קשה לחשוב על אדם אחד בישראל שלא שמע על רשת CNN, אבל בימים אלו מתברר שרשת החדשות הוותיקה על מסלול התרסקות. הרשת הגיעה באוקטובר האחרון רק למקום הרביעי והאחרון ברשימת רשתות החדשות המשדרות בכבלים; במקום הראשון נמצאת Fox News, במקום השני MSNBC, ובמקום השלישי HLN.
ייתכן שקוראים רבים מעולם לא שמעו על HLN, שאינה משודרת בישראל. למעשה HLN היא רשת-אחות של CNN הוותיקה. הרשת, שבעבר נקראה CNN2 ומאוחר יותר Headline News, נהנית בשבועות האחרונים מזינוק קבוע ועקבי ברייטינג, בעוד ש-CNN מקרטעת מאחור.

בשבוע שעבר הזדמנתי לארה"ב במסגרת נסיעה קצרה לכנס, ובעודי מנסה להתגבר על הג'טלג, הפעלתי את מכשיר הטלוויזיה בחדר המלון. מסיבה לא ברורה נעצרתי דווקא על הערוץ הזה, שבמשך שעתיים הציג בפני את חדשות היום.

המגישה של התוכנית, שמשודרת מדי בוקר בשעות 06:00–10:00, היא רובין מיד. ייאמר לזכותה שבניגוד אלי, היא היתה ערנית לחלוטין. זו הפעם הראשונה שנחשפתי לערוץ, ושאלתי את עצמי מדוע בחרתי דווקא בו. הסיבה לכך, חשבתי, קשורה בדרך המיוחדת של הערוץ בכלל, ושל התוכנית שבה צפיתי בפרט, לשלב בין האייטמים השונים במה שניתן לכנות בשם "ליין-אפ של נשיקה-סטירה".

הכוונה בכך היא לשילוב בלתי אפשרי, שעד מהרה התברר כאפשרי לגמרי, בין אייטמים מזעזעים שתיארו מעשי שוד, רצח, אונס, תאונות דרכים מחרידות, חטיפות של ילדים ושאר סיפורי זוועה – לסיפורים משעשעים, מצחיקים, פרפראות קטנות מהסוג שמודפס בעמודים האחוריים של העיתונים.

אלא שבניגוד למה שמקובל בתוכניות בוקר אחרות או בעיתונות המודפסת, האייטמים לא שודרו מהכבד אל הקל (בטחוני, מדיני, כלכלי, מקומי, ואז סיפורים קלילים), אלא שולבו זה בזה שתי וערב. כך לבשה מיד פנים רציניות כאשר סיפקה הקדמה לאייטם מחריד על מעשה רצח מחריד. אחריו שודרה כתבה של כמה עשרות שניות שדיווחה על מעשה הרצח. עם תום האייטם, לבשה מיד ארשת פנים מבודחת לחלוטין וסיפרה על מקרה משעשע שהתרחש כמה קילומטרים מהמקום שבו בוצע הרצח. בכמה מהמקרים לא היה כל קשר נראטיבי בין שני האייטמים, ולאחריהם שודר שוב אייטם איום ונורא רק כדי שאחריו יוצג סרטון מצחיק שעורכי התוכנית גילו ביוטיוב.

מה פשר העריכה המשונה הזו, שמטלטלת את הצופה בין הכבד לקל, בין המזעזע למשעשע, בין ה"אלוהים אדירים תראו לאן הידרדרנו" ל"תראו את האיש המוזר הזה שהכין כדור ענק מגומיות עד שהוא נאלץ לגרור אותו לחצר וכעת רואים אותו מהחלל"? נראה שיש שלוש סיבות לכך, והן עשויות להסביר את העובדה שהערוץ תופס תאוצה ומאיים באופן ממשי על ההגמוניה של הערוץ הוותיק יותר, CNN.

הסיבה הראשונה ניתנה על-ידי צ'רלס וורנר, שטען בטקסט שפירסם ב"הפינגטון פוסט" שהבחירה של עורכי התוכניות בערוץ HLN להציג את כל האירועים המזוויעים של היום מאפשרת לצופים להרגיש טוב בנוגע למצבם האישי. זהו מנגנון חברתי רב-עוצמה, שתורם ללכידות החברתית ולתחושת האושר הפנימית של כל אחד ואחד מבין הצופים.

במחזמר הנפלא "Avenue Q" כינו את הפרקטיקה הזו במלה הגרמנית "שדנפרוידה" ("Schadenfreude"). משמעותה היא "התחושה שמתגברת בתוכי כאשר אני שומע על דבר נורא שקרה לך ושמח על שאני לא אתה". HLN הוא ערוץ שלם המוקדש לשדנפרוידה.

הסיבה השנייה היא שדרך פעולתו של הערוץ מחקה את הדרך שבה הגולשים מקבלים חדשות ברשתות החברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר. אם אני עוקב אחר מאה אנשים בטוויטר ויש לי מאתיים חברים בפייסבוק, אני נחשף בכל רגע נתון לעדכונים על חייהם, דעותיהם, ולקישורים וסיפורים שבהם נתקלו באינטרנט. כך, רגע אחד אקבל מחבר קישור לסרטון וידיאו שבו נראה בנו משתעשע עם הכלב, ושורה מתחתיו אקבל עדכון מחבר אחר המספיד את אביו.

המסר של דרך פעולתו של המדיום היא: "אלה הם החיים – הרע מתערבב עם הטוב, הקשה עם המצחיק, ואין סיבה לערוך אותם. יום עסל ויום בסל, והכל הוא משמש אחד גדול". HLN מחבקת את המסר הזה בשתי ידיים.

וכאן אנו מגיעים אל הסיבה השלישית. HLN מציעה שבירה מוחלטת של כל הייררכיה עריכתית. היא אומרת לצופה: "אנחנו לא נחליט עבורך מה חשוב ומה לא על-ידי מיקום החשוב בראש המהדורה והסתמי בתחתיתה. אנחנו נשים הכל בסיר אחד, נטלטל אותו מצד לצד, ומה שייצא – אני מרוצה". כמובן שאין בכך לומר שאין עוד צורך בעורכים, שהרי גם האייטמים במהדורת הבוקר של HLN אינם מוגרלים באופן אקראי, אך אופן העריכה מייצר תחושה של אקראיות, של חוסר סדר והעדר הייררכיה. אחרי הכל, מי צריך את ההייררכיה הזו, שריד מוזר וארכאי של עידן חדשות קדום?

כמי שמורגל בהייררכיה, כמי שרגיל בכך שהאייטמים ה"גדולים" נמצאים בראש המהדורה, כמי שאינו רגיל לראות את מגישת המהדורה מגישה אייטם בפרצוף מזועזע רק כדי להחליף את הזעזוע, חלקיק שנייה אחר-כך, בפרצוף שמתאמץ שלא לפרוץ בצחוק רם, הצפיה ב-HLN היתה עבורי חוויה מבהילה, כמעט אנתרופולוגית בזרותה.

האם המגמה הזו, שככל הנראה כובשת את טבלות הרייטינג בארה"ב, עושה את דרכה ברגעים אלו ממש גם לישראל?