תופעה ייחודית לרדיו האזורי היא "פיצול התדרים". מאז שנות ה-90, אז נערכו לראשונה מכרזים להקמת תחנות, קיבלו התחנות הקיימות אישור להפעיל תדרים נוספים ללא מכרז, כדי להקל על הקליטה ומסיבות אחרות. אלא שבעלי התחנות – רדיו דרום, רדיו לב-המדינה ורדיו חיפה – החלו להפעיל באותם תדרים תחנות חדשות. לאחרונה קבעה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת על הרדיו האזורי, כי ההתנהלות הזו אינה חוקית, וניתנה ארכה של שנתיים למציאת פתרון והסדרה של הנושא.

במסגרת תוכנית הרדיו "קול העין" שוחחו איתמר ב"ז, אלעד מן ואביעד טובי על סוגיית פיצול התדרים עם ד"ר דליה זליקוביץ', חברת מועצת הרשות השנייה.

"בזמנו, כשיצאו המכרזים להקמת תחנות רדיו אזוריות", מספרת זליקוביץ', "היתה תחנה אחת שקיבלה במכרז אישור לתחום נוסף של זיכיון. זה היה לפני כ-14 שנה. לפני כשנתיים קיבלו עוד שתי תחנות אזוריות אישור כזה, בעיקר בגלל תנאים טופוגרפיים וגם כדי לתת פתרון לסיטואציות של מלחמה או מצבי חירום. בכל המקרים זה אושר על-ידי מועצת הרשות השנייה, כאשר ההמלצות היו על-ידי היועצים המשפטיים לדורותיהם. כלומר, התחנות לא פעלו שלא כחוק, אלא לפי היתרים שניתנו להן".

כלומר, הן קיבלו היתר לתדר נוסף לשיפור הקליטה ולמצבי חירום, אבל מה שקרה בפועל הוא שהן לקחו את התדרים האלה והפכו אותם לתחנות בפני עצמן.

"גם זה היה בסך-הכל באישור. זה לא היה ל-24 שעות, אלא לשעות בודדות מתוך היום, שבהן הן יכלו להפנות שידורים גם בצורה מפוצלת לפלחי שוק אחרים. לא ניצלו את זה ליום שלם כי לא יכלו. במועצה הקודמת, כאשר תחנת רדיו נתניה ביקשה גם לפצל את השידורים ולא קיבלה אישור, אמרנו, בואו נראה אם אפשר לתת אישור גורף ולתת לכולם את האופציה הזו. ואז נדרשה בחינה יותר עמוקה של איך באמת עושים את זה. יש כאן פלח שוק חדש וצריך לבחון אותו".

כלומר, שאם רוצים לפנות לפלח שוק חדש, צריך לגשת לרשות השנייה ולעבור מכרז, ולא לנצל את העובדה שכבר יש לך תחנה ואתה פותח עוד תדר.

"בגדול כן, אבל שלוש התחנות האלה היו יוצאות מהכלל בגלל שהראשונה היה לה את זה בהסכם, והשתיים הנוספות לא ממש שידרו לפלחי שוק שונים".

דליה זליקוביץ' (צילום: הרשות השנייה)

דליה זליקוביץ' (צילום: הרשות השנייה)

ומה גרם לשינוי הכיוון במחלקה המשפטית ברשות לגבי פיצול התדרים?

"התברר שהייעוצים שניתנו לנו על-ידי היועצים המשפטיים למיניהם היו כנראה לוקים באיזו מידה. היועצת המשפטית טענה שלמעשה לא היינו רשאים לבצע את הפיצול של השידורים האלה, למרות ששנה וחצי לפני כן היא המליצה לנו במפורש שמותר לנו לעשות את זה. לכן בינואר 2015 העברנו החלטה, בגלל העדר הסמכות המפורשת בחוק. שתבינו שאותם יועצים משפטיים שקודם אמרו לנו כן, אמרו לנו אחר-כך לא. כלומר, אנחנו קיבלנו החלטה בהתאם להמלצה של יועצת משפטית, שאחר-כך באה ואמרה, טעיתי. ואנחנו תהינו אם הטעות היתה קודם, או שאולי הטעות היא כעת. ולכן נעשה בדיקה יותר לעומק".

אז הייעוץ המשפטי אשם?

"אני לא מעוניינת להטיל דופי באדם זה או אחר, כי אף אחד לא פעל ממחשבה שלילית. אבל היועצים המשפטיים לדורותיהם נתנו את האו.קיי לזה. אנחנו הגענו לסיטואציה שבה אישרנו פיצול תדרים לרדיו חיפה, שהוא היה האחרון שקיבל, על סמך המלצה של יועצים משפטיים קודמים ושל יועצת משפטית נוכחית. כעת היא אומרת שזה אסור".

אז הולכים לסגור את התדרים האלה?

"מה שנדרש לעשות, ובג"ץ נתן תוקף להחלטה הזו בעקבות ערעור של בעלי התחנות, הוא שניתן תקופת מעבר של שנתיים שבמהלכן אפשר יהיה או לצאת למכרזים חדשים או שזה יוסדר בחקיקה".

לנוכח הליך החקיקה שמנסים לקדם בשבועות האחרונים וההיסטוריה של הנושא הזה, האם זה מקרי שדווקא תחנות מסוימות מובילות את הדיון בפיצול התדרים?

"סביר להניח שמי שקיבל הבטחה ממועצת הרשות השנייה, שהיא אמונה על זה, ונפגע כתוצאה מזה – יכול להיות שהיו לו הליכים כלכליים או השקעות שנעשו כתוצאה מההבטחה – סביר להניח שיהיו לו טענות".

את חושבת שהשיקולים הם מקצועיים לגמרי או שהיו מעורבים בהם שיקולים זרים, כמו קרבה לגורמים פוליטיים או גורמים ברשות השנייה?

"ממש לא נראה לי. נראה לי שיש פה עניין כלכלי וצודק של חבורה של משקיעים שנפגעה כתוצאה מההחלטה הזו, בצורה זו או אחרת, שזו קבוצה אחת שתרצה להוביל את החוק. הקבוצה השנייה היא מי שייהנו בסוף מהפירות. זו לא צריכה להיות החלטה שרדיו חיפה או רדיו דרום ייהנו ממנה, אלא חקיקה גורפת לגבי כל בעל רדיו. זה צריך לפתור גם את הבעיה של רדיו נתניה, שהיה הראשון שצעק".

האם יש באמת זכיינים שעומדים בתור, אם החקיקה תפתח עוד את התחום?

"אם אין כרגע מכרז שאפשר להתמודד עליו, אז אי-אפשר לדעת אם יש או אין ביקוש. העניין של ביקוש נבדק לפני שעושים מכרז, בודקים אם יש ישימות כלכלית לפתיחת תחנה נוספת. אנחנו באמת שוקלים לפתוח תחנה נוספת, למגזר הערבי, היכן שפועלת כעת תחנה אחת בלבד. כלומר יהיו עוד מגזרים – כרגע עוד לא החלטנו – שנדון אם יש מקום לפתוח מכרזים נוספים, וזה אחרי בדיקות כלכליות שנעשה כדי לראות אם יש הצדקה. כדי למנוע מצב שבו אף אחד לא ייגש למכרז או שמי שיזכה יגלה שאין הצדקה כלכלית בהפעלה. אנחנו כן מעוניינים בפלורליזם, ומעוניינים בריבוי תחנות, אבל השוק לא מסוגל להכיל יותר משתיים-שלוש תחנות בכל אזור גיאוגרפי".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי שלישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".