ב־19 במרץ השנה התקיים דיון בנושא אינטרנט ויחסי־ציבור בכנס שערך "דה-מרקר". העיתון, שכיסה את הכנס בהרחבה, הביא כמה ציטוטים מעניינים מוויכוח בין המשתתפים, יח"צנים ושאינם יח"צנים, באשר לטיבם של בלוגים ובלוגרים. סמנכ"ל שיווק של חברת טלפונים סלולריים טען כי הוא מתייחס לבלוגרים "בכל הרצינות", הווה אומר, הוא שולח להם טלפונים חדשים כדי שיכתבו עליהם בבלוגים שלהם. אחרים היו חשדנים יותר, והגדילה מכולם היח"צנית אירינה שלמור, שקראה לעיתונאים לשלב כוחות במלחמה נגד הברברים החדשים: "האיום הכי גדול על העיתונאים הם הבלוגרים. אתם בעיתונות הכתובה אחראים על המחדל הזה שנקרא בלוגרים. אתם מרוממים אותם בעיתונים שלכם".

העיתונאים, כך נראה, לא נענו לאתגר. לא רק שהם לא החרימו את הכותבים הסוררים - הם אפילו פתחו בלוגים בעצמם. לקט אקראי: עיתונאים בדימוס כמו דני בלוך, עורך "דבר" לשעבר, צבי גיל, מוותיקי הטלוויזיה הישראלית, ויגאל לביב, עיתונאי ותיק מ"העולם הזה" ו"הארץ", ניצלו את שעות הפנאי שלהם כדי לפתוח יומני רשת. עיתונאים ותיקים פחות - כמו יאיר טרצ'יצקי ויואב ריבק ("הארץ"), דבורית שרגל ( לשעבר מ"מעריב") ורונן דורפן (היום מ"ישראל היום") - השתמשו בבמות שהעניקו להם אתרי הבלוגים "ישראבלוג" ו"רשימות" כדי להשיח בענייני המקצוע ולקדם מיני אג'נדות, וזכו לפופולריות לא מעטה.

עיתונאים הכותבים ברשת כמו גל מור, עורך ערוץ המחשבים ב־Ynet, ועיתונאים הכותבים בדפוס, כמו מבקר הקולנוע יאיר רוה, פתחו בלוגים מקצועיים מעניינים בפלטפורמות עצמאיות. "הארץ", שלמרות תדמיתו השמרנית הוא פעמים רבות הראשון - או לפחות השני - ליזום או לאמץ טרנדים חדשים, היה החלוץ כשהפנה מהעמוד הראשי של אתר "הארץ" ל"בלוגים" של בני ציפר, יואב בורוביץ וערן וולקובסקי (אמנם, יש לציין, טהרני ניו־מדיה טענו כי לא מדובר בבלוגים "אמיתיים").

אבל בחודש־חודשיים האחרונים נפרץ הסכר (הסדוק). שמרנים כשלמור מוזמנים לפכור ידיים. כתבי חדשות "ערוץ 10": רביב דרוקר, שרון גל, צ'יקו מנשה, רן ליאור ואילן גורן פתחו בלוגים ב"ישראבלוג" (השייך ל"נטוויז'ן" ו"ערוץ 10"); מירון רפופורט, רותי סיני, מיכל גרינברג ונטע אלכסנדר הצטרפו לבלוגרים של "הארץ". הגל הזה של בלוגרים לא נולד בבדידות חדר העבודה הפרטי אלא בחדרי ישיבות ממוזגים. לא עיתונאים, אלא עיתונים פותחים עכשיו בלוגים. ואם לא די בכך, נדפס לאחרונה תקדים (אם מדלגים על עדי עליה ו"ברכה גולשת" שלה, שפורסמה בחינמון "אנשים") ב"ידיעות אחרונות", שמיתג את הטור של יובל דרור, כתב הטכנולוגיה של העיתון, כסניף של הבלוג המוצלח שלו, "מאבד תמלילים".

מה כל זה אומר? שיח"צנים יכולים להמשיך ולהיאנח על כך שרשימת מקבלי המתנות שלהם התארכה; שבלוגים, וכתיבה עצמאית ברשת, הם כאן בשביל להישאר; ושמישהו כבר הצליח להבין איך עושים מזה כסף. כמו תמיד, זה לא יהיה מי שכותב.

גיליון 70, ינואר 2008