עמיתי אורן פרסיקו ניסה ביום שישי לפצח את חידת הפאניקה שאחזה בעיתונות לנוכח שפעת החזירים. לשם כך הוא נעזר בטור שכתב ב"דה-מרקר" אליחי וידל, שהעלה את האפשרות כי ידיעות על אסונות מתקרבים מתוזמנים לפני סרטי אסונות גדולים. הבעיה, הסביר וידל, ש"אין באופק אף סרט הוליוודי עתיר תקציב שעוסק במחלה שגרתית אך מידבקת וקטלנית". סיכום זה הותיר את וידל מאוכזב, כשחצי תאוותו בידו.

אפשר להבין את התסכול. הדיווחים של העיתונות בעולם וגם בארץ חצו מזמן את הרף המינימלי הקבוע בחוק ל"מחשבה צלולה". נראה שכל אדם שייכנס לבית-חולים עם נזלת וידווח כי החל לקנח את האף מיד לאחר שראה איש חבוש סומבררו יזכה לכותרת ראשית.

כשאין בנמצא אנשים עם כאב גרון, מזדרז "הארץ" לדווח כי במשטרה נערכים למצב שבו אזרחים זועמים יתפרעו במרכזי חלוקת תרופות. מה זה? "עוד הוחלט בדיון, כי המשטרה תפעל לשמור על צירי התנועה פנויים, כדי לאפשר פינוי של חולים לבתי-החולים בשעת חירום". מה היינו עושים בלי המידע הזה. כמובן ש"הארץ" לא לבד. ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב" משתמשים באותה הגרפיקה ובאותה המלה ממש ("התפרצות") כדי לפמפם מדי יום בהלה עסיסית ומעושה בלבותיהם של הקוראים.

באופן אישי נרגעתי מיד אחרי שקראתי שמשרד הביטחון נערך לטיפול במקרה של מגפה. מה שהרגיע אותי לא היה הידיעה שמשרד הביטחון ייטול את האחריות, אלא שהוא מצא שם קוד למבצע: "נחשול בריא". לא גאוני?

הדיווחים האלו, ובעיקר אלו ב"הארץ", מוזרים במיוחד לאור הקריאה של מאמר המערכת של "הארץ" לשמור על קור רוח ו"לא להיבהל". בפתח המאמר מאבחן כותב הטור את הסיבות שבגינן הבהלה התפשטה: "התפרצות שפעת החזירים במקסיקו עוררה גל חרדה כלל עולמי, שהתרחב בגלל העיסוק האינטנסיבי של אמצעי התקשורת במחלה ובהתפשטותה ובגלל אזהרת ארגון הבריאות העולמי ש'האנושות כולה תחת איום של מגפה' וקריאת האיחוד האירופי להימנע מנסיעות לארצות-הברית".

המציאות העגומה היא שהמציאות עגומה גם ללא הבהלה המזויפת. אתר האינטרנט עובדות-שפעת.קום טוען כי מדי שנה נרשמים כמיליארד מקרי שפעת ברחבי העולם, מהם מתים בין 300 אלף ל-500 אלף איש. זו לא שפעת חזירים ולא שפעת חתולים. סתם שפעת רגילה. כחצי מיליון בני-אדם בשנה. אתר האינטרנט של המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (CDC) מספק נתונים שבועיים על מצב השפעת בארה"ב, ומהם עולה כי בשבוע שבין ה-12 ל-18 באפריל 2009 מתו בארה"ב לבדה 55 בני-אדם כתוצאה משפעת. הנתונים האלו זמינים לכל אחד ומעמידים בפרופורציה את ההיסטריה שאחזה בכלי התקשורת. אבל למה לקלקל חגיגה טובה?

אז הוליווד לא אשמה, ו"הארץ" מפנה אצבע מאשימה כלפי "העיסוק האינטנסיבי של אמצעי התקשורת" ומיד מוסיף שזה גם בגלל ארגון הבריאות העולמי והאיחוד האירופי (אחרי הכל, זה לא נעים להפנות אצבע מאשימה ולגלות שהיא מצביעה רק עליך). ובכן, רבותי, אתם יכולים להירגע. אף אחד לא אשם וכולם אשמים, כלומר בכלל לא אשמים, כיוון שהם בסך-הכל עושים את עבודתם נאמנה. מבולבלים? הנה ההסבר.

ד"ר מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, הזהירה שהאנושות כולה תחת איום של מגפה כיוון שבפעם שעברה שהאנושות נתקפה שפעת, זו היתה שפעת העופות, היא עמדה בפני המצלמות והודיעה שאתמול בלילה היא אכלה רבע עוף בתאווה גדולה. התוצאה: ביקורת מקיר לקיר על כך שהיא מזלזלת במחלה. והלקח? "האנושות כולה תחת איום של מגפה".

אל תאשימו את ד"ר צ'אן, היא בסך-הכל עושה את עבודתה. היא עומדת בראש ארגון שצריך להצדיק את קיומו, ואם הוא לא יכריז מדי פעם על איזו מגפונת קטנה, מי צריך אותו בכלל? (הסביר זאת טוב ממני רוברט דה-נירו בסרט "לכשכש בכלב", שבו הבהיר לאיש ה-CIA שאם הציוד שלו אינו מזהה מתקפה, כזו שאינה קיימת במציאות, מי בכלל צריך את הציוד היקר ומי זקוק ל-CIA?)

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מקיים דיונים מרתוניים בנושא כי אם לא יקיים דיונים מעין אלו, מי צריך אותו? האיש בסך-הכל עושה את עבודתו ועושה עבודה מעולה. גם המשטרה עושה מה שמשטרה צריכה לעשות במקרה של מגפה (שומרת על צירים פנויים, מקיימת ישיבות, מקבלת הנחיות מהמפכ"ל, שהתייעץ עם השר, שקיבל תדרוך מהמטה ללוחמה בטרור ובנזלת), ואפילו משרד הביטחון, גם הוא בסך-הכל מצדיק את שמו. אם לא היה עושה כן היה צורך דחוף לשנות את שמו ל"משרד הביטחון לא משהו" או "משרד הביטחון ככה-ככה". לא ככה?

ויש גם אמצעי התקשורת. מה אתם רוצים מהם? איך האנשים הטובים האלו יתפרנסו בזמן מיתון, משבר כלכלי, משבר בתעשיית העיתונות, כשברקע אין אף סיפור טוב לרפואה, איך? מגיעה מגפה, אמנם מגיפה דמיקולו אבל אז מה, לא יטפלו בה כמו שצריך? לא ישלחו שליח? לא יצלמו את השליח עם מסכה? לא ייתנו כותרת גג? לא יעשו גרפיקה בצבעים מפחידים? לא ישרטטו מפה עם חצים אדומים? לא ידווחו בכותרת הראשית על כל אדם שנכנס לבית-חולים עם נזלת שסיפר שהחל לקנח את האף אחרי שראה איש חבוש סומבררו? כמובן שיעשו את זה, ובדין יעשו את זה.

אמצעי התקשורת בסך-הכל עושים את עבודתם, כולם בסך-הכל עושים את עבודתם, כל המערכות העוסקות בשפעת החזירים פועלות על פי המודוס-ויוונדי שלהם; הן לא יכולות אחרת. אם הן היו יכולות אחרת הרי שמזמן הן לא היו כאן, ובמקומן היו פועלות מערכות שלא יכולות אחרת שכן אחרת זה פשוט לא יכול להיות.

אשר על כן, כולם מתבקשים להפסיק להתלונן ולהירגע. זהו מצב חירום עולמי, ואתם מוזמנים להיכנס לפאניקה ולא לדאוג. הכל בשליטה; משטרת ישראל פותחת את צירי התנועה.