זהו הדיווח הרביעי שלי אליכם מאז יצאנו לדרך עצמאית  ואנו כעת בצומת דרכים מכריע. כזכור, בסוף השנה שעברה הודיע לנו המכון הישראלי לדמוקרטיה כי יפסיק לתקצב את "העין השביעית", שנוסדה בין כותלי המכון ב-1996 ומומנה על-ידיו עד אז. סברנו כי "העין השביעית" חשובה מכדי שתיעלם. הקמנו, אנשי "העין השביעית", עמותה חדשה, והחל מחודש אפריל השנה היא מפעילה את האתר ועוסקת במאמצי המימון שלו.

בחודשים שעברו מאז המשכנו לפרסם כתבות, מאמרים, תחקירים וסקירות, והשקנו גם את "קול העין", תוכנית רדיו חדשה המשודרת בשידור חי בקול-הקמפוס וזמינה גם כאן באתר. פירסמנו בשבועיים האחרונים פרויקט מיוחד נוסף על פרסום סמוי, נושא שאנו מרבים לעסוק בו: איתמר ב"ז חשף כיצד מיליוני שקלים מכספי ציבור מממנים תוכן בערוצי הטלוויזיה המסחריים, ובמיוחד בזכיינית ערוץ 2 קשת, וקונים כך בין היתר זמן מסך לנבחרי ציבור ודמויות אחרות.

בפרויקט מיוחד אחר חשף אורן פרסיקו את אחורי הקלעים של החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לאשר את רכישתו של העיתון "מקור ראשון" בידי "ישראל היום" של שלדון אדלסון. ב"ז פירסם גם תצהיר מאת בכיר ב-ynet שחשף כיצד פרסום סמוי משולב באופן אינטגרלי בעבודה המערכתית באתר החדשות הפופולרי במדינה והודה כי בלעדיו יחדל האתר מלהתקיים.

פרסומים אלו ואחרים, כמו גם בקשות חופש מידע ועבודה עיתונאית שלא באו לידי ביטוי בכתבות נפרדות, העשירו את מדור "הגנזך" שלנו, המציע לחוקרים ולמתעניינים אוסף צומח של מסמכי מקור מכלי תקשורת וגופי רגולציה.

הצענו עוד תמונות תקריב של הנעשה בשתי קבוצות התקשורת הבעייתיות של המדינה: חשפנו מדוע "ישראל היום" מפקיר את זירת ההתמודדות המקוונת ואת החיכוכים המלווים את תוכנית ההתכנסות של כלי התקשורת של "ידיעות אחרונות"; ניר גונטז' הביא כאן לראשונה את סרטון המלחמה (שלא פרצה) של עורך "ישראל היום" עמוס רגב, וסיקרנו את מחול הפיטורים והתביעות שבא בעקבותיו. המשכנו ללוות גם את השימוש המטעה והפסול שעושה התקשורת בסקרים ליהודים בלבד.

כתבות ראויות לציון אחרות היו זו על האלימות המשטרתית המתגברת נגד צלמי העיתונות; אופן ההתמודדות של תנועת קבלה-לעם עם נסיונות סיקור עיתונאיים; ראיון הפרישה עם הצנזורית הראשית סימה וואקנין-גיל, שבתום עשור לכהונתה הציעה רפורמה מהפכנית בצנזורה הצבאית; סיקור תביעת הענק על סך מאה מיליון דולר של מקורב לרב פינטו נגד אילנה דיין ו"עובדה"; הטיפול בהתנהלות מעוררת תמיהה של מועצת העיתונות: גניזה המונית של תלונות במקום הבאתן לבירור ועוד כתבות ותחקירים שונים.

המשכנו גם לטפל בנושאים שרוב התקשורת המרכזית נוטה להזניח: לא רק סוגיות כמו אלו של הפרסום הסמוי והתחרות המשחיתה בין "ישראל היום" ל"ידיעות אחרונות", אלא גם נושאים כמו הספינים התקשורתיים סביב המאמץ האדיר לקידום מתווה הגז (כמו חרם המודעות על "הארץ" והקמפיין המסיבי בעיתוני יהדות-התורה), או נסיונות ההשתקה של מחאת באים-לבנקאים. וכמובן, לצד מדור הדעות, שהתעדכן בתכיפות פחותה בשל חוסר יכולתנו לשלם שכר סופרים, המשיך להתפרסם בקביעות מדור ביקורת תקשורת הספורט "עומד בשער" של שלמה מן, כנראה הטור הפופולרי באתר.

כל אלו ועוד ראו אור בזכות התמיכה הכספית שלכם, הקוראים והקוראות: כ-190 אלף שקל נאספו מכ-1,200 תורמים פרטיים במסגרת קמפיין מימון ההמון שלנו ככל הידוע לי, מדובר באחד הקמפיינים המוצלחים מסוגו ועל כך נתונה לכם תודתנו מקרב לב. 10,000 דולר נוספים נתרמו באופן פרטי על-ידי הרב בריאן לורי, ואנו מודים גם לו. במטרה לגוון את מקורות הקיום של "העין השביעית" ביצענו גם עבודת מחקר על עיתונות כלכלית עבור מוסד שמואל נאמן, שאת פירותיה אנו מקווים שיהיה ניתן לראות בעתיד כאן באתר. נוסף לכך, שני גופים ממסדיים נרתמו בינתיים לתמיכה חד-פעמית באתר: הקרן החדשה לישראל (כ-120 אלף שקל) ופורום קהלת למדיניות (30 אלף שקל) וגם להם שלוחה תודה.

כאמור, הכספים הללו עזרו לנו להגיע עד הלום, להמשיך בעבודה העיתונאית השוטפת ובמקביל לעמול על מציאת מימון קבע לאתר אך מימון כזה טרם נמצא, ובסוף החודש יתכלו המשאבים שהצלחנו לגייס עד עתה לטובת "העין השביעית".

אנשי המערכת השכירים החליטו להמשיך להפעיל את האתר בהתנדבות עד לסוף השנה, במטרה למצות את אפשרויות המימון שעוד נותרו פתוחות. אנשי הוועד המנהל של העמותה, אלעד מן, אבנר הופשטיין וענת באלינט, עובדים ממילא בהתנדבות מן היום הראשון. אולם אם לא יימצא פתרון כספי בחודשיים הקרובים, האתר לא יוכל להמשיך לפעול במתכונתו הנוכחית.

כבר מן השבוע הבא יפסיקו להתפרסם באתר סקירות העיתונות, מלבד בימי שישי. את הסקירות כתבנו יום-יום, מה-27 בינואר 2008 (סך הכל 2361 סקירות, כ-4.7 מיליון מלים), והן עוגן מרכזי של האתר וכלי אפקטיבי ביותר במימוש מטרותיה של "העין השביעית", אולם הן גם דורשות משאבים רבים שבתקופה הקרובה החלטנו להוסיף לזמן שאנחנו מקדישים ממילא למאמצי הגיוס.

את פרויקט מימון ההמון, שהיה חלק מרכזי מאותם מאמצים, קיימנו בתחילה בסיוע עמותת 972, ואנו מודים לה על שיתוף הפעולה. כעת אנו מפעילים שירות סליקה מקוון וניתן להשתמש בו לתרומה באתר בדף זה (המפרט גם דרכי תרומה אחרות). תרומות יסייעו לנו להמשיך בפעילות וגם לממן את מאמצי הגיוס עצמם: בתקופה הקרובה נתמקד בניסיון לממן פעילות של מגייס כספים מקצועי. נשמח לקבל גם הצעות ורעיונות הקשורים למצבה של "העין השביעית", ואפשר לשלוח כאלו לכתובת contact@the7eye.org.il.

על אף שמדובר בתקציב לא גדול ביחס להיקף הפעילות (פחות ממיליון שקל בשנה), ידענו כשיצאנו לדרך כי האתגר יהיה לא קטן, ואנחנו גאים ושמחים שהצלחנו להמשיך לקיים את האתר גם אחרי המועד המתוכנן לסגירתו. עד הפעם הבאה נמשיך לפקוח עין.