אתר חדשות הגולשים "יופוסט", לשעבר "סקופ", טרם הותיר חותם משמעותי בתחום הגילויים העיתונאיים, אולם היום הוא רשם הישג בתחום המשפטי והציבורי. בג"ץ קיבל את עתירת האתר, שטען לאפליה בתנאים שמציבה לשכת העיתונות הממשלתית להענקת תעודות עיתונאי, והורה ללשכה להכניס בתנאים תיקונים הולמים ולהגיש תשובה בתוך 30 יום.

האתר "סקופ" הוקם בתחילת 2006 על-ידי מייקל אייזנברג ומיכאל וייס, במודל של האתר הקוריאני "או מיי ניוז", שמתבסס על "עיתונות אזרחים", דיווחים חדשותיים מכותבים חובבים שאינם עוסקים בעיתונות באופן מקצועי. "סקופ" ביקש להעניק לכתביו, שכותבים בהתנדבות, תעודות עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית כדי לסייע להם במשימותיהם העיתונאיות, אלא שהתנאים לקבלת תעודות עיתונאי מגדירים כי אתר חדשות חייב להגיע לתפוצה של 20 אלף גולשים ייחודיים ביום. ל"סקופ" היו אז רק כ-5,000. כמו כן דורשת הלשכה שהעיתונאי יועסק במשרה מלאה, בעוד שב"סקופ", כאמור, הכותבים הם מתנדבים.

באוקטובר 2007 עתרו אנשי "סקופ" לבג"ץ, בטענה שהתקנות מפלות את התקשורת המקוונת בכך שהן מציבות סף פופולריות גבוה מזה של התקשורת המודפסת – עיתון מודפס ארצי נדרש לתפוצה של 10,000 עותקים בלבד, ומקומון לתפוצה של 5,000 עותקים. לטענת העותרים, "רצונה [של לע"מ] לשמר את ההגמוניה של העיתונות הכתובה הוותיקה".

מייקל אייזנברג בכנס "סקופ" 2008 (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

מייקל אייזנברג בכנס "סקופ" 2008 (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

"עו"ד עמיחי ויינברגר, שייצג אותנו בגאון, טען בדיון שאין הבדל בין אם שבחרה לגדל את ילדיה ולעסוק בעיתונות במשרה חלקית לבין עיתונאי שעוסק בעיתונאות במשרה מלאה", מספרת מנכ"לית האתר, אפרת שפושניק. "הטענה היתה שדרישות הסף הרבות שמציגה לשכת העיתונות הן בעצם חסם להגדרת גוף כלשהו כאמצעי תקשורת, בלי שום קשר לתכנים שמתפרסמים באותו גוף. עו"ד ויינברגר ציין שהעתירה לא עסקה בשאלה של תעודת עיתונאי, אלא בקביעת כללי משחק חדשים לשאלה מיהו עיתונאי בראי המדיה החדשה והמאה ה-21".

היום, כאמור, קיבל בית-המשפט את עתירת "סקופ". "שבו על ההגדרות, תגישו תשובה משלימה בתוך 30 ימים לגבי הדברים שהובהרו לכם על-ידי בית-המשפט, ובעקבות זאת ייקבע איך יימשך התיק", הורה השופט אדמונד לוי ללשכת העיתונות. שפושניק מדווחת כי "השופט חנן מלצר העיר שצריך לתת אפשרות למדיה להתפתח ולעודד גופים עצמאיים וכותבים עצמאיים, במקום לעודד גופים פיראטיים לחפש אינפורמציה, למשל אינפורמציה ממשלתית, שאינה נגישה למי שאין לו תעודת עיתונאי".

"השופטים קיבלו את העתירה, וזה בעצם קצה של תקווה לכל כותבי התוכן בארץ לקבל את המעמד שמגיע להם", אומרת שפושניק. "לא יכול להיות ששלושה גופים תקשורתיים, ואנחנו מתכוונים כמובן לשוקן, מוזס ונמרודי חברינו היקרים, יחסמו את התפתחות העיתונות בארץ בניסיון להגן על הנייר הישן שאבד עליו הכלח. מגיע לכל הבלוגרים באשר הם, ולכל הכותבים באשר הם, לקבל מעמד של כבוד בעולם התוכן, גם אם הם לא עובדים במשרה מלאה במקום שקשור בנייר". לדבריה, "אין ספק שמדובר פה בקליקה של בעלי העיתונים הגדולים בארץ בניסיון להגן על הטריטוריה שלהם, והגיע הזמן שמישהו יפרק מהם את השריון הזה, ואני שמחה מאוד שאנחנו זכינו לעשות את זה בשם כל השאר".

תגובת לשכת העיתונות הממשלתית: דני סימן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית, אמר כי "נבחן את היחס לאתרי אינטרנט מחדש ונבדוק, נתייעץ עם גורמים נוספים שיכולים לתרום תובנות בעניין". עוד סיפר ל"העין השביעית" כי כבר כעת מחלקת הלשכה תעודות לבלוגרים. לראיון המלא >>