אתמול הוגשה ליועץ המשפטי לממשלה תלונה נגד העיתון "ישראל היום" בגין סקרי דעת הקהל שהוא עורך והאופן שבו הוא מציג את ממצאיהם. עו"ד שחר בן-מאיר טוען בתלונתו כי "ישראל היום" עובר על חוק איסור האפליה ודורש מהיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית.

לדברי עו"ד בן-מאיר, הסקרים שעורך "ישראל היום" מתבצעים באופן מפלה בקרב מדגם מייצג של ציבור היהודים בישראל בלבד, וממצאיהם מוצגים באופן מטעה כאילו הם משקפים את עמדות "הציבור", כלומר יהודים וערבים גם יחד. עו"ד בן-מאיר מביא לדוגמה את הסקר האחרון שפורסם בגליון יום שישי של "ישראל היום". הסקר נערך בקרב יהודים בלבד, אך הוצג כאילו הוא משקף את עמדת "הציבור בארץ".

בתלונה מודגש כי מקרה זה הוא רק האחרון בשורה ארוכה של מקרים, וכי זו דרכו של העיתון דרך קבע. למעשה, במקרי עבר נקט העיתון לשון מטעה עוד יותר. ביום-העצמאות של השנה שעברה, לדוגמה, סקרו ב"ישראל היום" יהודים בלבד, אך הציגו את התוצאות כאילו הן משקפות את עמדות "הישראלים". במקרה אחר, לפני כשנתיים, הוצגו תוצאות סקר שבדק את עמדות היהודים בלבד כאילו הן משקפות את עמדות "כלל הציבור הישראלי".

"נא שים את עצמך במקומו של אזרח ערבי הקורא מה דעתו של הציבור בישראל על נושא מסוים, והנוכח כי למעשה 'הציבור' אינו כולל אותו עצמו", כותב עו"ד בן-מאיר לווינשטיין. "נא שים את עצמך במקומו של (למשל) יהודי אזרח ארצות-הברית, אשר יקרא תוצאות של סקר שבו ייכתב כי רוב הציבור האמריקאי חושב כך וכך, ואילו באותיות הקטנות ייכתב כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הלבנה והנוצרית בלבד. אם תשים לעצמך דוגמאות אלו, תוכל אולי להבין את החומרה שיש באפליה פסולה זו. ודוק, החטא כאן הינו כפול, למרות שהעבירה היא אחת – אפליה (שלא לומר אף גזענות). פעם אחת מוצג שקר גס לקורא כאילו זה מה ש'חושב הציבור' באמצעות הסקר, לאחר מכן מתברר כי המידע נדגם רק בקרב האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל".

העורך הראשי של "ישראל היום", עמוס רגב (צילום: "העין השביעית")

העורך הראשי של "ישראל היום", עמוס רגב (צילום: "העין השביעית")

זו אינה הפנייה הראשונה של עו"ד בן-מאיר בעניין "ישראל היום". בעבר פנה לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה שתכריז על "ישראל היום" כלי תעמולה של בנימין נתניהו, אך נדחה. גם עתירה לבג"ץ בעניין זה נדחתה. לאחרונה פנה עו"ד בן-מאיר למבקר המדינה בדרישה שיחקור אם "ישראל היום" עובר על חוק מימון מפלגות.

"אתה כמובן רשאי ומוסמך להתעלם ממכתבי זה", כותב עו"ד בן-מאיר ליועץ המשפטי לממשלה בסיום מכתבו, ומוסיף: "הוא נכתב אליך בבוקרו של יום 2.8.15, לאחר מספר הפגנות שנערכו אמש, הן בגין מעשי דקירה במצעד הגאווה בירושלים והן בגין מעשה של שריפת משפחה שלמה בשטחים. טיבה של אפליה, ושל גזענות, שהיא 'משגשגת' לא רק או בעיקר על-ידי הגזענים והמפלים עצמם, אלא נוכח השתיקה של מי שרואה אותה, של מי שלכאורה 'מזדעזע' ממנה, אבל לא עושה דבר כנגדה. ככל שתחליט כי 'ישראל היום' רשאי להמשיך לפרסם סקרים שקריים הנגועים חד-משמעית באפליה ובגזענות, הרי שאתה יכול לראות את עצמך כחלק מאלו ש'תורמים' בשתיקה לתופעות הפסולות הללו במדינת ישראל".

ב"ישראל היום" בחרו שלא להגיב.