משרד התיירות שילם לחברת קשת 1.5 מיליון שקל עבור החדרת מסרים מטעמו לתוכניות מגזיניות ששודרו בערוץ 2. התכנים שמימן המשרד הממשלתי שודרו בתוכניות "אנשים" ו"הבוקר של קשת" בשנה שעברה, כשבראש המשרד עמד השר דאז עוזי לנדאו.

ההתקשרות בין הצדדים, שיצאה לפועל בקיץ שעבר, נועדה לעודד את הציבור הישראלי לרכוש חבילות נופש בישראל, ובכך לצמצם את ההפסדים שנגרמו לענף התיירות בעקבות מבצע "צוק איתן". בהתקשרות אחרת שילם המשרד לקשת קרוב לחצי מיליון שקל במסגרת קמפיין שכלל תוכן שיווקי באתר mako.

באוגוסט 2014, בעיצומו של המבצע הצבאי ברצועת עזה, פנתה חברת קשת לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו וביקשה אישור לקיים "שיתוף פעולה" שבמסגרתו תקבל כספים ממשרד התיירות ותשלב מסרים מטעמו בתוכניותיה. המטרה, כפי שהוגדרה בקשת: "שיקום ענף התיירות הישראלי", תוך הבלטה של "ערכים של אזרחות טובה וערבות הדדית".

"הטילים שנורו מעזה לרחבי המדינה הבריחו מאות אלפי תיירים שתיכננו להגיע ארצה בחודשי הקיץ. בנוסף, צווי החירום שהופצו על-ידי צה"ל ומצב הרוח הירוד במדינה כולה גרמו גם הם לישראלים רבים לבטל או לדחות את הנופש שתיכננו עוד בטרם המבצע", הסבירה נציגת מחלקת הרגולציה של קשת, ויקי ברדה, בפנייה שנשלחה לרשות השנייה.

על כן, כתבה נציגת קשת, הזכיינית מעוניינת לשתף פעולה עם המשרד הממשלתי. "במסגרת זו נעודד את הצופים לצאת לחופשה בישראל בימים אלה, זאת על מנת לסייע להתאוששות מהירה של המשק. כך, תינתן בולטות לערכים של אזרחות טובה וערבות הדדית ותתאפשר זריקת מרץ ראשונה לשיקום כלכלת ישראל". ברשות השנייה הוחלט להתיר את ההתקשרות.

אף שההיתר המיוחד שניתן לקשת, המעוגן בכללי הרשות השנייה, נועד לאפשר לזכייניות לקיים הפקות משותפות עם גופים חיצוניים, בפועל לעתים קרובות מסתכם שיתוף הפעולה ההפקתי ברכישה של פרסום סמוי בצורתו הקלאסית: תשלום עבור הזמנת מרואיינים ספציפיים לתוכניות אירוח ותעודה ושידור של סרטונים שיווקיים מטעם הגופים המממנים. חרף כתובית קטנה שלפיה התוכן המשודר "הופק בשיתוף" עם גוף כלשהו, לצופים לא מוסבר כי מדובר בעסקה שבמסגרתה שולם כסף עבור הזכות להחדיר תכנים לשידור תוך עקיפת שיקול הדעת של המערכת.

ממשרד התיירות נמסר ל"העין השביעית" כי מלבד ההתקשרות עם קשת סביב הקמפיין לעידוד תיירות הפנים, לזכיינית ערוץ 2 גם שולם סכום של 450 אלף שקל במסגרת התקשרות שכללה פרסום של תכנים כמו-עיתונאיים באתר האינטרנט mako, בחתימתה של אחת מכותבות המערכת. ההתקשרות ההיא, שעליה נכתב כאן בשנה שעברה, התקיימה בשנים 2013‒2014 ונועדה לעודד צעירים לעבור הכשרה במקצועות תיירות.

בחברת קשת בחרו שלא להתייחס לדברים. רועי ברגר ממחלקת הדוברות ויחסי-הציבור של החברה מסר בתגובה כי "קשת עובדת על-פי כללי הרשות השנייה, המתירים שיתופי פעולה עם משרדים ממשלתיים ומלכ"רים".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 823KB)