כשלושה שבועות לאחר שידורה הראשון, נדמה שאין צורך להציג את סדרת הטלוויזיה "מגש הכסף", שבאופן יוצא דופן שוחררה על ידי ערוץ 8 לצפייה חופשית ברשת (לאחר שב-ynet, המפעיל את אתר האינטרנט של הערוץ, הורו לצנזר את פרסום הסדרה). בסוף החודש שעבר ראיינו (איתמר ב"ז, נמרוד הלברטל והח"מ) ב"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" בקול-הקמפוס, את אמיר בן-דוד, העורך הראשי של סדרת הטלוויזיה. להלן חלקים שלא התפרסמו בראיון הערוך, מפאת אורכו (בקישור המצורף ובנגן שבמורד הדף ניתן להאזין לראיון המלא).

הסדרה, המתמצתת בשלושה פרקים בני שעה כל אחד את השקפתם של שלושת גיבוריה, מציגה כתב אישום חריף נגד ההנהגה והאליטות בישראל. למרות שהיא מציעה דיון מפורט בסוגיות כלכליות וחברתיות, זכו פרקי הסדרה, בכיכובם של גיא רולניק, ירון זליכה ודני גוטווין, למאות אלפי צפיות ביוטיוב בלבד - מלבד השידורים החוזרים בכבלים ובוי.או.די.

גיא רולניק הוא בשר מבשרה של המערכת, הוא אדם שבא מלב האליטות, הוא סגן מו"ל "הארץ", הוא ייסד עיתון כלכלי שנוסד כדוגמת האתרים שנולדו לפני בועת הדוט-קום. איך הגעתם אליו ואיך הוא הפך למנהיג המהפכנים של מדינת ישראל?

"הוא לא נהיה עכשיו. אני חושב שגיא עבר איזה מהפך בעצמו במהלך השנים, מתוך ההתעסקות שלו עם החומרים האלה. גיא הוא סוג של אנומליה, בתוך 'הארץ' שגם הוא סוג של אנומליה: מו"ל שנותן לסגנו לפעול נגד האינטרסים הכלכליים של העיתון. גיא במשך השנים, ואנחנו מתייחסים לזה בחלק של הסדרה על המאבק שלו בדנקנרים ובריכוזיות - גרם ל'הארץ' נזק כלכלי מאוד מאוד גדול. אין מו"לים בישראל שמוכנים שייגרם להם נזק כלכלי. אני אומר לך, אני הייתי אצל כולם. עבדתי ב'ידיעות אחרונות', עבדתי ב'מעריב', הייתי בטלוויזיה, אני מכיר את המערכת התקשורתית לא רע. מו"לים לא יתנו לך לפגוע במטה לחמם. הם יבואו ויגידו לך - עצור פה. פה נגרם לי נזק. בזה לא נוגעים".

עמוס שוקן וגיא רולניק, הקרנת הבכורה של "מגש הכסף", אוקטובר 2015 (צילום: אור גפן)

עמוס שוקן וגיא רולניק, הקרנת הבכורה של "מגש הכסף", אוקטובר 2015 (צילום: אור גפן)

כלומר השליחות העיתונאית מגיעה עד הכיס.

"עד הכיס. לגמרי. כולל זה שעכשיו הביקורת שנכתבת על הסדרה, נכתבת ב'הארץ'. כלומר, ב'הארץ' מבקרים את הסדרה שמשבחת את 'הארץ'. זה לפעמים מוזר, לפעמים קיצוני, ואני תמיד תמיד אעדיף את זה על הגרסה השנייה שבה יש הנחתות למעלה ואומרים 'אל תכתבו', או תשנו או תתקנו, או בזה לא נוגעים או עכשיו תכתבו על זה. אז אני ממש ממש מעדיף את המקום הזה.

"בפרמיירה של 'מגש הכסף' בסינמטק תל-אביב הקרנו את הפרק של רולניק, הפרק הראשון, ועמוס שוקן היה באולם, ורולניק בסוף עלה ודיבר והודה ל'דה מרקר', ואמר - זה לא רק המלחמה שלי, זה צבא שלם של אנשים שעושים את העבודה - והודה למשפחה שלו כמקובל, ובסוף הודה במילים מאוד מאוד נרגשות לעמוס שוקן, שקיבל סטנדינג אוביישן. רולניק אמר: אני אומר לכם באחריות, אני מכיר את עולם התקשורת העולמי, אין מו"ל כזה בעולם. ואני חושב שהוא צודק. יש לי הרבה טענות ל'הארץ', שלא תבין אותי לא נכון. אני לא מעריץ את עמוס שוקן. עזבתי את 'הארץ' באווירה לא טובה, הרגשתי שקיפחו אותי שם, יש לי המון טענות אישיות ל'הארץ', אבל בהיבט העקרוני אני באמת חושב שזה נכס לדמוקרטיה הישראלית".

* * *

להאזנה לראיון המלא

* * *

בחרתם לסיים את הסדרה עם פרופ' דני גוטווין. למה לא להתחיל איתו? הוא נותן מבט מקיף יותר ורולניק וזליכה מתמקדים.

"היתה התלבטות, זו אופציה שעלתה - המהלך הליניארי. אבל חשבנו שנכון יותר להתחיל עם ההווה, ולדבר על מה שנוגע אליך. כי דני גוטווין מדבר על המון דברים שהם כבר לא קשורים ישירות לעכשיו, הם מסבירים איך הגענו עד הלום. אפשר להתווכח עם זה, אבל בכל מקרה הוא מדבר על העבר. וחשבנו שלא נכון, אם אנחנו רוצים להכניס את הצופים פנימה, לדבר על המפץ של 77' ומה קרה פה בשנות השמונים. נשאיר את זה לסוף. ההיגיון העריכתי היה בוא נדבר על ההווה, ואחרי שתעבור טלטלה ותשאל את עצמך איך זה קרה - בוא תראה שזה לא היה במקרה. אבל זה רק אחרי שהבנת איך כל זה מגיע אליך היום, והיום אתה הולך לסופר, או משלם משכנתא, או קונה דלק, ואתה רוצה להבין מה קורה היום.

פרופ' דני גוטוויין (צילום מסך מתוך הסדרה)

פרופ' דני גוטוויין (צילום מסך מתוך הסדרה)

לא פחדתם שדני גוטווין יהרוס לכם את הניסיון להימלט משיח הזהויות של הימין שמאל?

"אלף - אני אוהב את דני גוטווין, ואני חושב שהוא קול חשוב ומעניין. המתקפות הכי גדולות עלינו בעניין של דני גוטווין היו תוך כדי הסדרה מצד רולניק וזליכה, שאמרו מה אתם מביאים אותו. אז רצינו לשבור גם את הפרדיגמה הזו, וגם דני מציג איזו עמדה ביקורתית - בעיקר רצינו לעורר ביקורתיות. לפקוח את העיניים. ברגע שאתה מבין שכלכלה זה לא מזג אוויר, אתה צריך לפתח איזה עמדה ביקורתית ביחס אליה".

אבל לא תעשו פרק עם עמותת איין ראנד והניאו-ליברלים.

"לא נעשה. זה נורא מצחיק - הותקפתי בימים האחרונים על-ידי אנשים שכמובן לא מסתירים את דעתם, וזו אחת הטענות - למה לא ביטאתם את העמדה שלנו. והתשובה שלי היא מאוד פשוטה. אתם אנשי השוק החופשי ואנשי היזמות - אז תעשו סדרה. אתה בא אליי בטענות שאני לא מבטא את דעתך? אתה איש היזמות הפרטית, תפתח ערוץ. תעשה סדרה מעניינת על דעותיך. דעותיי הן אחרות. זכותי".

היו מי שפניתם אליהם וסירבו לשתף איתכם פעולה?

"מלא. כל 'הרעים' במרכאות - לכולם פנינו. היינו שמחים ששרי אריסון תשב עם גיא רולניק ותדבר איתו. רצינו להפגיש את אולמרט עם זליכה. פנינו לכולם. כל האנשים שמוזכרים בסדרה - שרי אריסון, יצחק תשובה, עידן עופר - לכולם פנינו. רצינו לראיין את כולם. מכולם שמענו לא. ולא במקרה".

יש משהו שלא נכנס?

"יש לנו מחשבה, אחרי שנתאושש מכל הבלגן שקורה עכשיו, לפרק רביעי מכל החומרים שיש לנו, שפשוט לא הצלחנו להכניס - הגז. יש לנו המון המון חומר על הגז. דברים מדהימים. הכנסנו חמש או שש דקות בפרק של זליכה, כי אי אפשר היה להתעלם מזה. להראות ממש במשיכות מכחול הכי גסות איך כל העסק הזה היטלטל. אבל יש לנו חומרים שמחזיקים פרק שלם בלי בעיה, ויכול להיות שנמשיך הלאה ונעשה משהו כזה. אנחנו מקווים שנמשיך לעבוד באותו בית שאנחנו עובדים עכשיו".

* * *

כל פרקי "מגש הכסף"

* * *

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".