מועצת העיתונות הציגה לאחרונה "תו איכות" המורה כי הגוף הנושא את התו חבר במועצת העיתונות ומחויב לתקנון האתיקה שלה. "אנחנו חושבים שיש צורך להעלות את הפרופיל של המועצה בקרב הציבור, כדי שיידעו שיש לאן לפנות אם יש טענות על התפקוד האתי של העיתונות", אומר אריק בכר, מזכ"ל מועצת העיתונות, בראיון לאורן פרסיקו ואביעד טובי במסגרת "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

למעשה יש רק כלי תקשורת אחד שהחליט לפרסם את התו: "ישראל היום", שמציג אותו בגליונותיו כבר כמה שבועות. בכר נשאל מדוע לדעתו "ישראל היום" היה הראשון שמיהר להציג את התו, ואם החינמון המזוהה עם בנימין נתניהו משתמש בתו של מועצת העיתונות כעלה תאנה כדי לכסות על המהות האנטי-עיתונאית שלו.

"כללי האתיקה לא אומרים לעיתון מה לכתוב, אלא איך לכתוב", משיב בכר. "אני יודע את כל הטענות נגד 'ישראל היום', אני יכול להבין אותן, אבל לא להסכים איתן ברוב המקרים. העיתון הזה אכן מונע על-ידי אג'נדה, ואין לי שום בעיה עם אג'נדה בעיתונות. אין עיתון בעולם שאין לו אג'נדה כזו או אחרת, ו'ישראל היום' לא יוצא דופן בזה. בכלל, מי שקורא 'ישראל היום' אמור לדעת מהיכן הוא בא ולאן הוא הולך".

בתקנון האתיקה של המועצה נכתב כי "פרסום ידיעה יהיה הוגן וללא הטיה", כי "לא יימנעו עיתון ועיתונאי מלפרסם מידע שקיים עניין ציבורי בפרסומו", כי עיתון "יפעל ביושר, בהגינות וללא מורא" ויהיה נאמן לזכות הציבור לדעת ולחופש העיתונות. האם "ישראל היום", המחויב לפוליטיקאי אחד ולמשפחתו, אינו מפר את הכללים האלה בעצם קיומו? "לא מסכים", אומר בכר. "אני יכול לתת דוגמאות מכל העיתונות – לא רק בארץ, אלא בכלל – לעיתונים שמדגישים סיפורים מסוימים ומצניעים אחרים, ולפעמים מעלימים אותם בכלל. זה מקובל. אני הייתי בעיתונות, הייתי ראש דסק. יש לפעמים אילוצים כאלה ואחרים".

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר (צילום: אקדמית גורדון)

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר (צילום: אקדמית גורדון)

עוד אומר בכר כי "עיתון נבחן בתמיכה של קוראיו. אם הוא נמצא שם והציבור קורא אותו, הוא בסדר מבחינתי. מועצת העיתונות לא נותנת רישוי לעיתונים. בטח לא על סמך האג'נדה שלהם. אם העיתון הוא עד כדי כך גרוע, הוא ייכשל במבחן הציבור. אנחנו לא נותנים תו כשרות לעיתונות".

בכר לא פירט מי הגופים הנוספים שיציגו את תו העיתונות.

בתגובה לכך שלתקנון האתיקה אין מעמד של חוק ולמועצת העיתונות אין יכולת אכיפה, מזכיר בכר כי פסיקת בית-המשפט העליון בתביעת סרן ר' נגד אילנה דיין קבעה כי עמידה בכללי התקנון היא תנאי להגנה בהקשרים של תביעות לשון הרע. "חבל שהציבור לא יכול להיות נוכח במעמדים של בית-הדין לאתיקה", מוסיף עוד בכר, אולם מודה בהמשך שהדיונים למעשה אינם פתוחים לציבור. "ראיתי עיתונאים פורצים בבכי תמרורים" בגלל החלטה נגדם בבית-הדין, אומר בכר, ומעיד כי "עיתונאים נלחמים בשיניים" כדי למנוע החלטה נגדם.