"עשרה מחברי נשיאות ומליאת מועצת העיתונות בישראל הגישו ערעור על החלטת המועצה לגנוז תלונה שהוגשה נגד העיתונאי אבירם זינו", הודיע היום (ו') מנכ"ל המועצה, אריק בכר. התלונה שהוגשה נגד זינו, עיתונאי "מעריב", באה לאחר התאבדותו של קצין המשטרה אפרים ברכה. זינו חשף בפני מח"ש תכתובת שלו עם ברכה בה מסר הקצין לעיתונאי מידע על חקירת מעון ראש הממשלה.

"אני מקווה שהאמת תתברר בהליך הערעור. אני חוזר ואומר שמעולם לא הסגרתי מקור. אני מכבד את מועצת העיתונות ומכיר בחשיבותה, אך אני גם מקווה שהאופן שבו נוהל ההליך הקודם, כמו גם התנהלותה של נשיאת המועצה, השופטת (דימוס) דליה דורנר, שפגעו באופן ממשי בזכותי להליך הוגן, לא יחזרו על עצמם גם הפעם", מסר זינו ל"העין השביעית". "מיותר לציין שאת דבר הערעור אני לומד מהתקשורת, ועד לרגע זה אף אחד לא פנה אלי בנושא".

החברים הם העיתונאית רוני לינדר-גנץ, ד"ר נעמה כרמי, פרופ' דן לאור, פרופ' יחיאל לימור, דניאל מילוא, ד"ר ענת פלג, שייקה קומורניק, פרופ' צבי רייך, גבריאל שטרסמן וחיים שיבי. "אנו סבורים כי הסוגיות הפרוצדורליות, שהועלו במכתבו של מזכ"ל המועצה למתלונן, מן הדין שיידונו ויוכרעו לא על-ידי המשנה ליועץ המשפטי של המועצה אלא על-ידי הרכב של בית-דין", כתבו העשרה, "יתר על כן, אנו סבורים כי הסוגיות המהותיות העולות בנושא זה, מעבר לתלונה הספציפית, הן עקרוניות וחשובות, ועל כן ראוי שיונחו לפתחו של בית הדין. נודה לך אפוא על שינוי ההחלטה הנ"ל ועל הקמת בית-דין שידון בתלונה".

לפי בכר, "בודק התלונות מטעם המועצה, המשנה ליועצת המשפטית, הורה לגנוז את התלונה, שהאשימה את זינו בהפרת חסיון מקורות בפרשת אפרים ברכה המנוח, מאחר וזו העלתה מחלוקת עובדתית שבה למועצה אין כלים להכריע. אולם חברי המועצה חתמו על מכתב ערעור שהועבר ליועצת המשפטית של מועצת העיתונות, עו"ד יעל גרוסמן, בדרישה להעביר את התלונה לבירור בפני בית-הדין לאתיקה של המועצה. במכתבם טענו המערערים כי סוגיית החיסיון העיתונאי היא כה מהותית למקצוע, עד שחובה להביאה לדיון בפני בית-הדין.

"בתי-הדין של המועצה מכריעים כאשר מועלות טענות להפרה של תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, שהוכרו בפסיקות של בית-המשפט העליון כמסמך מחייב בהתנהלות המקצועית של העוסקים בעיתונות. עתה על היועצת המשפטית להכריע באם להשאיר על כנה את החלטת בודק התלונות, או להעביר את התלונה לבית-הדין לאתיקה".

אפרים ברכה בבית-המשפט העליון, 20.10.14 (צילום: הדס פרוש)

אפרים ברכה בבית-המשפט העליון, 20.10.14 (צילום: הדס פרוש)