הימורים אסורים על-פי החוק במדינת ישראל. אחת לזמן עולה לשידור סגן ניצב במשטרה ומספר על לכידתה של רשת הימורים אינטרנטית בלתי חוקית. הוא מספר בזעזוע על הדרך שבה אנשים קשי יום מהמרים על כל כספם באתרי האינטרנט האלה ולאחר מכן מוצאים עצמם חסרי כל. במוצאי שבת (26.6.10.) עלתה כתבה שכזו ב-ynet: "כספם של המהמרים, חלקם קשישים ואנשים קשי יום, הוא סם החיים של ארגוני הפשע", נכתב בה.

גם הנסיונות לשכנע את המדינה לפתוח קזינו חוקי נתקלים בהתנגדויות על בסיס מוסרי, חברתי ותרבותי, שסיכומן הוא: הימורים זה רע. כמובן שיש יוצאים מן הכלל: הימורים בחסות המדינה. אלה לא רק מותרים, אלא גם זוכים לעידוד מסיבי מכלי התקשורת שמספקים תיבת תהודה עצומה לזוכים ולמפעלי ההימורים עצמם.

(צילום: doug8888, רשיון cc)

(צילום: doug8888, רשיון cc)

קשה לומר שתוכנית הספורט של רדיו 103FM היא תוכנית עיתונאית, אבל אפילו המופע הצעקני הזה הצליח לרשום שפל חדש בשבוע שעבר, כשהקדיש באחד הימים את כל האייטם הראשון, שבע וחצי דקות מלאות, לפרסומת חסרת בושה וחסרת ביקורת למשחק ההימורים החדש של הטוטו, "וינר ביג".

שרון נסים ודורון ג'מצ'י (שמחליפים את אופירה אסייג ואיל ברקוביץ) העלו לשידור את ברוך דגון, דובר טוטו-וינר. הבחירה במרואיין היא כשלעצמה בחירה אידיאולוגית, שהרי מדגון לא ניתן היה לצפות אלא לקידום נטול בושה של המוסד שמשלם לו כסף עבור קידום נטול בושה. את נסים וג'מצ'י כל זה לא מטריד.

השאלה הראשונה שהפנה הצמד אל דגון היא כמה פעמים שואלים אותו אם הוא יודע את תוצאות המשחקים. כן, מסתבר שאנשים פונים לדגון ושואלים אותו מה תהיה התוצאה, כי הוא דובר טוטו-וינר ולכן הוא יודע. דגון מעיד ששואלים אותו עשרות פעמים ביום, אבל ה"מנחשים" בעצם יודעים את התשובות בעצמם ו"בסוף הערב מחכים להם הרבה-הרבה כספים".

נסים אמר לדגון שהוא מבין שווינר-ביג הוא הצלחה מדהימה, ודגון אישר בשמחה והסביר שלמשל היום ממתין סכום של 775 אלף שקל למי שיצליח לנחש את התוצאה המדויקת של שלושה משחקים. יש מי שהצליח לגרוף אפילו 1.2 מיליון שקל. "מה, זה ביג מאני!", אמר ג'מצ'י בהתפעלות, "זה לא וינר-ביג, זה ביג מאני". דגון הבהיר: "שאתה מתחיל הימור ב-5 שקלים, צא ולמד מה הן המכפלות של המשחק הזה. השחקנים ["מהמרים" בלשון בני-אדם] רצים למשחק הזה כי זה משחק חווייתי ומאתגר והוא מלהיב וחווייתי".

נסים התעניין אם המשחק (ההימור) יימשך גם במהלך העונה הסדירה, ודגון ענה, "בוודאי! בוודאי!". לדבריו, מהרגע שאתה מנחש (מהמר), המשחק הופך להיות הרבה יותר מעניין. ג'מצ'י אישר מיד: "זה לא משנה בכמה כסף אני ממלא או שולח או שותף עם מישהו – זה עושה לי את הערב... זה מוסיף טעם".

דגון ציין כי למשל היום (יום שלישי, ה-22.6.10) הוא היום המוצלח ביותר של המשחק (הימור). "אנחנו מצפים להכנסות של למעלה מ-10 מיליון שקל. זה מדהים. חצי שעה לפני סגירת המשחקים הראשונים, וזה רץ בקצב של 50 אלף שקל בדקה. המחשב טס!".

מי שחשב שקידום המכירות של מפעל הניחושים (הימורים) נגמר בזה, צריך לדעת – הגענו רק לאמצע האייטם. בשלב זה סיפר נסים באריכות שניתן להיכנס לאתר האינטרנט של המשחק (הימור) ולראות בזמן אמת את התפלגות הניחושים (הימורים) של שאר המנחשים (מהמרים). כך אתה יכול לראות מי לא ניחש (הימר) בכלל תוצאה מסוימת ואז לנחש (להמר) אותה. במקרה כזה, אם אתה זוכה – אתה זוכה יחיד ולא צריך להתחלק בפרס עם מנחשים (מהמרים) אחרים.

ג'מצ'י: "זה אגב משהו שאני בדרך כלל אוהב לעשות. אני רוצה לקחת את הקופה הגדולה, ואיך אני יכול לקחת את הקופה הגדולה? רק בדברים שאף אחד לא הימר עליהם".

נסים: "אתה מבין, אז אתה יכול להיכנס ולראות מי שם ומי לא שם".

ג'מצ'י: "נראה לך שלא נכנסתי?" (השניים צוחקים).

נסים בירר עם דגון אם בעקבות המונדיאל והמשחק (הימור) החדש רואים שינוי דמוגרפי באוכלוסיית המנחשים (מהמרים) – לא רק גברים שהולכים למשחקי כדורגל, אלא גם נשים ומשפחות. דגון ענה שקשה לדעת, אבל לפעמים כאשר מתארגנות קבוצות שלמות של מנחשים (מהמרים), למשל במקומות עבודה, רואים שגם הנשים מצטרפות. "זה חלק מהחיים במונדיאל. אתה רואה הרבה בתי-עסק ומפעלים של הייטק ואנשים מתארגנים ביוזמתם ושולחים. גם הנשים מעורבות בסיפור הזה, כחלק מההווי החברתי". ג'מצ'י: "כן, זה אחלה של דבר".

השניים נפרדו מדגון, ונסים סיכם בצורה מקצועית, אובייקטיבית, רצינית ונטולת פניות: "במקרה של אנשים מסוגו של דגון, שבעצם מייצגים מפעל שתורם לנו ולך ולי למתקני ספורט וכולי, יש לך את כל הרצון שבעולם להגיד להם בהצלחה, כי זה דבר חשוב מאוד". ג'מצ'י: "זה אומר שכמה שיותר כסף שהם יכניסו וירוויחו ככה...", "אולי יהיו לנו סוף-סוף אצטדיונים", השלים נסים.

אני לא יודע אם טוטו-וינר הוא נותן חסות של תוכנית הספורט של 103FM או לא. זה גם לא מעניין אותי. הדבר היחיד שמעניין אותי הוא שיום למחרת נכנסתי לפיצוצייה כדי לקנות בקבוק שתייה, ובתור עמדו 15 בני נוער שמילאו טופס וינר-ביג כל אחד.

אני לא טוען שהם התייצבו בתור בגלל האייטם הדלוח של נסים וג'מצ'י – קשה לי להאמין ששני השחקנים (מהמרים) האלה משפיעים על מישהו, אבל צריך להודות להם על שהם לוקחים חלק בקידום ההימורים (שכמובן מקדמים את הספורט בישראל) ובכך שעוד ועוד ילדים ומבוגרים מפוצצים את כספם על הימורים מופרכים, בתקווה שייקחו את הקופה כולה. העובדה שהרוב המוחלט של המהמרים מפסידים בהימורים פחות מזיזה להם. העיקר שאולי יהיו לנו אצטדיונים.