חברת נובל-אנרג'י אכן נמנעת מלפרסם בעיתונים "הארץ" ו"דה-מרקר", כפי שטען מו"ל "הארץ" עמוס שוקן. כך עולה מבדיקה שערכה חברת יפעת-בקרת-פרסום לבקשת "העין השביעית". הבדיקה אף מעלה השקעה חריגה של נובל-אנרג'י בשלושה יומונים חרדיים והימנעות מוחלטת מפרסום ביומון החרדי "הפלס".

ביום חמישי האחרון, במסגרת כנס רדיו א-שמס שנערך בנצרת, טען שוקן כי חברת נובל-אנרג'י מחרימה את "הארץ" ואת "דה-מרקר", וייחס זאת לסיקור הביקורתי ש"דה-מרקר" העניק לחברות מונופול הגז ולמתווה שגובש בינן לבין ממשלת ישראל. בדיקה שערכה חברת יפעת-בקרת-פרסום מעלה כי בעוד שבחודש יולי פירסמה נובל-אנרג'י ב"ידיעות אחרונות" וב"ישראל היום", ב"מעריב" וב"ג'רוזלם פוסט", וכן בשני העיתונים הכלכליים "כלכליסט" ו"גלובס", היא נמנעה מלפרסם ולו אינץ' אחד ב"הארץ" או ב"דה-מרקר".

מבין העיתונים החילוניים, נובל פירסמה בחודש יולי ב"ישראל היום" וב"ידיעות אחרונות" אותו מספר אינצ'ים בדיוק: 602. "מעריב" מעט מאחור, עם 464 אינץ', ואחריו "גלובס" ו"כלכליסט", עם 317 ו-240 אינץ' בהתאמה.

היקף הפרסום של נובל-אנרג'י בעיתונות היומית ביולי 2015 (הנתונים באדיבות יפעת-בקרת-פרסום)

היקף הפרסום של נובל-אנרג'י בעיתונות היומית ביולי 2015 (הנתונים באדיבות יפעת-בקרת-פרסום)

מבחינת היקף הפרסום, שלושת העיתונים שבהם פורסמו רוב המודעות הם דווקא יומונים חרדיים – "המודיע", "יתד נאמן" ו"המבשר", שזכו להיקפי פרסום עצומים ביחס ליומונים החילוניים, על אף ששיעור החשיפה שלהם נמוך עשרת מונים.

כך, לדוגמה, "המודיע" נהנה ממודעות בהיקף כולל של 1,036 אינץ', למעלה מפי ארבעה מהיקף הפרסום של נובל-אנרג'י בעיתון "כלכליסט", למעלה מפי שלושה מהיקף הפרסום בעיתון "גלובס" וכמעט פי שניים מ"ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום". "יתד נאמן" זכה אף הוא להיקף פרסום חריג. אפילו "המבשר" – שלפי סקר TGI האחרון למדיה חרדית נהנה מ-10.7% חשיפה בלבד בקרב הציבור החרדי, כמחצית מהחשיפה של "יתד נאמן" – זכה בחודש החולף שנובל-אנרג'י תרכוש אצלו מודעות בהיקף של 855 אינץ', יותר מ"ידיעות אחרונות" או "ישראל היום".

בניגוד לעיתונות הכללית, העיתונות החרדית היומית היא עיתונות מפלגתית, הבדל שעשוי להיות משמעותי בהקשר לרכש המסיבי של מודעות בשבחו של מונופול הגז. "המודיע" הוא בטאון אגודת-ישראל, "יתד נאמן" מזוהה עם דגל-התורה ו"המבשר" מזוהה עם סיעה נפרדת באגודת-ישראל; כל אלו מרכיבות את מפלגת יהדות-התורה, המייצגת את החרדים האשכנזים בכנסת וחברה בקואליציה הנוכחית. פרסום כה מסיבי בעיתונות המפלגתית עשוי להתפרש כאיתות לחברי-הכנסת של יהדות-התורה כשיידרשו להכריע בעניינים הנוגעים למונופול הגז.

בהקשר זה מעניין לציין כי לעומת העיתונים החרדיים המזוהים עם מחנות מגזריים שיש להם נציגים בכנסת, "הפלס", יומון שנוסד לפני זמן לא רב בעקבות פילוג במפלגת דגל-התורה, לא זכה ולו לאינץ' פרסומי אחד מנובל-אנרג'י. זאת, על אף שלפי סקר ה-TGI האחרון לעיתונות החרדית, הוא זוכה לחשיפה של 11.9%, יותר מ"המבשר". בעיתונות החרדית, יש לציין, ניטש בשנים האחרונות מאבק חריף בין "הפלס" ל"יתד נאמן", שכולל בין היתר ניסיון לכונן חרם מודעות על "הפלס".

בלשכת סגן השר ליצמן הפנו את "העין השביעית" לחברת נובל-אנרג'י והוסיפו: "לח"כ ליצמן אין כל מושג בעניין הפרסום". מנובל-אנרג'י לא נמסרה תגובה.