משרד המדע שילם לחברת קשת 1.4 מיליון שקל עבור שילוב של מסרים ותכנים מטעמו בתוכניות ששודרו בערוץ 2 ובאתר האינטרנט "mako". הסכום, ששולם במסגרת שיתוף פעולה ממומן שנמשך כחצי שנה והסתיים לאחרונה, נועד לרכישת תכנים בתוכניות המגזיניות "אנשים", "אנשים בלילה" ו"הבוקר של קשת" – וגם עבור שידור של "ניסוי" מטעם המשרד בתוכנית הריאליטי הפופולרית "האח הגדול".

בתמורה לכסף קיבל המשרד הממשלתי, בין היתר, פרק שלם של התוכנית "אנשים" בהנחיית דרור גלוברמן. במקביל הוקם באתר האינטרנט של קשת, "mako", ערוץ ממומן שקידם את תוכני "יום המדע", שצוין השנה ב-12 במאי. בשנה שעברה שילם המשרד סכום דומה עבור פרסום תכנים מטעמו סביב אירוע דומה בכלי תקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות".

ממשרד המדע נמסר כי ההתקשרות עם חברת קשת החלה בדצמבר 2014. לאחר שסוכם על העסקה בין המשרד הממשלתי לזכיינית, פנתה נציגה מטעם קשת לרשות השנייה וביקשה את אישורה לשידור התכנים הממומנים.

דרור גלוברמן מגיש פינה ממומנת מטעם משרד המדע בתוכנית "אנשים", 2015 (צילום מסך)

דרור גלוברמן מגיש פינה ממומנת מטעם משרד המדע בתוכנית "אנשים", 2015 (צילום מסך)

"בעשור האחרון מורגשת ירידה תלולה בהתעניינות תלמידי בית-הספר והסטודנטים להשכלה גבוהה במקצועות מדעיים", נכתב בפנייה, שהגישה ויקי ברדה ממחלקת הרגולציה של קשת. "קיים מחסור בכמות הסטודנטים הבוחרים בתחומי הוראת המדעים בבתי-הספר, חוסר המורגש כבר כעת בשטח, שכן קיים קושי ממשי במציאת מורים ללימוד המקצועות המדוברים", הוסבר במכתב.

"על מנת לסייע בשינוי מגמה זו של חוסר התעניינות במדעים, לחשוף תחומי מדע שונים בפני הציבור ולהפוך סוגיות במדע ובטכנולוגיה לנגישות לצופים, מעוניינת קשת לשתף פעולה עם משרד המדע", נכתב עוד בפנייה. "במסגרת זו נעסוק בסוגיות שונות במדע שימושי ופופולרי המותאם גם לאלו שאינם בעלי ידע מדעי מוקדם, נדגיש את תרומתן של תגליות מדעיות פורצות דרך לחברה ונבקש לעורר סקרנות ועניין בקרב צעירים ומבוגרים לתחומי מדע שונים". ברשות השנייה אישרו את ההתקשרות.

אף שהצורך בשידור התכנים הממומנים בערוץ 2 הוסבר ברצון של אנשי המשרד הממשלתי לעודד סטודנטים וצעירים להתעניין במדע לסוגיו, בפועל חלק ניכר מ"שיתוף הפעולה" עם קשת הסתכם ברכישת זמן מסך עבור ראיונות. בניגוד לתכנים הממומנים של משרד המדע שפורסמו ב"ידיעות אחרונות", שכללו אזכורים חיוביים רבים לשר יעקב פרי, בתוכניות של קשת לא הוזכר השר – שהתפטר מהממשלה בחודש שבו החלה ההתקשרות והוחלף על-ידי סגנית שר במינוי זמני.

את מקומו של הדרג הפוליטי תפסו אנשי הדרג המקצועי במשרד המדע ונציגים מגופים הזוכים למימון מהמשרד, שלקחו חלק באירועי "יום המדע". כך למשל התארח מנכ"ל המשרד, עידו שריר, בתוכנית הבוקר בהנחייתם של דרור גלוברמן וגלית גוטמן; בתוכנית "אנשים" הגיש חיים אתגר כתבת תדמית על פקידה בכירה אחרת במשרד, פרופ' נורית ירמיה. לצופים לא הוסבר כי הראיונות שאליהם נחשפו הם תוצאה של הסכם שבמסגרתו שולם כסף לזכיינית; הגילוי הנאות הסתכם בכתובית שלפיה התכנים הופקו "בשיתוף משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל".

יואב לימור וגלית גוטמן מציגים מידע ממומן מטעם משרד המדע בתוכנית "הבוקר של קשת", 2015 (צילום מסך)

יואב לימור וגלית גוטמן מציגים מידע ממומן מטעם משרד המדע בתוכנית "הבוקר של קשת", 2015 (צילום מסך)

לצד הראיונות הממומנים בתוכניות המגזיניות של קשת קיימה הזכיינית התקשרות נוספת, שונה במהותה, שיצאה לפועל בפרק של תוכנית הריאליטי "האח הגדול" ששודר ביום המדע. "במסגרת שיתוף הפעולה עם משרד המדע", נכתב בפנייה לרשות השנייה, "ברצוננו לשדר בתוכנית 'האח הגדול' ביום שלישי ה-12.5.15 ניסוי שבמסגרתו יישמעו חמישה צלילים בתדרים שונים המותאמים לחתך גילאים מסוים, וזאת על מנת להציג את הבדלי השמיעה בין הגילאים השונים".

כמו במקרה של הראיונות הממומנים, גם במקרה זה הצורך בשיתוף הפעולה הממומן הוסבר ברצון כללי להגביר את העניין שמוצא הציבור הישראלי ב"תחומי המדע", גם אם האופן שבו רצון זה יצא לפועל היה, כפי שתואר לעיל, משונה ביותר. "מטרת המהלך היא הנגשת תחומי המדע והטכנולוגיה בדרך פשוטה וחווייתית המתאימה לכל המשפחה, שתעורר סקרנות ועניין בקרב צעירים ומבוגרים לתחומי מדע שונים, והעלאת הנושא למודעות הציבור בזמן פריים", הוסבר במכתב ששלחה מנהלת תחום הרגולציה בקשת, מירב שחר, לרשות השנייה. ההתקשרות אושרה.

בחברת קשת בחרו שלא להתייחס לדברים. רועי ברגר ממחלקת הדוברות ויחסי-הציבור של החברה מסר בתגובה כי "קשת עובדת על-פי כללי הרשות השנייה, המתירים שיתופי פעולה עם משרדים ממשלתיים ומלכ"רים".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.58MB)

להורדת הקובץ (PDF, 815KB)