו בכל אמצעי התקשורת". על-פי פרסומי עבר, ג'ודי שלום-ניר-מוזס סייעה למשולם לקבל את משרת מנכ"ל רדיו תל-אביב. משולם עצמו הודה בראיון שהעניק ל"גלובס" כי שלום-ניר-מוזס סייעה לו להתמנות לתפקיד עורך "מעריב", וזאת קודם שמונה לתפקידו בתחנת הרדיו.

לפי התצהירים של סלוצקי ודומינגז, נושא אחר שנאסר עליהם לדבר עליו היה מפעל הפיס. לטענתם, "עלינו נאסר במפורש להתייחס" למקרה שבו בשנת 2013 הורעלה עובדת של מפעל הפיס, וכך גם בנוגע לפרשה אחרת הקשורה למפעל הפיס, ובה טענות לקשרים מיניים לכאורה בין מנהל בכיר לעובדות תחתיו. "מנכ"ל הרדיו, מר [אבי] משולם", מצהירים סלוצקי ודומינגז, "אמר לנו במפורש שלא להזכיר זאת". מפעל הפיס היה אחד מנותני החסות לתוכנית של השניים ופינות מטעמו שודרו במהלכה.

לטענת שני הבדרנים, "האיסור לעסוק באותם נושאים 'חמים', שכל יתר כלי התקשורת עסקו בהם, היווה עבורנו מגבלה מבחינה אמנותית-תקשורתית, אבל לא היתה לנו ברירה אלא לקבל את תכתיבי הרדיו כדי לא לסכן את מקום עבודתנו".

שדרני הרדיו הראל סלוצקי (משמאל) ועופר דומינגז בכרזה פרסומית לתוכניתם ברדיו תל-אביב

שדרני הרדיו הראל סלוצקי (משמאל) ועופר דומינגז בכרזה פרסומית לתוכניתם ברדיו תל-אביב

תצהירי השניים הוגשו על-ידי עו"ד ליאור קלוגמן, כחלק מתביעה שבה דורשים השניים פיצוי בסך מאות אלפי שקלים מתחנת הרדיו בגין זכויות סוציאליות, פיטורים שלא כדין ונזקים אחרים שלטענתם נגרמו להם.

לפני כשנה הגישה תחנת הרדיו, באמצעות עו"ד אילן בומבך, כתב הגנה ובו היא דוחה את טענות כתב התביעה של סלוצקי ודומינגז. לטענת רדיו תל-אביב, בין התחנה לשדרנים לא התקיימו יחסי עובד-מעביד ועל כן הם אינם זכאים לכל פיצוי. עוד טענו בתחנת הרדיו כי השניים גרמו לה נזק כשדיברו סרה על מוצרים של נותני חסות.

על-פי כתב ההגנה, הטיעון של סלוצקי ודומינגז בדבר פיקוח ושליטה של התחנה על תוכן התוכנית "מופרך מאין כמותו". לפי גרסת התחנה, "כל תוכנית שאותה הגישו התובעים היתה טבולה מראשיתה ועד סופה באמירות אישיות של התובעים והבעת דעה אישית במגוון רחב מאוד של נושאים. הנתבעת לא שלטה על התכנים ולא ידעה מי יהיו האורחים ועל מה יהיו המערכונים. עד כדי כך, שהנתבעת לא יודעת עד היום את שמם המלא של כל הכותבים לתוכנית. מנגד, היו אכן שתי פעמים (לאחר פיגוע קשה) שבהן ביקש מנכ"ל הנתבעת לדעת מה מתכננים התובעים לשדר באותו הבוקר".

40362-07-14