יום חופש העיתונות מצוין היום ברחבי העולם, וגופי תקשורת וארגונים הפעילים למען חופש העיתונות וההגנה על העיתונאים מקיימים אירועים שבהם תישמע הקריאה לאפשר לתקשורת את החופש שהיא ראויה לו ולהימנע מפגיעה בעיתונאים הממלאים את תפקידם החשוב למען הדמוקרטיה. בשנת 2014 נהרגו 61 עיתונאים במהלך מילוי תפקידם בכל רחבי העולם, ומאז תחילת 2015 נספו 21 עיתונאים אחרים.

אלא שהסכנה הפיזית לשלומם של העיתונאים היא רק אחד האיומים על חופש העיתונות. התנכלות מצד שלטונות, צנזורה חמורה, תביעות השתקה, תוכן שיווקי ומו"לים מגבילים הם חלק ממסכת גדולה המצרה את צעדיה של העיתונות החופשית. ב-25–27 במאי 2015 יקיים מועדון העיתונאים ירושלים כנס בינלאומי תחת הכותרת "חופש העיתונות: מחויבויות ישנות, אתגרים חדשים", בהשתתפות עיתונאים, חוקרים ופעילי חופש העיתונות מהעולם.

כדי לבחון את מצב חופש העיתונות בישראל ולקראת הכנס יזם מועדון העיתונאים ירושלים בשיתוף "העין השביעית" סקר אינטרנטי הבוחן את עמדותיהם של עיתונאים, עובדים ומתעניינים בתקשורת בישראל. הסקר מבוצע על-ידי מכון גוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בניהולה המקצועי של פרופ' תמר הרמן. תוצאות הסקר יפורסמו סמוך לכנס.