ביולי האחרון הגיב כאן יועץ התקשורת איתן לוין על ביקורת שנמתחה עליו אגב עבודת משרדו עבור ראש עיריית נהריה ז'קי סבג, שהתמודד אז עם ממצאי תחקיר של הח"מ ב"מבט שני". "האם אין קווים אדומים גם לחברות המתפרנסות מייעוץ תקשורתי?", שאלה חברת המועצה לשעבר מיקי גולדווסר, ולוין נופף לעומתה, בין היתר, בחזקת החפות של סבג ובכך שלדבריו, "מעולם לא נחשד בדבר, מעולם לא נחקר, מעולם לא הועמד לדין ובוודאי מעולם לא הורשע".

הקביעה הזו, כפי שצוין כאן בעבר, אינה נכונה עובדתית. סבג כן נחשד בעבר ואף הורשע, ובימים אלה הוא מתמודד עם חקירה מחודשת בחשד למסכת הונאת בחירות לכאורה, אלא שאנקדוטה מעניינת מן הזמן האחרון מעניקה רקע להצהרות של יועץ התקשורת.

חברי אופוזיציה ופעילים חברתיים בנהריה המתמודדים עם התנהלותו הבוטה של סבג כבר פיתחו עם השנים מערכת חיסונית טובה למדי, הנחוצה כדי לתפקד בזירה רוויה בפחד משתק. עם זאת, דומה שתופעה אחת מתקשים גם יריביו של ראש העיר להסביר: מדוע משרד הפנים כושל מלטפל לאורך שנים בשורה של פניות ותלונות המעידות על אי-סדרים קיצוניים בהתנהלות העירייה והעומד בראשה, כולל הוכחות חותכות לעבירות על נוהלי המשרד עצמו.

קשה להבין איך משרד פנים במדינה מתוקנת יכול להזניח כך את מבקר הפנים, העיניים שלו בעירייה, לחסדיו של ראש עיר שמבקש לנתק אותו ממקורות מידע ולהפוך את חייו לסיוט; קשה להבין כיצד מוכן משרד הפנים להסכין עם ניהול שערורייתי של ישיבות מועצה (כולל דיונים על מאות מיליוני שקלים שנמשכים כמה דקות ומלווים בסתימת פיות); קשה להבין את היחס של משרד הפנים לעובדיו שלו עצמו, הסובלים מזעמו של ראש העיר; וקשה להבין מדוע אותו משרד מאפשר העסקה חופשית של "מגיני תקשורת" על חשבון הציבור כנגד חשיפות עיתונאיות, במקום לטפל במסקנות החשיפה עצמה.

תגובתו של משרד הפנים לשאלותי אלו בעבר היו כדלקמן: "משרד הפנים מתערב אך ורק במקרים חריגים". אני מאוד רוצה לקוות שהמקרים האלה ואחרים המתרחשים בנהריה עונים להגדרה "מקרים חריגים". שאם לא כן – אנחנו בצרה צרורה.

"בין האורחים נראו שרים, ח"כים וראשי ערים", "ידיעות צפון"

"בין האורחים נראו שרים, ח"כים וראשי ערים", "ידיעות צפון"

בחודש שעבר התחתן בשנית בנו של סבג, אבי, באירוע רב-רושם באולמי הנסיכה בחוצות-המפרץ. בין שורת המכובדים שהגיעה לחלוק לו כבוד, כפי שכתב נדב שהרבני ב"ידיעות צפון", בלטו שר הפנים סילבן שלום ושר הפנים לשעבר גדעון סער. אליהם הצטרפו גם שר העלייה והקליטה זאב אלקין, שר המדע והחלל אופיר אקוניס, שר התיירות יריב לוין, השר לתשתיות, אנרגיה ומים יובל שטייניץ, שר התחבורה ישראל כץ ועוד.

זאת רק רשימה חלקית של אנשי ליכוד בכירים שעלו לרגל לנהריה, לאו דווקא כדי לפתור את בעיותיה החמורות (ירידה תלולה בתיירות, מחסור חמור במקומות עבודה, פקקים אסטרונומיים בכבישי הגישה), אלא כדי להתחכך עם מי שנחשב לספק קולות יוצא מן הכלל עבור מפלגתו: ראש העיר וחבר מרכז הליכוד ז'קי סבג. אם השם אבי סבג מוכר לכם מעט, אז לא בכדי. גם הוא (כמו בתו של סבג, אילנית) כיכב באחרונה בפרשות בהקשר לשלטונו של אביהם בעיר.

שר הפנים סילבן שלום לא התייחס בפומבי עד כה לממצאים החמורים שהתפרסמו על ראש עיריית נהריה בכלי תקשורת שונים – פרסומים של הח"מ בערוץ 1 ובגלי-צה"ל וב"העין השביעית", ופרסומים נוספים בערוץ 2 ובעיתונות המקומית.

הממצאים הללו כללו התנהגות פגומה, לכאורה, גם באספקטים הפליליים וגם באלה הציבוריים, אבל נראה ששר הפנים אינו סבור שהתנהלות שערורייתית של ראש עיר ושל עירייה הם בתחום השיפוט שלו. מנגד, את חתונת בנו של יקיר הליכוד ז'קי סבג – האיש שנמצא פעם בשבוע בכנסת, שמתחזק את הקשרים עם השרים בדרך קבע, שדואג להזמין אותם (גם את שלום כמובן) לטקסי קבלת "תואר כבוד" – את האירוע הזה בחר שלא להחמיץ.

אגב, גם העובדה שלאחרונה חודשה החקירה הפלילית בחשד להונאה בבחירות האחרונות בנהריה (בעקבות הפרסום שלנו בגלי-צה"ל) לא הרתיעה איש מהשרים מלהשתתף בחגיגה.