פובליציסט "הארץ" ספי רכלבסקי הושעה מכתיבה לעיתון בעקבות החשיפה כי נטל חלק פעיל בקמפיין הבחירות של המחנה-הציוני. כך נמסר מ"הארץ". את תגובתו של רכלבסקי לא היה ניתן להשיג.

אתמול שודר בתוכנית "המקור" בערוץ 10 חלקו השני של "הרצוג", סרטה של ענת גורן, שהוקדש לישורת האחרונה של מערכת הבחירות. גורן וצוותה, שתיעדו את הנעשה בכוורת הפנימית של הרצוג, קלטו בין היתר דמות מפתיעה המוכרת לקוראי "הארץ": ספי רכלבסקי, כותב קבוע במדור המאמרים המערכתי. המסקנה המתבקשת מהסרט היא כי רכלבסקי מילא תפקיד כלשהו במעגל היועצים של הרצוג, בין אם באופן רשמי ובין אם לאו.

חשיפת היותו מקורב לצוות של הרצוג מאפשרת להאיר באור חדש כמה מהתבטאויותיו בבימה העיתונאית החשובה שבה הוא כותב. ממועד ההודעה על הקדמת הבחירות ועד הבחירות עצמן פירסם רכלבסקי שמונה מאמרים, שהוקדשו כולם למערכת הבחירות ולפתקים שראוי להטיל לקלפי. הנה כמה דוגמאות:

  • "ישראל לא צריכה שינוי קל, ישראל צריכה מהפך. ומהפך יכול להישען רק על בסיס דמוקרטי שוויוני היסטורי. לכן אין חלופה כעת אלא יצחק הרצוג ומי ששמאלה ממנו, כולל הסיעות הערביות שהגזענות המדירה כלפיהן היא שורש הרע" (30.12.14).
  • "הדרך היחידה לייצר מהפך עוברת במפלגת העבודה: ברית מפלגות, תנועות ואישים במתכונת ישראל-אחת, שניצחה את נתניהו ב-99'" (2.12.14).
  • "מהפכה, או בשפה דמוקרטית ‒ מהפך. ממשלת הרצוג-כחלון-לבני-גלאון יכולה להיות תוצאת מהפך ראויה" (10.2.15).
  • "משה כחלון ויאיר לפיד טוענים שיעזרו לאזרחים הנאנקים. לפיד לקח מצביעי מרכז-שמאל והשליט את נפתלי בנט על הממשלה. כחלון מכריז על עצמו עתה כמרכז-ימין ואינו פוסל ממשלה עם נתניהו. [...] מי שרוצה במימוש ההבטחות של לפיד וכחלון צריך לעשות דבר אחד: להצביע ליצחק הרצוג ושמאלה" (16.12.14).
  • "חוסר הרצון להצביע לנתניהו עצום. כל מה שצריך הוא שמי שרוצה מהפך לא יתבלבל ולא יהסס ויצביע להרצוג ‒ ומהפך יהיה. אם הייתי אחיו של יאיר לפיד ‒ וגם אם הייתי לפיד עצמו ‒ בקלפי הייתי מצביע הרצוג" (10.3.15).
  • "ספק אם לפיד יזכה למספר המנדטים שהוא מדמיין. בסוף יבינו בוחרים רבים שבבחירות הללו שאלת המפלגה הגדולה חשובה, כי אלו אינם ימי יצחק רבין שממנו שמאלה היו 61 מנדטים. לשום צד לא יהיו 61 מנדטים של תומכים אמיתיים, ולכן גודל המפלגה חשוב. שיקול זה אמור להשפיע על המתלבטים בין לפיד להרצוג: הכרחי שהרצוג יהיה גדול מנתניהו, ועדיף בהפרש משמעותי שייתן לגיטימציה לכחלון ואחרים להצטרף" (24.2.15).
ספי רכלבסקי (מימין) עם יצחק הרצוג ותמי שינקמן, בסרט "הרצוג" (צילום מסך)

ספי רכלבסקי (מימין) עם יצחק הרצוג ותמי שינקמן, בסרט "הרצוג" (צילום מסך)

  • "בנימין נתניהו שב וטוען, בקולו, כעיקר הקמפיין, שמפלגתם של יצחק הרצוג וציפי לבני ‒ המפלגה המובילה בסקרים ‒ היא המחנה 'האנטי-ציוני'. נתניהו גדל אצל פרופסור להיסטוריה. נתניהו חי ממלים. הבחירה כאן ממש לא מקרית. נתניהו בחר לגדף לא ב'פוסט-ציוני', 'א-ציוני' או אפילו ב'לא-ציוני'. לא. נתניהו שב ומטיח 'אנטי-ציוני'. מונח שמשמעו אנטי-ישראל, קרי מי שרוצה בחיסול ישראל. אויב ישראל. או במלה אחת: 'בוגד'. משמעות ההסתה שמוביל ראש הממשלה אחת: 'לבני בוגדת'. 'הרצוג בוגד'" (27.1.15).
  • "אף עתה ממשיך לפיד לשרת בפועל את נתניהו ובנט ולעשות הכל כדי שישלטו. את נתניהו יכול להחליף עתה רק יצחק הרצוג. לשם כך צריך מפלגה גדולה וגוש גדול. כל קול ללפיד מרחיק את האפשרות הסבירה של נצחון המפלגה הגדולה. כל קול ללפיד מרחיק את האפשרות ליצור גוש גדול" (13.1.15)
  • "כשמאיר דגן בוכה, אמור לנזול גשם של פתקים למהפך. אלו לא ימי ההיסוסים והקשקושים. מי שלא עוזר משמאל למרצ לעבור ‒ צריך להצביע להרצוג. אין פתק אחר. אם יהיה אדם אחד שיצביע לפיד כשהוא רוצה מהפך לעצירת הקיצוניות ‒ לא ירחמו השמים עלינו" (10.3.15).

* * *

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר עורך "הארץ" אלוף בן כי במערכת העיתון לא ידעו כי רכלבסקי משמש במקביל גם פעיל במטה הבחירות של המחנה-הציוני. "רכלבסקי הושעה מכתיבתו ב'הארץ' בגלל העדר הגילוי הנאות בזמן הבחירות", מסר בן, והוסיף: "עם זאת, לדעתנו אין שום רע בפעילות פוליטית בהתנדבות של כותבי דעות, שאינם כתבים פעילים המסקרים את התחום הפוליטי, ובלבד שתהיה גלויה וידועה למערכת ולקוראי העיתון".

את תגובתו של רכלבסקי לא ניתן היה להשיג.