הטלפון הנייד מחזיק בתוכו מידע רב, כמו רשימת המקורות הפוטנציאליים של העיתונאי המחזיק בו, וגורמים המעוניינים בהפרת החיסיון העיתונאי יכולים להיעזר בכך. מה ניתן לעשות כדי להגן על המידע שכל אחד מאיתנו סוחב ביד?

"ראשית, אפשר להיות מודעים", אומר אמיתי זיו, כתב התקשורת של "דה-מרקר", לאורן פרסיקו ואביעד טובי בתוכנית הרדיו "קול העין". "בעידן סנודן עיתונאים חייבים להיות מודעים לזה שיש סכנה כזו שאנשים רעים, האקרים, יוכלו לגנוב מידע מהטלפון שלו – או שרשויות מדינה יכולות לדרוש צו ולבקש מחברות טכנולוגיה מידע על הפעילות".

עיתונאים לא מודעים?

"מפתיע אותי עד כמה לא מודעים. אני פוגש הרבה עיתונאים ומגלה שהסמרטפון שלהם אפילו לא נעול ואומר לעצמי, 'בחייאת, לפחות תשים איזו סיסמה'. חשוב גם שתהיה סיסמה טובה. זה נוגע גם לג'ימייל שלך. אפשר לפרוץ גם לשם, לא רק לסמרטפון. אז צעד שני זה לבחור סיסמה חזקה". לדברי זיו, חשוב שהסיסמה תהיה ארוכה.

"עניין שלישי זה להכיר אמצעים טכנולוגיים שאפשר לדבר באמצעותם עם מקורות באמצעות הצפנה. יש פרוטוקול של הצפנה שנקרא PGP, שאפשר להשתמש בו גם באימיילים. יש כלי שנקרא Cryptocat, שזה מסנג'ר בהצפנה מאוד גבוהה. יש שירותים כמו גרילה-מייל, שאפשר לפתוח בהם תיבה זמנית מוצפנת. צריך להחליט על מי אתה סומך ועל מי פחות ומה מפת האיומים שלך. אם אתה חושש מתאגידים או מממשלות. ממשלות יכולות להוציא צו לחברות הסלולר, שיודעות את המיקום שלך".

כתב "דה מרקר" אמיתי זיו (צילום: עידו קינן, חדר 404 cc-by-sa)

אמיתי זיו (צילום: עידו קינן, חדר 404 cc-by-sa)

אתה מתאר כאן התנהלות שהיא על סף ההתנהלות של סוכן ביון. הצעד הבא יהיה לא להגיע למפגשים בכלל עם הטלפון, ולא לדבר באמצעותו עם מקורות.

"ממש-ממש לא. אני מצפה שיכירו את האפשרויות. אם אתה עיתונאי כלכלי כמוני, הסיכוי שתגיע למצב שבו אתה צריך להשתמש ב-Cryptocat הוא סיכוי קיצון. אבל אם יש את המקרה הזה, שמישהו מאוד חרד, או שאתה עוסק בנושא בטחוני רגיש, אז שתכיר את הכלים האלה. אבל הצעד הראשון צריך להיות שתהיה ממוגן. להתקין סיסמה. להתקין אנטי-וירוס על הסמרטפון".

שאלה עקרונית: אנדרואיד או אייפון?

"נכנסנו לוויכוח ענק. בגדול-בגדול, אם אתה שואל את הקריפטוגרפים הגדולים בעולם, הם יטענו שהאייפון הוא כרגע מערכת יותר בטוחה, במיוחד לאור הפרצה הענקית שהתגלתה באנדרואיד לאחרונה, וזו פרצה שאין לה תיקון כי אנדרואיד זו מערכת מבוזרת, כשלכל מפעיל יש הגרסה שלו.

"לא התכוונתי להפחיד", מוסיף זיו, "אני חושב רק שכמו שכשאתה נוהג אתה שם חגורה ומדליק אורות בחושך, כך צריך להשתמש באמצעי בטיחות".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי שלישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".