"העיתונות הישראלית מלאה בדוברי הון-שלטון המתחזים לעיתונאים, ומלאה בתעמולה המתחזה לעיתונות. 'העין השביעית' הוא עיתון של עיתונאים שומרי סף, שאינם נרתעים מלהצביע ולבקר סטיות מנורמות מקצועיות", אמר פרופ' ירון אזרחי לפרופ' משה נגבי ואיריס לביא, שאירחו אותו בתוכנית "דין ודברים" ברשת ב' (22.11.15). עבודת "העין השביעית" דומה לביקורת שקיימת בכל פרופסיה, כמו למשל מוסד הפוסט-מורטם שבמערכת הרפואה, אמר אזרחי, ממייסדי "העין השביעית".

"אני מתפעל במיוחד מהתחקירים שפורסמו לאחרונה באתר 'העין השביעית' בנושא תוכן שיווקי בכלי תקשורת מאוד מרכזיים. הם התמקדו ב'ידיעות אחרונות' וב-ynet והראו כיצד קונים כתבות תמורת כסף; כתבות שמתחזות לכתבות עיתונאיות, אבל גורם מסחרי מממן אותם. זה לא ייחשף בלי גורם חיצוני לעיתונות כמו 'העין השביעית'", אמר נגבי, הפרשן המשפטי של קול-ישראל.

"מצגי שווא של המציאות פוגעים בחירות של כל אזרח שרוצה לכוון את התנהגותו לפי קריאה נכונה של המצב הכלכלי והפוליטי, ולא להיות קורבן של הטעיות מכוונות", הוסיף אזרחי. "אנחנו יודעים כבר שאין גורמים פוליטיים וכלכליים שאין להם אינטרסים בהתנהגות של הציבור. אבל ברגע שהאינטרסים האלה עוברים את הגבול של שמירה על דיווחי אמת, יש סכנה שהציבור יחיה בעולם שכולו דמיוני, שאין לו שום בסיס במציאות". כדוגמה הביא אזרחי את "סיפור הגז והמאבק העצום נגד האפשרות שהציבור יבין את מה שקרה פה; פרט למקום אחד או שניים בתקשורת, ול'העין השביעית', שניסו להסביר מה קורה פה".

"כל מי שעוקב אחרי מה שקורה בעיתונות במדינות הדמוקרטיות כבר מבין שהיום האיום המרכזי על חופש העיתונות הוא כבר לא השלטון, אלא בדיוק אותם אינטרסים כלכליים ששולטים בכלי התקשורת, הבעלים והמפרסמים", אמר נגבי, "וברור שהעיתונאים עצמם לא מסוגלים להילחם בלחצים האלה, כי הם נתונים לשליטה של אותם בעלים, שלא ייתנו להם להתבטא. שמענו בכנס אילת האחרון את העורך של אחד העיתונים הגדולים במדינת ישראל שזה בכלל לא בסדר שעיתונים יתקפו ויבקרו אחד את השני, אז אנחנו זקוקים לגוף חיצוני", הוסיף נגבי, שכיוון בדבריו לעורך "ידיעות אחרונות" רון ירון, שטען כי ביקורת תקשורת היא "לא קולגיאלית".

"הבעיה היא שצריך מימון שישמור על העצמאות של המוסד הזה", אמר אזרחי על המאבק הנוכחי של "העין השביעית" לשמר את קיומו. "זה היה קיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, שדאג למעמדה הניטרלי של 'העין השביעית' מול האינטרסים של המכון". עוד הוסיף אזרחי: "זה לא מקרה שב'העין השביעית' היתה קבוצה של עיתונאים בכירים ושל עיתונאים צעירים אידיאליסטים. להרוס את הדבר הזה זה יהיה טרגדיה לעיתונות ולדמוקרטיה הישראלית".

"בוא נזכור גם שעצם החשיפה של כל אותם עיוותים ולחצים שמפעילים הבעלים על העיתונאים מחוללת שינוי", אמר נגבי. "לפעמים עצם הידיעה שמשהו עלול להיחשף היא מרתיעה". על כך סיפר אזרחי: "בתקופה שבה 'העין השביעית' התחיל למתוח ביקורת על 'מעריב' ועל 'ידיעות אחרונות', שני העיתונים האלו שלחו שליחים למערכת כדי שיהיו הראשונים שיקבלו את העיתון שהודפס. הם כל-כך הרגישו מאוימים על-ידי הדבר הזה. כשעיתונאי יכול לבוא לעורך שלו ולהגיד, 'אני לא יכול לעשות את הדבר הזה שאתה דורש ממני כי 'העין השביעית' תרד עלינו', זה כוח של העיתונאי, וצריך לתת לו את הכוח הזה".