"עוז" היא סיעה אופוזיציונרית ולוחמנית בהנהלת איגוד הכדורסל. היא חושפת אי-סדרים, שערוריות וניגודי עניינים. היא טענה לניגוד עניינים של אבנר קופל בעת ששימש יו"ר איגוד הכדורסל, היא דרשה לבדוק את ניגודיו של גזבר האיגוד, התנגדה למינויו של עמירם הלוי ליו"ר מאותה סיבה, והרהיבה עוז והתלוננה על ניגודיו האפשריים של שמעון מזרחי, האיש החזק בכדורסל הישראלי. כל הכבוד על מאבק ללא פשרות באפשרות לשחיתויות-לכאורה.

אחד מראשי הסיעה וממקימיה הוא מאמן הכדורסל הוותיק צביקה שרף. מאבקיהם של עוז ושרף זוכים לסיקור אוהד במיוחד ב-one, כיאה לאתר נטול אינטרסים ובעל מוניטין בכל הקשור לניקיון וטוהר, צדק ואתיקה. ואולי רק טבעי ששרף יזכה לסיקור אוהד ומפרגן מכל הלב בגוף תקשורת שמעסיק אותו כפרשן כדורסל. כי שרף, זה המקום להזכיר, כותב טורים לאתר one ומפרשן בערוץ הטלוויזיה שלו, וזאת על אף היותו מאמן מכבי אשדוד מליגת-העל.

נחדד מעט: אתר one מסקר את המאמן צביקה ואת העסקן שרף, שמצדו מפרשן לקוראי וצופי one.

לפני כשנתיים פוטר שרף במפתיע מכס פרשן הכדורסל של ערוץ הספורט, ובמקומו הובא פיני גרשון. בינואר 2015 חזר שרף לאמן, תחילה במכבי ראשון-לציון ולאחר מכן באשדוד. בקיץ האחרון החל לכתוב טורי פרשנות ב-one על נבחרת ישראל, ששיחקה בטורניר היורו. היריעה התרחבה כשהחל לפרשן גם בשידור משחקיה של הפועל ירושלים באירופה, לצדו של יורם ארבל, ולכתוב טורים על מכבי תל-אביב במשחקיה ביורוליג.

שרף לא הגביל את עצמו לפרשנות על משחקיהן באירופה של הקבוצות שמתחרות מולו בליגה. כשמכבי תל-אביב וירושלים התמודדו ביניהן בליגה לפני כשבועיים כתב טור על המשחק והדגיש כי מכבי ממשיכה להיראות נורא בהגנה ונמצאת במשבר העמוק בתולדותיה. אגב, יש שיזכרו משבר עמוק יותר בקבוצה - ב-2007, אז עבד שרף כמנג'ר מכבי תל-אביב ותחתיו נוצחה הקבוצה שלוש פעמים בליגה ושלוש פעמים ביורוליג. בעקבות אותו משבר התפטר המאמן עודד קטש.

לפני חודשיים הוביל שרף את אשדוד במחזור הראשון של הליגה למשחק מול הפועל ירושלים. שלושה ימים לאחר מכן פירשן את ירושלים במסגרת היורוקאפ. שרף יוביל את אשדוד גם למשחק הערב (8.11.15) מול מכבי תל-אביב, שאותה פירשן ב-one שלושה ימים לפני כן, לאחר הפסדה לבאמברג ביורוליג. שרף ביקר את שני כוכביה של מכבי, פרמאר ורוצ'סטי, שלא תורמים התקפית והוסיף כהנה וכהנה. במהלך המשחק של אשדוד מול מכבי יוכל המאמן שרף לבדוק ממש מקרוב אם מכבי תיקנה את הליקויים שעליהם הצביע כפרשן. לפחות למנהלי מכבי אשדוד לא מפריע שהמאמן שלהם מבקר את יריבותיהן בליגה ומצביע על מחדליהן.

הפטנט של מאמן פעיל בתפקיד פרשן עובד בהצלחה בערוץ הספורט עם ארז אדלשטיין, מאמן נבחרת ישראל. לא נדע מה עומד מאחורי השבחים או הקטילה של אדלשטיין כלפי שחקנים ישראלים, ובפרט אלה שמשחקים אצלו בנבחרת. זאת ועוד, המעסיק של אדלשטיין הוא גם זה שמסקר אותו כמאמן.

כך כעת גם ב-one, והפעם ביתר תוקף. הפרשן שלהם הוא העסקן שנלחם בחירוף בניגודי עניינים באיגוד הכדורסל, וכעת הוא מנוגד אינטרסים בעצמו. יצוין כי באוגוסט 2014 עזב פיני גרשון את תפקידו כפרשן ערוץ הספורט בעקבות מינויו לעוזר מאמן מכבי תל-אביב. מה שטוב לעוזר מאמן, לא נראה לשרף כמתאים למאמן ראשי.

כמו אצל אדלשטיין, כך גם במקרה שרף, אין לדעת מה מסתתר מאחורי הביקורת שלו על מכבי תל-אביב או ירושלים. ביקורת מקצועית נקייה? אינטרס סמוי של מאמן מכבי אשדוד? סגירת חשבונות עם יריביו הפוליטיים ממכבי תל-אביב באיגוד הכדורסל?

טרם נמסר אם סיעת "עוז" תדליף ל-one מכתב חריף על ריבוי התפקידים של העסקן-מאמן-פרשן.

הוא ולא שרף

ועוד בנושא ניגודי האינטרסים של צביקה שרף: כדאי לשים לב שעמיר פלג, בעל הטור הנשכני ב"ידיעות אחרונות", שתוקף ללא הנחות ופשרות מאמנים בחופשה, בעלי אינטרסים וסוכני שחקנים שמופיעים כפרשנים בערוץ המתחרה, ושלפני שנה כתב על "שערוריית ארז אדלשטיין" בערוץ הספורט, טרם התייחס לעניין מאמן אשדוד המשמש פרשן הכדורסל של one.

יש לקוות שאין להתמהמהות הזו שום קשר לכך שפלג מופיע באותו ערוץ שבו צביקה שרף מפרשן. אבל מראית העין שנוצרת היא שפלג סבור שעניינו של צביקה שרף ב-one לגיטימי לחלוטין, ושאם יש שרף אחד בבצת תקשורת הספורט שצריך לחכות לו בפינה, זה דווקא שלמה מערוץ הספורט.

הדייסה של נמני

דוגמה מצוינת לאופן בו ניגוד אינטרסים מטה את הפרשנות ומזהם את הדיווח, היתה בשבת הודות לפרשן-סוכן אבי נמני. במהלך שידור המשחק בצ'רלטון בין מכבי תל-אביב למכבי נתניה, פלט הפרשן ידיעה חמה: גאל מרגוליס, שחקן מכבי נתניה שאותו הוא מייצג, אינו משחק בגלל הסכם בין הקבוצות על אי-שיתופו. מרגוליס הושאל ממכבי תל-אביב, ושתי הקבוצות, על-פי הפרשן-סוכן המצוי בפרטים, הפרו בהסכם ביניהן את התקנון.

אבי נמני בערוץ הספורט (צילום מסך)

אבי נמני בערוץ הספורט (צילום מסך)

בעוד דבריו של נמני מהדהדים, מיהרה מינהלת הליגה להודיע כי תעמיד לדין את מכבי תל-אביב ומכבי נתניה. בשתי הקבוצות הכחישו את הסיכום, ונמני, שהבין שסיבך את כולם, הוסיף עוד קיסם למדורה ואמר שדבריו לא הובנו. הסאגה תימשך בימים הקרובים, ועד אז ייאלץ נמני ללעוס את הדייסה שבישל, ואולי גם להבין טוב יותר את המחיר של ניגוד העניינים שאותו הוא מתעקש לסחוב לאורך תחנותיו כפרשן-סוכן - הערוץ הראשון ו"ידיעות אחרונות" בעבר, צ'רלטון וערוץ הספורט כיום.

מאיר איינשטיין כמגיש "שבת ביציע" במוצ"ש (7.11) בירר עם נמני את עניין מרגוליס, תוך שהוא מכנה אותו שוב ושוב "הסוכן אבי נמני", על מנת להדגיש את הגילוי הנאות. אלא שהגילוי הנאות הזה התבלה מרוב שימוש והפך לגילוי לא נאות. הוא אינו מכשיר את השרץ ולא פוטר את איינשטיין, לא את ערוץ הספורט ולא את צ'רלטון מאחריות לקלון. גילוי שמציף שוב ושוב את הבעיה האקוטית שהתהוותה אך ורק משיקולי רייטינג (הטאלנט נמני!), והיא כל-כולה על חשבון הצופים.

איפה ג'קי

"בן זקן הולך לכלא", ידיעה ראשית באתר ערוץ הספורט

"בן זקן הולך לכלא", ידיעה ראשית באתר ערוץ הספורט

"שלוש שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט "וואלה"

"שלוש שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט "וואלה"

"שלוש שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט nrg

"שלוש שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט nrg

"3 שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט ynet

"3 שנות מאסר לג'קי בן זקן", ידיעה ראשית בספורט ynet

"בית המשפט המחוזי גזר 3שנות מאסר", מצאו את הכותרת ב-one

"בית המשפט המחוזי גזר 3 שנות מאסר", מצאו את הכותרת ב-one

דרמה בכדורגל הישראלי: בעלים של קבוצה הולך לכלא. שלוש שנות מאסר נגזרו על ג'קי בן זקן. אתרי הספורט מיהרו לפרסם בכותרות ראשיות, מלבד אחד. התוכלו קוראים יקרים לגלות מדוע החביאו ב-one את הידיעה הדרמטית, מי באתר הזה מעוניין לגונן על ג'קי ולמה?

חצי חי

קבוצה ישראלית בליגת האלופות עם צ'לסי, פורטו ודינמו קייב – זו חגיגת כדורגל ביציעים ובשידורים. אלא שבגלי צה"ל, מסתבר, שידרו את משחקי הבית של מכבי תל-אביב, שנערכו בחיפה, מהאולפן ביפו. לא זו בלבד: הם השמיעו ברקע אפקטים של קהל, כדי לשוות לשידור מראית אוזן של נוכחות באיצטדיון. אחיזת עיניים או גימיק לגיטימי?

בעקבות תלונת מאזין, השיב הממונה לפניות הציבור בגלי צה"ל כי מכבי תל-אביב דרשה מהתחנה הצבאית 5,000 שקל על כל שידור משחק, לעומת הפועל תל-אביב ומכבי חיפה שבעבר אפשרו לגלי צה"ל לשדר בחינם את משחקי הבית שלהן בליגת האלופות. בעקבות כך הוחלט בתחנה לשדר את משחקי הבית מהאולפן בשיטת המגרש הווירטואלי, תוך שהם הדגישו עובדה זו באוזני המאזינים. "בתור מנהל ספורט בתחנה ציבורית אני סבור שהציבור לא צריך לשלם עבור משחקיה של מכבי תל-אביב בגל"צ, ולכן ההחלטה לשדר מהאולפן", נכתב בתשובה לאותו מאזין.

בגלי צה"ל הגיבו לפניית "העין השביעית": "עלות שידור המשחקים של מכבי תל אביב במפעל האירופי מנעה מאיתנו שידור המשחק מהמגרש. בגלל חשיבות המשחק למאזיננו בחרנו לשדר בכל זאת מהאולפן. לא ניתן היה לטעות שאנו משדרים מהאולפן, מאחר והשדר עידן קוולר אמר זאת במהלך השידור".

אז למה לא מאפשרים במכבי תל-אביב שידור חינם לתחנה הצבאית? תגובת הדובר עופר רונן: "על זכויות השידור ברדיו של מכבי ת"א לכל קמפיין ליגת האלופות התמודדו מספר ערוצי רדיו, שנרכשו לבסוף על-ידי רדיו ת"א/חיפה. גם גלי צה"ל הציעו לרכוש את זכויות השידור לליגת האלופות, אך ההצעה שלהם לא כללה תמורה‏. ההחלטה של גלי צה"ל לשדר את המשחקים באמצעות האפליקציה לרווחתם של מאזינים נוספים מקובלת ומבורכת מבחינתנו,‏ אך עם זאת אין רצון או יכולת להשפיע על תוכן או איכות השידור".

התיקונים

מכבי תל-אביב מככבת בראש טבלת הכובשים והמבשלים בליגת האלופות בערוץ הספורט

מכבי תל-אביב מככבת בראש טבלת הכובשים והמבשלים בליגת האלופות בערוץ הספורט

מכבי תל-אביב כבשה עד כה שער אחד בלבד בארבעת משחקיה בליגת האלופות, אבל באתר ערוץ הספורט מפרגנים לה בלי גבול. בטבלת הכובשים יש לאיגיבור צמד שערים, בעוד שטל בן חיים החלוץ, טל בן חיים הבלם וברק יצחקי מסתפקים בשער כל אחד. גם בטבלת הבישולים יש לקבוצה ארבעה נציגים. בקצב הזה הם עולים בקלות לגמר הצ'מפיונס.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il