בחודש שעבר פירסמנו כאן חילופי דברים בין ניר גונטז' לבין נציגת דובר צה"ל. גונטז' פנה ליחידת הדובר בשאלה מהי עלות משלחת הסיוע שטסה לנפאל לאחר האסון שפקד את המדינה האסיאתית. לאחר שניסו לברר את מטרת הבירור העיתונאי, סירבו בדובר צה"ל להסגיר את הפרטים והפנו את "העין השביעית" למדור פניות הציבור. במהלך שיחות הבירור אמרה נציגת הדובר כי ייתכן שהם כלל אינם יודעים את מלוא הנתונים, אולם סירבה למסור הערכה. האם ראיון שהתפרסם היום ב"דה-מרקר" שופך אור חדש על הסירוב הצה"לי?

רותם שטרקמן, סגן עורך "דה-מרקר", פירסם היום בעיתון הכלכלי ראיון עם מי שהוגדר "בכיר במערך התקציבי של צה"ל". "לדבריו", כתב שטרקמן, "גם בהתנהלות השוטפת, הפעילות שהצבא עושה מול משרדי ממשלה מתומחרות גבוה יותר. כך, למשל, ההטסות של ראש ממשלה ונשיא המדינה (בעבר, כשהוא היה טס עם חיל האוויר) היו מתומחרות גבוה יותר מעלותן במציאות, וכך גם משלחות סיוע שונות ותפקידים אחרים שמוטלים על הצבא – שלפעמים ממש מציל את המדינה (כמו למשל בשריפה הגדולה בכרמל או בסופה הכבדה שהיכתה בירושלים). 'עושים את זה כל הזמן. כאילו אומרים למדינה, 'אתם רוצים שנסייע לכם? או.קיי, אבל אנחנו גם רוצים להרוויח מזה משהו'. נניח עכשיו, היו טיסות לנפאל – אז אני מניח שיתמחרו אותן גבוה כשיגישו את החשבון לאוצר'".

הדברים שמסר הבכיר, כתב שטרקמן בפתח הראיון, חושפים "עוד משהו מהכשל המתמשך בניהול תקציב הביטחון. דבריו מוכיחים שוב כמה מזיקים ההסתרה וחוסר השקיפות שעליהם מקפידים במערכת הביטחון כמדיניות, ועד כמה בצבא נעשים גם דברים שאסור לעשות. הוא מסכים שכמעט אף אחד לא נוגע בסוגיית תקציב הביטחון באופן הנכון, והדיון נותר ברמה של סיסמאות, 'שכן לאוצר אין מספיק מידע והבנה לגבי מה שקורה במשרד הביטחון', לדבריו".