"אני אומר אני – משמע אני קיים". סביר להניח שאבי ברזילי היה חותם על הפרפרזה הזאת לקביעה של הפילוסוף דקארט. ברזילי, עורך "יציע העיתונות", מככב בשבועות האחרונים ב"שבת במגרש", המשודרת בערוץ הספורט בשבת אחר הצהריים. בתוכנית, הכוללת שידורי משחקים ודיווחים טלפוניים ממגרשי ליגת-העל לצד פטפטת אולפן, מתארחים פאנליסטים מוכרים מהערוץ, וברזילי הפך באחרונה לאחד מהם. בכובעו כעורך תפקידו ללחוש לאחרים מה לומר ולייעץ מה לשאול. בתפקידו כפאנליסט מתברר שלא היה מזיק גם לו עצמו יועץ סתרים.

לברזילי יש מה לומר. יותר מדי מה לומר. השימוש הכפול, המשולש והמרובע שהוא עושה במלה "אני" והעיסוק המתמיד בעצמו צורם לאוזניים. מתוכנית לתוכנית מתברר שמדובר במטרד נרקיסיסטי. גם ב"יציע העיתונות", תוכנית הדגל שהוא מנהל מאחורי הקלעים, יושבים כמה חבר'ה שמאוהבים בעצמם עד כלות, אבל כעת מתגלה שהעורך שלהם שם את כולם בכיס הקטן.

לעתים קרובות מדי תצטרף ל"אני" התורן מפיו המלה "לא". הוא לא מעורב ולא מכיר, הוא לא מסכים, הוא לא רואה, הוא לא כדורגלן, הוא לא מבין במספרים, הוא כן מבין ביחסי-ציבור. המרואיינים או מושאי המונולוגים שלו הם לא פעם "ידידי" ו"אח שלי", וברזילי לא מחמיץ הזדמנות כדי לחשוף משהו מיחסיו האישיים איתם. יש להניח שהוא סבור שמבול ה"אני" שנשפך מפיו מייצר אווירה אינטימית ומשדר אצבע חמה על דופק העניינים. בפועל הולך ונראה שהגיבור הראשי של השידור הוא ברזילי, וכל השאר סטטיסטים. וזה חבל. כי המלל ששופך העורך-הפאנליסט הוא בעיקר אוויר חם, שמחניק את שאר המשתתפים – מראיינים ומרואיינים – ומעיק על הצופים.

אבי ברזילי (משמאל) ויונתן כהן במוצ"ש בערוץ הספורט (צילום מסך)

אבי ברזילי (משמאל) ויונתן כהן במוצ"ש בערוץ הספורט (צילום מסך)

להלן כמה דוגמאות מהתוכנית משבת ה-2.5.2015 מפיו של אבי ברזילי, למקרה שהוא לא מצא זמן לצפות בעצמו בעצמו. אמנם מדובר בשידור חי ובדיבור ספונטני ולכן מאותגר מודעות עצמית, אבל התופעה חוזרת על עצמה תוכנית אחרי תוכנית, ולא מדובר בציטוטים יוצאי דופן או שהוצאו מהקשרם, גם לא כאלו שדומים לאופן שבו מתבטאים חברי הפאנל האחרים:

ברזילי [בפרשנות על יואב כץ, הבעלים של הפועל חיפה]: "[...] אני חולק עליך, אני אגיד לך, אני פה העיתונאי, העורך, אני לא מעורב ולא מכיר, הוא גבר, הוא תמיד בא להתראיין, עזוב שהוא תמיד מדבר דברים ברמת אוטופיה לא רלבנטית, אבל הוא בא ומתמודד ואני מפרגן לו. אגב, הוא מביא כסף, שמעתי שבוני אמר את זה, וזה נכון. אגב, כסף זה לא רבותא לכלום, כסף יש לכולם, יש לאלה שרוצים.

"[...] יונתן, אני לא מסכים, אני אגיד לך למה אני לא מסכים, אני לא רואה את התור של אלה שרוצים להחליף אותו ולהחזיר את הקהל, עזוב, עזוב... רובי שפירא? אבל איפה הוא היום, הוא פשט רגל. אני אוהב אותו, רובי שפירא היה ענק, אבל רובי שפירא פשט רגל, ולא עלינו הוא שם קץ לחייו. כרגע נמצא היהודי הזה שמביא מיליונים, הוא מדבר חצי עברית חצי אנגלית, הוא נראה קצת מוזר, אבל בשבילי... אם בסוף שנה שלישית הוא יצליח להשאיר אותם בליגה, אז זה שמגיעים רק 500 איש זה בעיה שלו...

"[...] אני לא רואה, אני לא רואה את יוסי מור מביא תשעה מיליון גם לנתניה, איך זה? כי אם הוא היה רוצה הוא היה מקבל גם את הפועל חיפה, עזוב. אגב, הוא איש מוזר, אבל כנראה שיש לו כיס עמוק, הוא אוהב את זה והוא חוטף מאיתנו, הוא ממשיך להגיע לאולפנים ופרימו ממשיך להכניס לו ואני שמעתי אותך מקודם מדבר עליו.

"[פונה לכתבת הערוץ] שירלי, זה ברזי [כינויו של ברזילי], לפי המומנטום אני אומר לך, עם כל הכבוד להסברים המקצועיים, חצי מהשחקנים אני לא מכיר בשמות אפילו, אני מודה, הם ראויים לרדת. אני לא ראיתי כזו קבוצה חסרת און, כוח, אמביציה, ואט אבר. אני לא עושה את המניע של המספרים, וניר קלינגר ידידי ממשיך להופיע בצורה מכובדת אחרי משחקים ומעביר אוויר חם. ידידי הטוב, יש לי הערכה ענקית אליו, לדעתי הוא מועמד מרכזי שנים לאמן את הנבחרת, אבל בצורה הזו הוא יגמור כמאמן בליגה. הוא יאמן בקטמון [...]. אני ממש... אגב, הוא ראוי ליותר ואני מאחל לו להשתקם, אבל לבוא אחרי זה ולהסביר עשינו ככה ועשינו ככה, אח שלי, אתה לא פוגע חצי שנה, אני חושב שאשדוד עלולים לרדת בשניים שנותרו. למרות שסידרו להם הגרלה נוחה, הפועל פתח-תקווה בשבוע הבא בבית, לדעתי נוחה.

"[...] ראיתי את הפועל פתח-תקווה וראיתי את מופע האימים של קאלה, אני לא חושב שבנין עשה משהו היום. פשוט קאלה, לא רוצה להגיד נתן את המשחק ולא נתן את המשחק עם מרכאות... אני לא חושד לא בקאלה, מבחינתי ספורטאי... אבל להרכיב שוער בגילו אחרי שסופסל כמה שבועות, בדקה ה-42 היה צריך להיגמר 0:5 להפועל פתח-תקווה.

"[...] ואני אוסיף עוד משפט אם מותר לי, רפליקה על יום רביעי, על הטקסים האלה שקשור בקטאר. צריך להגיד מלה טובה על המגזר, היום אני אומר, אני אומר כל הזמן, היום אני אומר עוד אחת טובה: יצאו גברים. א-פרופו הטקס, השבוע האחרון המגזר היה אויב ישראל.

[יואב כץ עולה על הקו, ואחרי שהוא עונה שתי תשובות קצרות לשאלות המנחה עידו גור, נכנס ברזילי לפעולה]:

"יואב, זה אבי ברזילי, ראשית מברוק. אני חושב שמה שהשתנה שהיה לך, לא רוצה להגיד שהיה לך סוכן סמוי או סוכן מושתל, או סתם שוער לא טוב כמו קאלה. בדקה ה-44 לפני הגול הראשון, שהוא גם לדעתי באשמתו והוא לא סגר את הפינה, למרות שאני לא כדורגלן מקצועי, אבל זה גם לדעתי גול 70 אחוז באשמתו, הייתם על סף תבוסה. אני ראיתי את כל המשחק ואז התהפך לך, אבל אני אשאל אותך שאלה אחרת. תראה, אני רוצה לשאול אותך שאלה יותר כללית, אני בדרך כלל מזמן אותך, ובהופעה הקודמת שלי פה לפני איזה חצי שעה שיבחתי אותך שמבחינתי אתה בעלים אופטימלי, כי אתה תמיד עונה לטלפון ותמיד אתה מוכן כמו גבר לבוא להתראיין, ולא משנה כמה נכנסים בך, ובשבילי זה תעודת כבוד כי כדורגל בלי תקשורת שמלווה את זה, לא קיים לא רק בעולם שהוא כדורגל בין בארסה לבאיירן, לא כל שכן בישראל, וכדאי שבעלים אחרים ילמדו ממך כשהם נכנסים לאיזה מגדל שן, ולהשיג אותם זה כמו להשיג את ביבי אחרי הבחירות. לפני הבחירות זה קל. ואני מחמיא לך על זה, ידידי. אבל חכה, תן לי רק להגיע לשאלה. השאלה היא איך אתה עומד בווייה-דולורוזה הזו, שאתה בעצם איש שכל העולם כולו נכנסים בו, אתה הפכת למין אופנה, אני אגיד את זה במרכאות – לזלזל ולהתנשא על יואב כץ. אגב, אני לא בין אלה, אבל אני מרגיש את זה כי אני מבין קצת ביחסי-ציבור ואיך מסוקרים אנשים בתקשורת, זאת השאלה.

"[...] יואב, א-פרופו תקציב, החברים שלי פה לעבודה, הקולגות, ואני לא מבין במספרים האלה ואני לא מקורב למקורות, וגם לא אליך אגב, אנחנו במקסימום מדברים בטלפון כשאני מזמן אותך או מזמין אותך להתראיין [...] אבל הבנאדם ניצח, בשבילי הוא טוב, עזוב את הציניות, אני אדברר אותך, יואב, לפחות בראיון הזה. השמועה שהעונה הזו, כדי לממן את התקציב של הפועל חיפה עם הקניות, הרכש, שחלק מפרשנַי, חברַי, אמרו שהוא מופרך עלתה לך מהכיס תשעה מיליון שקל, אתה יכול לאשש את הנתון הזה?

"[...] הדמות שלו מרתקת, אנחנו לא בקורס תקשורת, ראית איך הוא ענה לי כמה הוא מרתק, הוא לא מוכן להגיד מלה מאיפה הוא עושה את הכסף [...] מבחינת דמות, הוא מרתק.

"[...] אני באמת מציע לעורך של 'שבת ביציע' שיושב כאן מאחורי [עמרי אפק מתקן אותו: 'שער השבת'. המגיש עידו גור לברזילי: ''שבת ביציע' זה אתה'], 'שער השבת', כן, אבל אני אין לי את הכלים, אין לי את הכתבים, לברר מה הוביל את מאמן הפועל פתח-תקווה, ידידנו מני קורצקי, לעשות את הלופ הזה, להחזיר את קאלה, שלדעתי הוא כבר אובר, הוא לא שיחק כמה שבועות.

[על הקו שלומי דורה, מאמן הפועל עכו, שעונה לשאלות המגיש]

"שלומי, זה אבי ברזילי, אני רוצה לספר קוריוז: לדעתי, בניצחון הראשון שהתחילה הסדרה, לדעתי ניצחתם בעכו את הפועל תל אביב, אני צודק? כן, בדקה ה-94. רבע שעה אחרי זה שלחתי לך מסרון, כי אני כבר דואג ליום שני שתבוא ל'יציע', כל יום ראשון היה לי משא-ומתן איתך שאתה כותב – 'עזוב, אני מעורר אריות מרבצם, למה לעשות עין הרע?', למה זה. ואמרתי לך, אני לא מבין, לכן אני מבין. אתם כל-כך עסוקים במה שעשיתם, שאתם לא חיים את הסצינה, אמרתי לך – תבוא תדבר, תגיד ותעלה, תצליח, תרד – תרד כמו גבר. באת, הופעת, ניצחת. ויני וידי ויצ'י, לדעתי אתה עכשיו מטר מלהישאר, ואני רק מאושר מזה, ואני מדייק רק את הנקודה הזו, כדורגל עם תקשורת כמו שנהפכה אופנה בעקבות מכבי תל-אביב, המעון המבוצר הזה, ועכשיו באר-שבע נדבקה בזה, לא תהיה תרבות ספורט בישראל בכלל. אנחנו לא אויבים שלכם, אנחנו מסקרים אתכם, גם אם לפעמים שאנחנו רשעים, למרות שהיציע די אוהב אותך, אתה יכול לאשר, אתה מאמן מעולה [...] אני אוהב אותו, אנחנו מכירים לא הרבה שנים, אני אוהב אותו כמו אח, אבל הוא יהודי שמרן".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il