בעקבות ההד הגדול שעוררה כתבת "מבט שני" של אבנר הופשטיין, שחקר לעומק את מצוקותיה של העיר נהריה, הזדרז ראש העירייה ז'קי סבג לשכור את שירותיה של אחת מחברות יחסי-הציבור הגדולות – ומן הסתם גם היקרות – חברת פאר-לוין. היעזרות של אנשי ציבור ביחצנים בעת "משבר" תקשורתי היא כבר שגרה, ובכל זאת, ואולי דווקא בשל כך, אסור לקבלה כמובנת מאליה ויש לשאול לגביה כמה שאלות.

ראשית, עצם העובדה שראש העירייה החליט כי הוא אינו יכול להסתפק בשירותיה של מחלקת הדוברות העירונית מבעירה את כובעו של סבג. אם ההאשמות הקשות שהוטחו בו במסגרת הכתבה אינן נכונות, לא יהיה קשה לדוברות העירונית, האמונה על כל המתרחש בנהריה, להכחישן או להשיב להן באופן ישיר ומספק. ההחלטה ללכת מעל לראשה של הדוברת הייעודית ולשכור צוות מומחים שאין להם דבר עם נהריה ותושביה מצביעה על חוסר אונים ומצוקה של העדר תשובות מספקות מצדו של ראש העירייה.

כמו כן יש לתהות אם עבודתם של היועצים של חברת פאר-לוין ממומנת מכספו הפרטי של ראש העירייה או מכספי ציבור – כספם של תושבי העיר, שמוצאים עצמם משלמים כדי לסייע לסבג להילחם תקשורתית בטענות קשות שהם עצמם מטיחים כלפיו. כשמדובר בכספי ציבור, הציבור רשאי וצריך לדעת: האם נעשה מכרז קודם לשכירתם? האם בוצעה הצבעה במועצת העיר בנוגע להעסקתם?

דוברת העירייה, עינב הדרי, נשאלה על-ידי הופשטיין את השאלות הבאות: מדוע קיים צורך פתאומי במשרד יחסי-ציבור? האם אין מדובר בבזבוז של כספי ציבור? מי אישר את שכירת המשרד והאם התבצע מכרז? האם המועצה עודכנה/אישרה את ההתקשרות? מה עלות ההתקשרות עם משרד יחסי-הציבור? בתגובה מסרה הדר כי "תגובת העירייה הרשמית" היא כי "ההליך לבחירת המשרד בוצע ואושר לפי הנהלים ולפי החוק, בהתאם לסמכותה של העירייה". כמה כסף משלמים התושבים עבור הגנתו של ראש העירייה שלהם, וכיצד הוחלט על כך? ז'קי סבג סבור שאין זה מעניינם.

איתן לוין (מימין) וממי פאר, הבעלים של משרד יחסי-הציבור פאר-לוין (צילומי מסך מתוך ערוץ היוטיוב של פאר-לוין)

איתן לוין (מימין) וממי פאר, הבעלים של משרד יחסי-הציבור פאר-לוין (צילומי מסך מתוך ערוץ היוטיוב של פאר-לוין)

למעשה, השורה הבודדת שכל כולה התחמקות מתשובה לשאלות שבבקשת התגובה היתה רק חלק זעיר ממכתבה של הדוברת העירונית. רובו של המכתב הוקדש לפיאורה והילולה של פעילות לנוער שמתקיימת בעיר. "ומעבר לכך, אם אתה כל-כך מתעניין בנהריה, הרשה לי להציג בפניך פרויקט מדהים, שקורה כבר 5 שנים ברציפות ונפתח השבוע – פרויקט שאין בשום מקום אחר בארץ. נהריה וילאג'", כתבה הדוברת, והוסיפה תצלומים ותיאור מפורט עד לרמת ה"פופים במתחם הזולה".

בדוברות העירונית ודאי חייכו בשביעות רצון כששלחו את המלל היחצני בתגובה לשורת שאלות לגיטימיות שלא זכו למענה. מי יודע, אולי בכלל היו אלה היחצנים של פאר-לוין שיעצו למסמס את העניין בצורה הזו. אלא שאפילו מבעד להודעה השיווקית הזו מציצה מציאות עכורה כמו זו שנטענה כלפי סבג בכתבת התחקיר: עיריית נהריה אכן מממנת חלק מהוצאות פרויקט הווילג', והדבר נזקף לזכותה כמו דברים חיוביים אחרים שראש העירייה יכול להיות גאה בהם. אבל האמת המלאה היא שאת הפרויקט יזמה בכלל תמי חצ'ואל עם מינהלת עיר-ללא-אלימות, שגם השקיעה את מרבית הכספים.

האם אין קווים אדומים גם לחברות המתפרנסות מייעוץ תקשורתי? הרי ברור לכולנו שהחברה תייעץ לסבג איך להסוות ולהסתיר מעשים שלפחות לגבי כמה מהם נטען שהם גובלים בפלילים לכאורה

גם המספרים בהודעת העירייה אינם הגיוניים: מהיכן המציאה הדוברת כל-כך הרבה ילדים בעיר שהיתה כבר מזמן לעיר בתי-האבות? לפי הדוברות העירונית, 80 אלף בני נוער יפקדו את המתחם, וזאת בעיר שיש בה פחות מ-60 אלף תושבים (גם אם מדובר באותם בני נוער שיחזרו שוב ושוב, הרי שאפילו לפי המספר המנופח שמסרה העירייה, של 1,200 מבקרים מדי ערב, הסכום מגיע רק לכ-50 אלף נפשות). הלוואי והיו לנו עוד כ-5,000 אלפים בני נוער, אבל המציאות היא שהורים בוחרים להגר מנהריה בחיפוש אחר מקומות יישוב שבהם מערכות הלימודים טובות ומושקעות יותר. אגב: בהודעה לעיתונות מצוטט סבג כאומר שהפעילות תחל כל יום בשמונה בבוקר, בעוד שהאמת היא שהיא תתחיל בשמונה בערב. הבדל קטן של תריסר שעות.

הנה כך, בכיבוס נתונים ועיקומן של העובדות, מנסים "לסבן" את התושבים. אבל את האמת קשה להסתיר, והיא צצה אפילו בדבריה של הדוברת עצמה: "אשמח לעשות לך סיור בווילג' על מנת להראות ולחשוף בפניך גם את הדברים הטובים שנעשים כאן", היא כותבת, ובלי משים מודה שנעשים גם (ואולי בעיקר?) דברים לא טובים בעירייה.

לצפייה בתחקיר "מבט שני" על ראש עיריית נהריה

את התהיות והשאלות יש להפנות לא רק לראש עיריית נהריה, אלא גם ליחצנים עצמם. מאכזב לדעת שבעבור בצע כסף מוכנה חברת יחסי-הציבור לתת יד ולעזור לאנשים שגם אם פעילותם הפלילית כביכול לא הוכחה וגם אם לא עברו על החוק, הרי שבפירוש נודעו בהתנהגותם הטיראנית והמפחידה במסגרת תפקידם הציבורי; גילויים שאי-אפשר כבר להכחיש, גם לא באמצעות חברת ייעוץ יקרה.

האם אין קווים אדומים גם לחברות המתפרנסות מייעוץ תקשורתי? הרי ברור לכולנו שהחברה תייעץ לסבג איך להתמודד עם האשמות במעשים שלפחות לגבי כמה מהם נטען שהם גובלים בפלילים לכאורה. הרי במעשי הייעוץ שלהם הם עוזרים למר סבג לטוח את עיניהם של כ-60 אלף תושבים, ולהחזירם אל שגרת חיים של פחד, חוסר תעסוקה ומערכת חינוך מידרדרת. האם עובדי החברה התל-אביבית היו מוכנים לחיות בעיר כזו ולגדל בה את ילדיהם?

האומנם, בימים אלה ממש, בעיצומו של מהלך ציבורי מתמשך למלחמה בשחיתות שלטונית, תהיו מוכנים לקבור את המסע שבעמל כה רב הצלחנו להניע? האם הייתם מעיזים להתנהל כך גם במחוזותיכם? אם חסר לכם כסף, אערוך מגבית בנהריה להשלים לכם את משכורותיכם ובלבד שתיסוגו מעבודה בזויה שכזו.

מיקי גולדווסר היא תושבת העיר נהריה וחברת מועצה לשעבר