הקיץ כבר כאן ואיתו החופש הגדול. עיתונאים, כמו כל אחד אחר, חולמים על הרגע שבו יוכלו להתאוורר קצת. יש מי שקונים כרטיס טיסה ומתעופפים לחו"ל, ויש מי שמגיעים לשם באופנים אחרים. סיון רהב-מאיר (חדשות ערוץ 2), בעלה ידידיה מאיר ("בשבע"), דורון הרמן (ערוץ 10), ניב רסקין (גלי-צה"ל), שרה ב"ק ("מעריב") ועיתונאים מכלי תקשורת אחרים בילו באחרונה כמה ימים בניו-יורק. אלא שהם, על-פי מידע שהגיע ל"העין השביעית", לא מימנו בעצמם את הטיסה והשהייה בתפוח הגדול. הם גם לא זכו לכך שהתענוג הזה ימומן מתקציב המערכות שבהן הם עובדים.

מי שמימן את הטיסה והשהייה בניו-יורק לאותם עיתונאים הוא ארגון העלייה השנוי במחלוקת נפש-בנפש. מן הצד השני, כלי התקשורת, באמצעות הכתבים שזכו לבילוי בחו"ל, צילמו, ערכו והפיקו כתבות מפרגנות על הארגון. צפייה בכתבות ששודרו בערוץ 10 ובערוץ 2 מעלה כי לא נמצא לנכון לספר לצופים שהכתבים החרוצים זכו במסגרת העבודה על הכתבה למתנה בשווי אלפי דולרים (כרטיס טיסה הלוך חזור בעונת השיא ושהות במלון למשך שלושה ימים). כמה מהכתבים בחרו להמשיך את השהות בעיר מעבר לימים שמימן הארגון. רובם ניצלו את הצ'ופר הציוני המרגש גם לקניות ובילויים בניו-יורק.

הכתבות אינן חושפות את קיומו של שיקול עיתונאי מאחורי ההחלטה לשלוח את הכתבים לחו"ל. כל הראיונות עם העולים החדשים יכלו להתבצע בנמל התעופה בן-גוריון, עם נחיתתם. אין דבר שהם אמרו משם שלא יכלו להגיד מכאן. הדיל שלפיו עיתונאים זוכים לטיסות ואירוח בחו"ל על חשבון גוף זה או אחר כדי שיסקרו את מפעלותיו מוכר וידוע. לעתים אפשר למצוא הצדקה לכך (בתנאי שמסופק גילוי נאות), כמו בדיווחים תיירותיים שחייבים להיעשות מהמקום מושא הסיקור. במקרה שלנו, כאמור, אפשר היה לדווח מנתב"ג (בגל"צ, אפי טריגר ריאיין עולה מהאולפן).

מיותר לציין כי העיתונאים שזכו לתשורה הנאה לא מצאו לנכון לספר לקוראיהם שרבים מהעולים מארצות המערב עוזבים את ישראל וחוזרים למקום שממנו באו.‬

אחד העיתונאים שהיה על הטיסה אמר ל"העין השביעית": "כתב שהעביר כתבה ללא גילוי נאות היה צריך לנהוג אחרת. אני העברתי טקסט עם גילוי נאות. באופן אישי, בכתבה שאני העברתי – למרות שאני מכיר את הטענות נגד הארגון – לא מצאתי לנכון להעלות איזו ביקורת כנגד נפש-בנפש, התרכזתי בעולים. אם בעתיד יגיע אלי מידע על אודותיהם, לא אהסס לפרסמו. אני לא מרגיש חייב להם".

מערוץ 2 נמסר כי הם אינם מעוניינים להשיב לשאלות בנדון.

מערוץ 10 מסרו רק כי "הכתב היה אורח נפש-בנפש".

ניב רסקין סירב להתייחס לשאלות והפנה את "העין השביעית" לדובר התחנה הצבאית. שאלנו את הדובר מדוע נבחר רסקין למשימה, שהרי הוא מגיש תוכניות ולא כתב, והאם היו שולחים דווקא אותו גם אם היה מדובר בשליחות לנתב"ג בלבד, ללא הערך המוסף של הבילוי בניו-יורק. בדוברות גלי-צה"ל בחרו שלא להתייחס לאף אחת מהשאלות שהעברנו להם, אך בחרו להעביר מסר ציוני נלהב שאינו קשור בסוגיות האתיות העולות מהדברים:

"גם השנה יצא נציג גל"צ ללוות עולים ומתגייסים לצה"ל המגיעים מארה"ב. אנו גאים שגלי-צה"ל מביאה את הקולות הנרגשים של אלו שמבקשים לשרת בצבא למרות שאינם חייבים ושמבקשים להפוך את ישראל לביתם. עלייה לישראל היא ערך שאנו מאמינים ותומכים בו בתחנה. הנסיעה קיבלה את כל האישורים הנדרשים".