האם מיזם החאמסות של עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון הוא פרסום סמוי למוצר של זרוע אחרת של הקבוצה? הקדמה: אתמול התפרסם בעיתון שער אחורי בפריסה חגיגית ומיוחדת, שהוקדש כולו לאיור בשחור-לבן של חאמסה. "'ידיעות אחרונות' מזמין אתכם לצבוע את החאמסה לכבוד החיילים והשוטרים – ולהצטלם איתה", נכתב בכותרת העמוד. משני צדיה הודפסו הכיתובים "נלחמים בטרור" ו"תודה לגיבורים שלנו" (בפונט גדול במיוחד).

המיזם הפטריוטי של "ידיעות אחרונות": צביעת סמל מוסלמי שצויר על-ידי רוסי ומקדם טרנד מסחרי של תאגיד העיתונות

"הם מגנים עלינו בגופם מדי יום, ונותנים את כל הנשמה כדי שאזרחי ישראל יוכלו, גם בימים קשים של טרור ומהומות, להמשיך בשגרת חייהם. עכשיו אתם יכולים לומר לחיילים ולשוטרים תודה צבעונית במיוחד – מכל הלב", נכתב מתחת לאיור. "אתם מוזמנים לצבוע את החאמסה הגדולה שבעמוד זה, לכתוב את שמכם, להצטלם איתה – ולהעלות את האיור המוכן לפייסבוק ולאינסטגרם של 'ידיעות אחרונות' או ynet, תחת ההאשטג #תודהלגיבורים. גם כיתות, משפחות או קבוצות חברים יכולות לצבוע ולהצטלם יחד. צבעו את החאמסה בעפרונות, בטושים, בצבעים זוהרים או עדינים, לבד או עם הילדים. הכל כדי להראות לאנשי כוחות הביטחון שלנו שגם כאשר הם עומדים אל מול הסכנה – הם אף פעם לא לבד. לא חייבים לצבוע הכל. אפשר להכניס קצת צבע. והעיקר – לשתף".

כפי שניתן לראות, מדובר בטקסט שיווקי מובהק, ובעצם הזמנה לקמפיין קידום לכל דבר – כולל ההכוונה המדויקת להפצה ושכפול ברשתות החברתיות השונות. אבל מה מנסים לקדם ב"ידיעות אחרונות" באמצעות הקריאה הנרגשת?

"ידיעות אחרונות מזמין אתכם לצבוע את החמסה", השער האחורי של "ידיעות אחרונות", 11.10.15

"ידיעות אחרונות מזמין אתכם לצבוע את החמסה", השער האחורי של "ידיעות אחרונות", 11.10.15

"המנויים נהנים מטרנד הצביעה העולמי!", קופון של "ידיעות אחרונות"

"המנויים נהנים מטרנד הצביעה העולמי!", קופון של "ידיעות אחרונות"

ישראלים משתתפים בגימיק הצביעה של "ידיעות אחרונות", היום בדף הפייסבוק של העיתון

ישראלים משתתפים בגימיק הצביעה של "ידיעות אחרונות", היום בדף הפייסבוק של העיתון

"צבעו את השמלה של שירלי בוגנים, וקבלו שער מקורי שאתם עיצבתם!", שער "לאשה", גיליון סוכות 2015

"צבעו את השמלה של שירלי בוגנים, וקבלו שער מקורי שאתם עיצבתם!", שער "לאשה", גיליון סוכות 2015

מובן שיש כאן המשך של הקו שעליו הוחלט בעיתון לאחר ההפסד בבחירות (הדגשת העממיות וה"פטריוטיות" של העיתון, בניסיון לכבוש בחזרה את לבם של הקהלים שמאסו במלחמתו של "ידיעות אחרונות" בנתניהו), וברור גם כי מילוי ההוראות והפצת החאמסה הצבועה הם למעשה פרסום של העיתון עצמו, שהלוגו שלו מודפס בגדול בראש הדף (שמופץ גם ברשת באמצעות דף הפייסבוק ואתר ynet), בדומה לאופן בו בנקים (למשל) מפרסמים את עצמם על גבי דגל ישראל ביום העצמאות ועל גבי מדבקות פטריוטיות בתקופות מלחמה.

אך מדוע הוחלט דווקא על הדרך הביזארית הזו (למרבה האירוניה, סמל החאמסה שאוב בכלל מהמסורת המוסלמית, ומייצג את ידה של פאטמה, בתו של הנביא מוחמד), והאם הדבר קשור לטרנד הצביעה למבוגרים ולעובדה שהוצאת הספרים של "ידיעות אחרונות" מנסה להוביל אותו בישראל?

ייתכן, כמובן, שמדובר בצירוף מקרים, אך לאחרונה התפרסמה ב"לאשה" כתבה רחבת היקף על הטרנד המסחרי: "צביעה במקום עצבים: טרנד חוברות צביעה למבוגרים, מרגיע ובריא למוח", ממליצה כותרת הכתבה מ"לאשה" (מגזין מבית "ידיעות אחרונות") שהתפרסמה גם באתר xnet, גם הוא מבית "ידיעות אחרונות". ב"לאשה" הציעו גם שער לצביעה (בתצלום למעלה). "ידיעות אחרונות" גם פרסם קופון שהזמין את הקוראים לרכוש את ספרי הצביעה של הוצאת "ידיעות אחרונות". "המנויים נהנים מטרנד הצביעה העולמי!", נכתב במרכז המודעה לסדרת הספרים, שהוצעו למכירה במחיר מבצע של 19.90 שקל כל אחד (בתנאי שיירכשו בסניפי סופר-פארם).

למעשה, גם לצדה של החאמסה עצמה, בשולי הדף, נכתב אתמול כך: "האיור מתוך חוברת 'תופסים צבע' בהוצאת ידיעות-שורות". הכיתוב המסגיר מופיע בחלק מהגליונות - אך נעלם מאחרים. האיור עצמו, אם תהיתם, כולל סמלי המגן-דוד שבמרכזו, לקוח בכלל מאתר התמונות הבינלאומי "שאטרסטוק" וצויר על ידי המאייר דימיטרי פנקובק, תושב בלרוס.