השלטון הישראלי מבסוט לאללה מתוצאות ההתמודדות פלסטין-ישראל בפיפ"א: ההצעה הפלסטינית להדיח את ישראל מהפדרציה הבינלאומית לכדורגל הוסרה מעל סדר היום לפני ההצבעה. אבל האמת היא שההצעה הוסרה רק משום שתחת לחצו של ג'יבריל רג'וב, הנציג הפלסטיני בפדרציה, החליטה ישראל להיענות מראש למרבית הדרישות שעמדו בבסיס ההצעה מלכתחילה: הענקת מעמד מיוחד לשחקנים פלסטינים והקלה בגביית מסים על ציוד ספורט. בשל סעיף אחד שנותר במחלוקת – מעמדן של הקבוצות הרשומות בהתנחלויות – הוחלט להקים ועדה שתבחן את מעמדן.

שוב נתפסים כלי התקשורת כשהם מנתחים באופן שגוי את המציאות רק כדי שלא לבאס את הקורא הישראלי הממוצע ואת ראש הממשלה

החלטת הוועדה נראית ידועה מראש: היא תחליט שהקבוצות לא יוכלו לקחת חלק בליגה משום שהן אינן נמצאות בגבולות ישראל הריבונית. ייתכן כמובן שבישראל ינסו לרשום אותן כקבוצות לוויין של מועדונים הנמצאים בשטח הריבוני (מעלה-אדומים תירשם בירושלים, אחרות יצורפו לכפר-סבא וכו'), אך זה לא ישנה את העובדה כי ההתנחלויות יוחרמו על-ידי פיפ"א.

רג'וב, שזנח את דרך האלימות ועבר לשחק בשדה הדיפלומטי, הצליח לקבוע תקדים שישרת את הפלסטינים בשלל הגזרות. הכדורגל הכניס את ישראל למצב דיפלומטי שהיא תתקשה לצאת ממנו – ההחלטה בנוגע להתנחלויות עלולה לשמש אבן בוחן עבור שלל ארגונים אחרים שיבקשו לבחון את מעמדן. סיכום האירוע: ישראל נכנעה לגמרי לרשות הפלסטינית, וראש הממשלה מכנה זאת ניצחון. כמוהו גם שרת הספורט ושאר הפונקציונרים הרלבנטיים.

הכניעה לדרישות הרשות הפלסטינית בראי הכותרות (צילומי מסך)

הכניעה לדרישות הרשות הפלסטינית בראי הכותרות (צילומי מסך)

עד כאן באשר ליחס השלטון לכניעה לרשות. עצימת העיניים הזו, כמו גם זריית החול בעיני הציבור בכלל ואוהדי הכדורגל בפרט, מקוממת, אבל נדמה שכבר הפכה למקובלת. מה שמביך יותר הוא שמרבית כלי התקשורת המרכזיים מיישרים קו עם הגרסה המכובסת של נבחרי הציבור. בחינה של כותרות העיתונים, מהדורות החדשות ואתרי האינטרנט מעלה כי ישראל ניצחה בקרב ספורטיבי-דיפלומטי. זאת, על אף שהעובדה הפשוטה היא שנוצחנו על-ידי התאחדות זעירה שבקושי קיימת על מפת הכדורגל הבינלאומי.

קשה להאמין שהעיתונאים הרלבנטיים אינם רואים את המציאות כפי שהיא. נדמה שהם פשוט חוששים להיתפס בנבדל: להיות מוצגים כעוכרי ישראל, לא פטריוטיים מספיק. מה יעשו אותם עיתונאים כשיצטרכו לדווח על החלטת הוועדה באשר לקבוצות מן ההתנחלויות ועל המשמעויות של אותה החלטה? אפשר לנחש שהם יבחרו להתמקד בתגובה הצפויה של השלטון, ולפיה חברי הוועדה הם כולם אנטישמים ושונאי ישראל. יהיו מן הסתם גם כאלו שיצטרפו לאיומים מביכים כמו אלו של ראש הממשלה, שטען בסוף-השבוע כי החלטה נגד ישראל תאיים על פיפ"א כולה.

"הם מ-פ-ח-ד-י-ם" קרא נתניהו בקול ניחר על התקשורת לפני שנים. היום נדמה שהקביעה התגשמה. עורכי החדשות, הכתבים והפרשנים אכן מפחדים. הם מפחדים מראש הממשלה, משר התקשורת ומדעת הקהל, שמוכנה לקבל דיווחים רק על נצחונות, גם אם הם הלכה למעשה הפסדים כואבים.